Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: lene24
trudde man måtte jobbe over 50% for og få rett til fødselspenger jeg?det med overtid er at de ikke regner med det du jobber over 100%.
ORIGINAL: Heather
ORIGINAL: lene24
trudde man måtte jobbe over 50% for og få rett til fødselspenger jeg?det med overtid er at de ikke regner med det du jobber over 100%.
Nei, du må ikke jobbe over 50 % for å få fødselspenger. Men du må jobbe over 50 % for at faren skal ha rett på 6 uker fedrekvote, det er sikkert det du har hørt noe om. Riktig som du sier derimot at overtid utover 100 % stilling ikke blir tatt med i grunnlaget.
lottan83: Din del av perrmisjonen blir basert på din lønn, og faren sin del av lønnen bli basert på hans lønn. Det er feil at trygdekontoret ikke betaler ut fødselspenger på røde dager. Fødselspenger betales ut for antall virkedager i måneden, uavhengig om det er jul eller påske. Virkedager er alle dager minus lørdag og søndag. Det er en del som da tenker at" jeg jobber jo på lørdager og får helgetillegg, hvorfor får jeg ikke da fødselspenger for lørdager?" Det er fordi trygdekontoret tar månedslønnen din og deler den på 21,67 (det er gj. snitt antall virkedager i en måneD), og kommer da frem til en dagsats. Det er også grunnen til at fødselspengeutbetalingen varierer litt fra måned til måned, noen måneder har flere virkedager enn andre, men dette går opp i opp. For de av oss som får lønn fra arb. giver som normalt under permisjonen (og arb. giver mottar refusjon fra trygdekontor) så merker vi ingenting til disse tingene.
Når det gjelder maxbeløpet på ca 377 000 kr så skjønner jeg godt at du syns det er frustrerende å måtte gå ned masse i lønn dersom du tjener mye mer enn det. Når man får barn får man sikkert mer utgifter i hverdagen, og hadde sikkert trengt mer lønn- ikke mindre!
ORIGINAL: lottan83
hmm..takker...jobber du innen trygdekontoret eller noe??? (hadde jo vært veldig greit,heheh.....hatt noen å spørre når mitt nærmeste trygdekontor er veldig lite hjelpsomme..) min samboer ringte og hørte sa de han hadde kun rett på fødselspenger hvis han tjente over 362 000....og det syns jeg hørtes merkelig ut....han har jobbet fullt i 14 år liksom...heh...alle sier det bare er tull...(men han er og selvstendig og kanskje det er andre regler..) men vi klarer oss..men alltid kjipt å gå ned i lønn når man er vandt til noe...