Ang. fødselspenger

Carla82

Gift med forumet
Jeg jobber mindre enn 50%, kanskje 20-30%, men tjener mye mer enn 66000..Får jeg fødselspenger da?[8|] Noen som vet? Eller må jeg klare meg med engangstønad..?

Du får fødselspenger ja, så lenge du har hatt denne deltidsjobben i minst 6 mnd. Inntektsgrensa for å få rett på fødselspenger er ca 31 500.

Å ja, trodde det var 66000 eller noe sånt jeg..Men det var godt å høre! Takk for svar, da slipper jeg å bekymre meg for det[:)]

Fatter ingen tingmed det derre fødselspengegreiene... for min svigerinne knunne ikke regne medovertidstimer når de skullle regnehennes...(hun jobber med regnskap og har masse overtid med årsoppgjør og sånn) jeg jobber fullt og  mer til men så leste jeg her på BV at man ikke fikk fødselspenger på røde dager..skjønner ikke helt jeg..og vi skal dele permisjonen og regner de mine fødselspenger fra min inntekt og han sin fra sin inntekt?? så er det jo et maksbeløp somjeg ikke fatter..(somjeg syns er teit!!) snakket medde på trygdekontoret men ble ikke noe klokere...

fant en link her på på bv om noe dill....forvirrende greier
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=129549

ORIGINAL: lene24

trudde man måtte jobbe over 50% for og få rett til fødselspenger jeg?det med overtid er at de ikke regner med det du jobber over 100%.

Nei, du må ikke jobbe over 50 % for å få fødselspenger. Men du må jobbe over 50 % for at faren skal ha rett på 6 uker fedrekvote, det er sikkert det du har hørt noe om. Riktig som du sier derimot at overtid utover 100 % stilling ikke blir tatt med i grunnlaget.

lottan83: Din del av perrmisjonen blir basert på din lønn, og faren sin del av lønnen bli basert på hans lønn. Det er feil at trygdekontoret ikke betaler ut fødselspenger på røde dager. Fødselspenger betales ut for antall virkedager i måneden, uavhengig om det er jul eller påske. Virkedager er alle dager minus lørdag og søndag. Det er en del som da tenker at" jeg jobber jo på lørdager og får helgetillegg, hvorfor får jeg ikke da fødselspenger for lørdager?" Det er fordi trygdekontoret tar månedslønnen din og deler den på 21,67 (det er gj. snitt antall virkedager i en måneD), og kommer da frem til en dagsats. Det er også grunnen til at fødselspengeutbetalingen varierer litt fra måned til måned, noen måneder har flere virkedager enn andre, men dette går opp i opp. For de av oss som får lønn fra arb. giver som normalt under permisjonen (og arb. giver mottar refusjon fra trygdekontor) så merker vi ingenting til disse tingene.

Når det gjelder maxbeløpet på ca 377 000 kr så skjønner jeg godt at du syns det er frustrerende å måtte gå ned masse i lønn dersom du tjener mye mer enn det. Når man får barn får man sikkert mer utgifter i hverdagen, og hadde sikkert trengt mer lønn- ikke mindre!

[
lottan83: Din del av perrmisjonen blir basert på din lønn, og faren sin del av lønnen bli basert på hans lønn. Det er feil at trygdekontoret ikke betaler ut fødselspenger på røde dager. Fødselspenger betales ut for antall virkedager i måneden, uavhengig om det er jul eller påske. Virkedager er alle dager minus lørdag og søndag. Det er en del som da tenker at" jeg jobber jo på lørdager og får helgetillegg, hvorfor får jeg ikke da fødselspenger for lørdager?" Det er fordi trygdekontoret tar månedslønnen din og deler den på 21,67 (det er gj. snitt antall virkedager i en måneD), og kommer da frem til en dagsats. Det er også grunnen til at fødselspengeutbetalingen varierer litt fra måned til måned, noen måneder har flere virkedager enn andre, men dette går opp i opp. For de av oss som får lønn fra arb. giver som normalt under permisjonen (og arb. giver mottar refusjon fra trygdekontor) så merker vi ingenting til disse tingene.

Når det gjelder maxbeløpet på ca 377 000 kr så skjønner jeg godt at du syns det er frustrerende å måtte gå ned masse i lønn dersom du tjener mye mer enn det. Når man får barn får man sikkert mer utgifter i hverdagen, og hadde sikkert trengt mer lønn- ikke mindre!

hmm..takker...jobber du innen trygdekontoret eller noe??? (hadde jo vært veldig greit,heheh.....hatt noen å spørre når mitt nærmeste trygdekontor er veldig lite hjelpsomme..) min samboer ringte og hørte sa de han hadde kun rett på fødselspenger hvis han tjente over 362 000....og det syns jeg hørtes merkelig ut....han har jobbet fullt i 14 år liksom...heh...alle sier det bare er tull...(men han er og selvstendig og kanskje det er andre regler..) men vi klarer oss..men alltid kjipt å gå ned i lønn når man er vandt til noe...

ORIGINAL: Heather

ORIGINAL: lene24

trudde man måtte jobbe over 50% for og få rett til fødselspenger jeg?det med overtid er at de ikke regner med det du jobber over 100%.

Nei, du må ikke jobbe over 50 % for å få fødselspenger. Men du må jobbe over 50 % for at faren skal ha rett på 6 uker fedrekvote, det er sikkert det du har hørt noe om. Riktig som du sier derimot at overtid utover 100 % stilling ikke blir tatt med i grunnlaget.

Å så kjekt at noen kan dette her! Men hva er 6 uker fedrekvote? Er det permisjon? Så mannen min får ikke 6 uker permisjon da eller?

nå har jeg lært noe nytt.trygdekontoret opplyser jo ikke om noe! ved sist svangerskap jobbet jeg bare tredje hver helg+ekstravakter,så da var det jo mye jeg lurte på,men jeg måtte jo finne ut alt selv

Er glad HEATHER kan dette her..[:)] lærte noe nytt nå ja..
Meeen,kan vel godt hende at du "bombardert" med enda flere spm når den tid kommer..[8D]

Det synes jeg hørtes rart ut.. For i regelverket står det jo at dersom mor har opptjent retten til fødselspenger, så har far rett på permisjon... Og du har jo opptjent retten til fødselspenger så lenge du tjener over trygdekontorets grunnbeløp, som er på noen og 60tusen.....

Tror nok Heather vet hva hun snakker om ja [;)]

ORIGINAL: lottan83

hmm..takker...jobber du innen trygdekontoret eller noe??? (hadde jo vært veldig greit,heheh.....hatt noen å spørre når mitt nærmeste trygdekontor er veldig lite hjelpsomme..) min samboer ringte og hørte sa de han hadde kun rett på fødselspenger hvis han tjente over 362 000....og det syns jeg hørtes merkelig ut....han har jobbet fullt i 14 år liksom...heh...alle sier det bare er tull...(men han er og selvstendig og kanskje det er andre regler..) men vi klarer oss..men alltid kjipt å gå ned i lønn når man er vandt til noe...

Bare kjekt å kunne hjelpe, jobber med trygderett daglig, men er ikke saksbehandler på trygdekontor altså- så det er mye jeg IKKE vet også. Ja, det er egne regler for selvstendig næringsdrivende når det gjelder permisjon, men jeg syns allikevel det hørtes rart det samboeren din fikk beskjed om. Selvstendig næringsdrivende er dårligere stilt enn arbeidstakere fordi de får kun 65 % av inntekten som grunnlag, og det blir brukt et snitt av de tre siste årene.

^^^^

Original: Heather
Nei, du må ikke jobbe over 50 % for å få fødselspenger. Men du må jobbe over 50 % for at faren skal ha rett på 6 uker fedrekvote

Back
Topp