ang. fødsel

Silje_85

Glad i forumet
Dere som har født før, hvor mye leser dere om fødseler i forkant? Er det ting man bør vite eller kan det være like greit å ikke vite så mye. Har hittil ikke lest så mye, er litt redd for at jeg da kommer til å ende opp med å bekymre med for alt som kan gå galt. Noen som har noe å anbefale? Gjerne også en bra bok, har fått den fødselsboken [:D]

Jeg leste ikke noe..
Snakket kun med jm og lege om fødselen..
Nå har jeg født 2 ganger før så dette er 3 gangen og det er nok mye jeg ikke kan om fødsel enda,men skal ikke lese noe nå heller..

Jeg tror at uansett hvor mye man leser så er det ikke alt man kommer til å kjenne seg igjen i og du vil kanskje få en helt annen oppfatning enn det du har lest etter din fødsel..
Var vanskelig å forklare dette..
Men ingen fødsler er like uansett, og om du leser om åpningsfasen f.eks så er det ikke sikkert at du skjønner at det er åpningsfasen før jm forteller deg det fordi du kanskje ikke merker stort og har lest at det kan gjør vondt og vare lenge..
Åh nei var vanskelig dette..
Men jeg vil tro at jeg heller ville ha pratet med jm om en fødsel enn å lese i en bok om det for å få mere forståelse[:)]

Jeg har ikke født før, men jeg leser alt jeg kommer over: enkle fødsler, harde fødsler, akutt/haste/planlagt keisersnitt, langdryge og kjappe...

Jo mer jeg leser jo mer vet jeg er normalt at kan men ikke skje. Jeg liker å ha alle fakta på bordet for å si det sånn og blir ikke redd av å lese de historiene om tøffe fødsler. [:)]

Jeg leste kun om fødestillinger jeg, og smertelindrende jeg. Kjekt å vite hva slags muligheter man har.
men vil ikke lese for mye om fødsler, for da blir man ofte nervøse osv. Alle fødsler er forskjellige. Men jeg har lest litt her på bv om andres fødselsopplevelser da. Men det er jo bare kos da[:D]

Jeg leste de bøkene vi fikk hos jordmor/legen, gikk på svangerskapskurs sammen med sambo en dag og leste Gro Nylander-boka "På vei".

Jeg er en informasjonsjeger og syntes det var greit å lese mye, men det kommer jo an på hvordan man vanligvis tilnærmer seg ting da. For min del fikk jeg vel strengt tatt ikke bruk for så mye informasjon om selve fødselen, siden alt liksom bare gikk seg til etter hvert, men følte det var greit å forberede meg og det gjorde i alle fall at jeg ikke bekymra meg i det hele tatt, at jeg følte meg klar når det satt i gang og at fødselen, til tross for at det selvsagt var vondt, ble en fin opplevelse.

Jordmødrene-serien på nrk så jeg også, den gikk på tv den høsten jeg var gravid sist gang. Anbefales.

Leste en del men ikke sånn fanatisk mye. Den fødselsboken til Sandvik likte jeg. Jeg tror det beste rådet man kan gi, uansett type fødsel, er å stole på kroppen sin. Vi er bygd for å få dette til, det er best å slippe taket litt å la kroppen gjøre jobben sin.[:)]
Jeg gleder meg faktisk litt til å få oppleve det en gang til. Aldri vært så stolt av meg selv og så full av beundring over min indre styrke som jeg var da.[:)]

Jeg leste forrige og denne gangen mange fødselshistorier,
blant annet de du finner på babyverden.no.
Litt fordi jeg ville vite hva jeg gikk til og hvilke valgmuligheter en har.
Jeg og vesla - på 2,5 år liker også å se jordmødrene på NRK2 mandager kl 19.30.
Tror det er bra å ha litt formening om hva man vil under fødselen,
samtidig må man være forbredt på at ting ikke alltid går sånn man hadde tenkt. Jeg ville f.eks føde i badekar, men nærmeste jeg vann var da jeg vasket hendene etter ett toalettbesøk. Ble nemlig satt igang så de fulgte veldig nøye med vesla. Hadde bånd rundt magen, og tulla fikk en wire de festet i hode hennes for å følge med på henne.

Tusen takk for alle tips! Kommer nok sikkert til å lese litt og skal nok se en ekstra gang på jordmødre serien :) Men det er nok sant som dere sier at ingen fødsler er like [:D]

Jeg leste fødselsboka sist også så jeg serien "Jordmødrene" på nrk. Den gikk på tv da, og ligger på nett nå. Anbefales!!! [:)] Serien viser flere typer fødsler og flere typer gravide: rolige, redde ol. Mest utbytte hadde jeg likevel av samtale med jm. Synes jeg da fikk orden på det jeg hadde lest.
Beste rådet jeg kan gi  i forhold til fødsel er uansett å ta det som det kommer. Greier du å ha den innstillingen, om du leser om fødselen eller ikke, så er du mer avslappet. [;)]

Leste ikke så mye...Gikk og gledet meg med eldste men det gikk jo i vasken siden det ble ks.
Så sist tok jeg det som det kom og det gjør jeg nå og..Akkurat nå sitter han,men det har alle ungene gjort på denne tiden. Bare håper han er som minsten og snur seg[8D]

Leste ikke noe faglitteratur, men leste en del fødselshistorier (men jeg lar meg ikke skremme av at noen har hatt en fæl opplevelse, gjør man det bør man unngå å lese fødselsopplevelser)

Trenger ikke kunne noe om fødsel for å føde. Er du på svangerskapskurs får du vite det du trenger å vite[;)]

Back
Topp