Ang fødsel

ORIGINAL: solsikke76=0)

ORIGINAL: Heddaholm

Noen som har lyst til å dele med meg sin fødselsopplevelse? Jeg tenker da på hvordan dere fødte... hva slags smertestillende som er å anbefale osv..

Jeg gruer meg noe helt sinnsykt til fødsel... og lurer på hva slags smertestillende som virker best.... hører at det er mange forskjellige ting man kan benytte.. akupunktur, varmekluter, epudural, lystgass osv...

Noen som har noe å anbefale?¨

1 TIPS ikke planlegg så mye ta alt som det kommer.
Masse lykke til kommer til å gå strålende.
Tanten til mannen min som er psykolog sa til meg like før fødslen,"Ta en rie av gangen ikke tenk på neste konsetrer deg over den du har der og da", stol på kroppen din.
Så hennes fjes under hver rie. Hjalp meg masse [:)]

Måtte nesten bare utheve den første setningen der, for den er jeg så utrolig enig i!

Jeg strevde litt med å bestemme meg i månedene før fødselen; skulle jeg gå for å føde uten smertestillende? Til slutt fant jeg ut at jeg skulle ta i mot det jeg hadde behov for, uten å være sta. Det er jeg glad for i ettertid, da Ellen kom med ansiktet først og ble sittende bom fast. Det måtte sugekopp og tang til for å få henne ut og det var ille nok med smertestillende! Ta det som det kommer, men vær forberedt på at alt kan skje.

Ang. smertestillende; jeg fikk petidin, epidural, lystgass og pudentalblokkade and here are the votes from the Toffa jury:
Petidin - bortkastet! Gav ingen som helst lindring (det skal det vel heller ikke gjøre?), det føltes bare som å ha det j*vlig vondt OG å være på en kjempesnurr.
Epidural - deilig! Bisarr følelse når smertene slapp taket og riene bare kjentes som dumpe smerter langt, langt borte. Det ga meg noen gode timer mellom vannavgang og pressriene.
Lystgass - fungerte kjempefint for meg, men er veldig avhengig av at du bruker den korrekt. Jeg fikk beskjed om å puste inn og ut av masken med en gang jeg kjente en ny ri og holde på med det til toppen på rien nesten var der. Hvis du bruker lystgassen for lenge under en ri og på feil tidspunkt, blir du bare susa i hodet.
Pudentalblokkade - kunne nesten kalt det "placebo". Fikk det mot smertene i lysken under pressriene, fordi Ellen altså lå med ansiktet mot "kjøreretningen" ([8D]). Det var forferdelig vondt å få bedøvelsen satt (i skjeden), dessuten tok det VELDIG lang tid å forberede den (det føltes iallefall slik) og det hjalp ingen verdens ting.

Det er ikke sånn at jeg må bestemme meg før jeg kommer til sykehuset altså? Fikk inntrykk av det i dag da jeg snakket med venninnen min. Hun hadde fått en brosjyre av jormor om alternativer. Venninnen min sendte inn ønsker på mail til Riksen. Ønske nr 1 , nr 2 osv.. Jeg kan bestemme meg på sykehuset? Like før fødsel?

Tusen takk til dere alle som ville dele [;)]

hei hei!![:D]

du trenger ikke bestemme deg for noen ting!! 
artig å lese alle svarene i tråden...så mange forskjellige erfaringer!![:)][:)] 

det betyr vel bare det at ingen andre kan si hva som blir best for DEG og DIN fødsel. og det tror jeg ikke du kan vite selv heller før du står midt oppi det.
mine to fødsler var ganske forskjellige, epidural med nr 1 og ingenting med nr 2.  begge to var fine fødsler!

lykke til, det kommer til å gå så BRA!!!

Jeg sa tidlig på dagen at jeg helst ville unngå epidural,men etter å ha ligget i badekar som virkelig satte fart på riene ombestemte jeg meg rimelig kjapt gitt! Anbefaler epiduralen på det varmeste [:)]

ORIGINAL: theolin

Det er ikke sånn at jeg må bestemme meg før jeg kommer til sykehuset altså? Fikk inntrykk av det i dag da jeg snakket med venninnen min. Hun hadde fått en brosjyre av jormor om alternativer. Venninnen min sendte inn ønsker på mail til Riksen. Ønske nr 1 , nr 2 osv.. Jeg kan bestemme meg på sykehuset? Like før fødsel?

Tusen takk til dere alle som ville dele [;)]

hei hei!![:D]

du trenger ikke bestemme deg for noen ting!! 
artig å lese alle svarene i tråden...så mange forskjellige erfaringer!![:)][:)] 

det betyr vel bare det at ingen andre kan si hva som blir best for DEG og DIN fødsel. og det tror jeg ikke du kan vite selv heller før du står midt oppi det.
mine to fødsler var ganske forskjellige, epidural med nr 1 og ingenting med nr 2.  begge to var fine fødsler!

lykke til, det kommer til å gå så BRA!!!

Hei du[:D]

Joda.. har jo egentlig skjønt det.. at ting virker forskjellig på forskjellige mennesker[;)] Men alikevel greit å høre hvordan de forskjellige har reagert på det ene og det andre.. Er drit nærvøs nå.. men ikke sikkert jeg er det når alt kommer til alt.. da er det sikkert bare deilig å få henne ut[;)]

ORIGINAL: SynnøveH

I Bergen kan man ikke få lystgass, så det var ikke noe alternativ..

Fødselen min ble igangsatt på grunn av vannavgang uten rier. Da får man ganske kraftige maserier.

Etter elleve timer fikk jeg akupunktur. Det hjalp nesten ikke. Det eneste som skjedde var at riene forsvant og det var nå ikke meningen...

Etter femten timer fikk jeg epidural. Jeg DIGGER epidural. Gav anestesilegen en god klem. Så sov jeg i tre timer og våknet til pressrier.

Hadde egentlig bestemt meg for å ikke bruke smertestillende, men man kan si at fødslene ikke ble akkurat som jeg hadde forestilt meg med 50 timer fra vannet gikk til barnet var ute. Og så revnet jeg en hel haug. Og likevel kan jeg si at det var en helt spesiell opplevelse og at jeg kunne gjort det igjen i dag. Forberedte meg på at det skulle være vondt og det var det. Men ikke uutholdelig på noen måte.

Man KAN få maserier[;)] Jeg ble og igangsatt pga vannavgang uten rier og det skjedde ingen ting, veldig lenge, og plutselig, halv 11 på kvelden kom de plutselig, ti på fire var hun ute[;)][:D]
Gikk så fint, brukte bare dusjen som smertelindring og så gikk jeg sikkert mange km i gangene[:D]

Jeg brukte ingenting så jeg kan ikke anbefale noe annet enn å ikke tenk og "planlegg" fødselen din på forhånd. Da er det lett for å bli stresset visst ting ikke går som du trodde.

Bare slapp av og lytt til kroppen din og jordmødrene så går ting stålende[;)]

Eg hadde lystgass heile tiden , fikk panikk vist eg ikkje hadde den ved meg. Fungerte bra med lystgass. Fikk akpunktur og det fungerte lite på meg. Eg likte å ta ein varm dusj , deilig å dusje magen under riene. Mamma maserte lårene mine nesten heile tiden , eg hadde mest rier på lårene og framme på magen. Fikk drypp på slutten for å få fortgang på fødselen. Lykke til med din fødsel [;)] 

ORIGINAL: Lois Lane

Jeg fikk lystgass, og det synes jeg var kjempe greit. Var liksom litt halvfull eller godt brisen

Her å..

Back
Topp