Ang fødsel

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Noen som har lyst til å dele med meg sin fødselsopplevelse? Jeg tenker da på hvordan dere fødte... hva slags smertestillende som er å anbefale osv..

Jeg gruer meg noe helt sinnsykt til fødsel... og lurer på hva slags smertestillende som virker best.... hører at det er mange forskjellige ting man kan benytte.. akupunktur, varmekluter, epudural, lystgass osv...

Noen som har noe å anbefale?

Jeg tok epidural etter 16 timer, det var som og komme til himmelen!
Dem bommet første gangen og traff ei nerve.
Men den ble skrudd av etter en halvtime, også ble jeg satt på drypp.

Jeg brukte og risposer helt i starten, det syns jeg funket greit!

Lykke til med fødsel! [:)]

Ta det litt som det kommer. Jeg selv brukte ingenting men det var bare for at jeg følte det gikk fint uten. Hadde ikke bestemt meg for på forhånd for å føde uten smertestillende.

Jeg fikk lystgass, og det synes jeg var kjempe greit. Var liksom litt halvfull eller godt brisen

jeg fikk varmeflaske på magen, helt fantastisk[:D]
også fikk jeg en varm klut å ligge i pannen, det var også ganske deilig.
jeg fødte uten smertestillende så vet ikke noe om det

1 fødsel:
fikk lystgass, og epidural etter en stund, men epiduralen ble satt feil så hjalp ingenting

2 fødsel:
gikk så fort at brukte ikke noen ting

Har ikke hatt noe smertlindring med noen av dem. Førstefødsel var tøff, men de to andre gikk kjapt og greit. Brukt 2,5 timer og 3 timer med de to siste. Grunnen til at jeg ikke fikk smertelindring er at jeg er redd sprøyter så ingen fikk stikke meg i ryggen, men hadde nok tatt imot hvis ikke. Men det gikk veldig greit uten også.

ORIGINAL: Lucky-Devil85

Jeg tok epidural etter 16 timer, det var som og komme til himmelen!
Dem bommet første gangen og traff ei nerve.
Men den ble skrudd av etter en halvtime, også ble jeg satt på drypp.

Jeg brukte og risposer helt i starten, det syns jeg funket greit!

Lykke til med fødsel! [:)]

Uff.. hørtes ikke deilig ut detmed epiduralen.... at de bommet.. det er den som frister mest.. i forhold til smertestillende.. men livredd for sprøyter... og den høres helt forferdelig ut... [8|]

Tusen takk[:)]

Lå i badekar frem til fødsel med nr 2.
det var deilig!
[:D][:D][:D]

Har ellers klart meg greit ved hjelp av lystgass.

Gleder meg nå til fødsel!!!!
Har tenkt å bruke badekar, og akupunktur.

ORIGINAL: MammaIta

det var deilig!

Så badekar er å anbefalt? høres logisk ut egentlig.. Lystgass høres også veldig bra ut.. Misunner deg som gleder deg til fødsel[;)] Lykke til!

Herlig! fikk epidural så jeg sov for det meste i begynnelsen.. Kjente ingenting.. Prøvde badekar,men det er kav!! anbefales ikke! hver gang en rie kommer og man vil snu og vende på seg, er det nesten umulig i ett badekar.. vil jo ikke skli heller.. Jeg syntes i hvertfall at badekar er oppskrytt! [8D]

ORIGINAL: Heddaholm

ORIGINAL: MammaIta

det var deilig!

Så badekar er å anbefalt? høres logisk ut egentlig.. Lystgass høres også veldig bra ut.. Misunner deg som gleder deg til fødsel[;)] Lykke til!

Jeg fikk lystgass mens jeg lå i badkar.[:D][:D][:D]
Gjorde godt med det varme vannet.
Lykke til til deg også!!!!
Det går nok så bra så![:D][:D]

Jeg var hard på lystgassen, først hadde de 70/30, altså mest lystgass i minst oksygen, men da ble jeg så kvalm, men når de satte det på 50/50 funka det kjempe bra.

Hadde drypp hele veien, så jeg hadde en del intense og lange rier så jeg fikk epidural etter noen timer, fikk ikke mye da, siden fødselen min gikk tregt fra før av, de ville jeg skulle kjenne toppene på riene.

Prøvde også akkupunktur, men det har ikke funket på meg før med andre ting, så det hadde ingen effekt på med under fødselen.

Jeg lå først i badekar i mange timer,men kan ikke si det hjalp no særlig.
Fikk petidin som jeg heller ikke synes hjelp,gjorde det bare værre for sønnen min.
Endte med at fikk epudral og det var så deilig at resten gikk som ingenting.
Ble litt hastverk på slutten forde det oppstod litt kompliksajoner,men gikk veldig bra.
Husker jeg følte meg veldig tynn etterpå....
Sønnen min lever i beste vellgående i dag som en veldig sterk 4 åring
Gleder meg bare til neste gang

Jeg hadde ingen formening om hvilken smertestillende jeg ville ha, for jeg visste ikke hvordan det ville gå, hvordan det kjentes ut og hvor vondt det faktisk var..

Jeg klarte meg med 2-3 drag av lystgass.. Åsså en tre-elg som sambo masserte meg med i ryggen! Det var gull verdt!! [:D]

Prøvde akupunktur litt tidlig, men det var ikke noe suksess..

fikk lystgass, synes ikke det hjalp noe mot smerten men hadde noe konsentrere meg om så pustinga gikk lettere[;)] også fikk jeg epidural, men da den ble satt hadde jeg veldig tette rier, og den ble satt feil gang på gang, ikke hjalp den mye heller, ett kvarter så var det tilbake på lystgass. for meg var epidural mer smerte enn det gjorde godt...

spør jm hvilke muligheter du har, så du vet på forhånd, og ha det i bakhodet når fødselen er igang.
det er veldig forskjellig hva man føler for på forhånd og hva man ønsker når det kommer til stykket.[:)]

Jeg fikk epidural etter ca 20 timer. Det var helt fantastisk var som å komme til himmelen. Den skal ligge klar neste gang. Hadde jeg ikke fått den da jeg fikk den hadde aldri tulla levd eller vært frisk i dag. Oksygenet fall og jeg klarte å presse henne ut på kort stund. Fikk sove litt etter epidural fikk energi tilbake. Jeg takker epidural mannen og selve epiduralen SMASK.
Jeg likte ikke lystgass ble dopet. Mistet helt kontrollen ALDRI MER.

ORIGINAL: Heddaholm

Noen som har lyst til å dele med meg sin fødselsopplevelse? Jeg tenker da på hvordan dere fødte... hva slags smertestillende som er å anbefale osv..

Jeg gruer meg noe helt sinnsykt til fødsel... og lurer på hva slags smertestillende som virker best.... hører at det er mange forskjellige ting man kan benytte.. akupunktur, varmekluter, epudural, lystgass osv...

Noen som har noe å anbefale?¨

1 TIPS ikke planlegg så mye ta alt som det kommer.
Masse lykke til kommer til å gå strålende.
Tanten til mannen min som er psykolog sa til meg like før fødslen,"Ta en rie av gangen ikke tenk på neste konsetrer deg over den du har der og da", stol på kroppen din.
Så hennes fjes under hver rie. Hjalp meg masse [:)]

Det er ikke sånn at jeg må bestemme meg før jeg kommer til sykehuset altså? Fikk inntrykk av det i dag da jeg snakket med venninnen min. Hun hadde fått en brosjyre av jormor om alternativer. Venninnen min sendte inn ønsker på mail til Riksen. Ønske nr 1 , nr 2 osv.. Jeg kan bestemme meg på sykehuset? Like før fødsel?

Tusen takk til dere alle som ville dele [;)]

I Bergen kan man ikke få lystgass, så det var ikke noe alternativ..

Fødselen min ble igangsatt på grunn av vannavgang uten rier. Da får man ganske kraftige maserier.

Etter elleve timer fikk jeg akupunktur. Det hjalp nesten ikke. Det eneste som skjedde var at riene forsvant og det var nå ikke meningen...

Etter femten timer fikk jeg epidural. Jeg DIGGER epidural. Gav anestesilegen en god klem. Så sov jeg i tre timer og våknet til pressrier.

Hadde egentlig bestemt meg for å ikke bruke smertestillende, men man kan si at fødslene ikke ble akkurat som jeg hadde forestilt meg med 50 timer fra vannet gikk til barnet var ute. Og så revnet jeg en hel haug. Og likevel kan jeg si at det var en helt spesiell opplevelse og at jeg kunne gjort det igjen i dag. Forberedte meg på at det skulle være vondt og det var det. Men ikke uutholdelig på noen måte.

Back
Topp