Ang. Epla & salg..

Blue Dome

Elsker forumet
.. hvordan er det med skatt osv ??
Hører ulike summer av maks på salg av hobby.. har hørt 10, 20 & 50 000 ; men finner ikke noe eksakt beløp på skatteetaten sine sider!
Er Epla som å ha en blogg og selge derfra på en måte ? Eller blir salg der registrert og skal skattes av ???

Takk for svar :D

hvordan det er med hobby salg vet jeg ikke, men registrer du deg med et enkeltperson foretak så kan du omsette for 50tusen før du må skatte for det. 

ORIGINAL: nussnøff

hvordan det er med hobby salg vet jeg ikke, men registrer du deg med et enkeltperson foretak så kan du omsette for 50tusen før du må skatte for det. 

Tror du blander med moms her.

Hvis man tjener mer enn 50 000 må man betale og kan kreve inn mva.

Ang hva det er lov til å tjene på hobbysalg er dette veldig vagt skrevet. Men slik jeg tolker det så skal du betale skatt hvis du forventer å gå overskudd (husk da å tenke over alle kostnader du kan ha, f.eks. hvis man syr har man jo mange dyre innkjøp i utstyr o.l. som må telles med) over lengre tid på hobbysalget ditt. [:)]

Men hvis du må betale skatt kan du jo skrive av alle innkjøp til hobbyen (inkludert symaskiner, tråd, stoffer, strømforbruk ++++), og det er vel derfor de færreste blir utsatt for så nøye granskning hvis de ikke holder på i storskala på epla eller blogg. Du kan jo da mest sannsynlig skrive av mer enn du tjener, og det taper jo staten på. [;)]

ja... det var svar på spørsmålet mitt !!! takk !!!
selger overhodeeeeet ikke nok til å ha fortjeneste/overskudd av syinga.
mest for gøy !

Men da kan jeg åpne Epla uten å forvente skattefusen på døra da [;)]

ORIGINAL: Blue Dome

mest for gøy !

Bare å kaste seg ut i det da ja [:D]

Har lurt på det samme med skatt ja, men føler man forsvinner litt på Epla?
Men som de sier, selger du ikke noe, så betaler du ikke noe heller.
Kan kanskje like greit selge via bloggen da?

Med 20.000 i baksmell på skatten er jeg IKKE interessert i å gjøre noe som
kan føre til lignende resultat neste år..

ORIGINAL: Mammaia 81

Jeg tror de fleste av mine kunder på epla finner meg gjennom bloggen min. Så tror det er veldig viktig å markedsføre butikken sin hvis man vil selge der inne. [;)]

ORIGINAL: Mavir

Jeg tror de fleste av mine kunder på epla finner meg gjennom bloggen min. Så tror det er veldig viktig å markedsføre butikken sin hvis man vil selge der inne. [;)]

Ja, det er nok en viktig faktor, men kan man ikke like greit selge direkte via bloggen da?
Og spare seg den femmern tenker jeg? :D (hehe hør på hu gniene med baksmellen da ;))
Jeg lurer på om det er andre åpenbare fordeler, siden jeg føler det er så mye der inne!
Var vel innom for et år siden første gang, men orka ikke bla meg gjennom alt, så rett ut
igjen. (tror det var epla da) Inne igjen en tur nylig, og samme følelsen. Jeg tenker at om folk
vet hvem de skal kjøpe av, går de like greit på bloggen?

Dette er bare tanker jeg gjør meg (beklager at jeg stjeler spalteplass på tråden din BlueDome..)

Ja, det er nok en viktig faktor, men kan man ikke like greit selge direkte via bloggen da?
Og spare seg den femmern tenker jeg? :D (hehe hør på hu gniene med baksmellen da ;))
Jeg lurer på om det er andre åpenbare fordeler, siden jeg føler det er så mye der inne!
Var vel innom for et år siden første gang, men orka ikke bla meg gjennom alt, så rett ut
igjen. (tror det var epla da) Inne igjen en tur nylig, og samme følelsen. Jeg tenker at om folk
vet hvem de skal kjøpe av, går de like greit på bloggen?

Dette er bare tanker jeg gjør meg (beklager at jeg stjeler spalteplass på tråden din BlueDome..)

Jeg synes fordelene med å være på epla er:

-Jeg synes oppsettet er mer oversiktlig enn å scrolle ned en vanlig blogg, men hvis man arbeider med layouten kan man jo fikse dette bedre selvfølgelig.
-Jeg har valgt at kundene kun betaler med paypal, så slipper jeg å oppleve folk som sier de vil ha men ikke betaler.
-Det som blir solgt tas bort automatisk, og adressen til kjøper lagres slik at den er lett å finne når jeg skal sende.
-Folk kan "bumpe innom" når de søker der inne
-Man kan komme på dagens forelskelser på forsiden som fører til ekstra oppmerksomhet

Men vet mange som ikke er der inne og som selger mye mer enn meg. [:)]

Takk for svar Maja :)
Akkurat det jeg var ute etter :)

Takk for svar Maja :)
Akkurat det jeg var ute etter :)

Ingen årsak du [:)]

ORIGINAL: Mavir

ORIGINAL: Blue Dome

mest for gøy !

Bare å kaste seg ut i det da ja [:D]

Fant denne også. Grei og informativ artikkel synes jeg:

http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/nar_hobbye/

[:)]

Back
Topp