Ang ekte- og uekte søsken

Singlemom

Gift med forumet
Kjenner jeg blir litt provosert når jeg leser at søsken som ikke har samme mor/far ikke er "ekte" søsken. Jeg har tre brødre, jeg og storebror har samme biologiske far og de to minste har samme far. Min biologiske far døde da jeg var fire år, så min stefar er den eneste pappaen jeg har kjent. Mamma møtte han da jeg var tre og de fikk to barn da jeg var fem og seks år. Mine småsøsken ER mine EKTE søsken! Det verste noen sa til meg etter pappa døde for snart fire år siden (altså stefar) var: Ja, men han var jo ikke din biologiske far!!!! For MEG var han pappa, like EKTE som jeg har to småbrødre!

Samme oppfatting som deg, bare at vår historie er litt annerlede.

Jeg har en eldre bror hvor jeg deler mor og far med, så har jeg en lillebror som mamma fikk med ektemann nr2 og en lillebror som pappa fikk med kone nr2, i tilleg til det fikk jeg med en bonus lillsøster når pappa gifta seg med nr 2, nå er de skilt, men søstre er vi enda.[;)]

Jeg er helt helt enig med deg.. Jeg og søster T har samme mamma og pappa, men da mamma og pappa skilte seg fikk mamma to barn med min stepappa. og de barna er like mye mine søsken som søster T er.. og stepappa er han som er pappa for meg siden min biologiske pappa er en stor j****. Blod er ikke alltid tykkere enn vann!

Enig med deg..
synes det er mer vanlig å si helsøsken og halvsøsken.. for ekte er de jo uansett![:)]
jeg har alltid sagt hel og halv.. for jeg har bare en hel, mens jeg har 3 halv [:)]
+ stebror, men han ser jeg som ekte søsken fordi jeg er oppvokst med han..

Helt enig i dette, jeg blir også litt sint og lei meg når folk er ufølsom og kommenterer at mine søsken bare er halvsøsken. Jeg omtaler dem som søsknene mine,  og har jo vokst opp sammen med dem, har ingen grunn til å tenke at de ikke er fullt og helt mine søsken.

Og noen år etter at farfar døde, fikk jeg vite at han ikke er pappas pappa. Så rent biologisk var vi ikke i slekt. Det betydde også at jeg ikke biologisk var i slekt med oldeforeldrene mine. Men det endrer jo ikke forholdet vi hadde, og følelsene vi hadde for hverandre. Det er bare tekniske fakta.

Så andre kan tenke hva de vil, men jeg syns det er feil å skulle rette på hvordan andre forholder seg til dette. Ingen skal komme å fortelle meg at jeg later som om søsknene mine er helsøsken, eller noe i den duren. Det er bare idiotisk.

Det og være hel og halvsøsken og det å være "ekte" søsken er to vidt forskjellige ting.
Hva med de som adoptere barn da, vil jo aldri bli ekte foreldre til barna de da, for må det biologi til for å få ekte søsken så må det biologi til for å bli ekte foreldre og da. Kan ikke bare si at biologi har betydning i den ene saken og ikke i den andre. Da vil og to søsken som er adoptert av samme foreldre aldri noen sinne bli " ekte" søsken, de vil alltid være adopitivsøsken.
Slik jeg ser det er adoptivforeldrene de ekte foreldrene i hele ordets betydning, og hel og halvsøsken kan og være ekte søsken og to søsken som er adopterte vil og være ekte søsken. Det er bare en ting de ikke er,og det er: de er ikke biologiske foreldre,bilogiske søsken.

Ehm, greit nok at en stefar kan være like god far for unger som en biologisk far (hadde aldri funnet på å si noe slikt som "han var jo ikke din biologiske far"), men jeg har to halvbrødre og de er nettopp mine HALVbrødre. Ekte halvbrødre ja men de blir aldri 100% mine brødre. [8|] Jeg har ikke noe særlig til kontakt med dem heller siden pappa (som er deres far) døde for noen år siden og vi ikke har noe kontakt med moren. Hører aldri noe fra henne, all kontakt går én vei, så da blir det sånn. Nå er den eldste av guttene også 18 år yngre enn meg og jeg har aldri delt hus og heim med dem, hadde sikkert følt det annerledes om det var noen jeg vokste opp i lag med. 

jeg og reagerte på dette jeg har vokst opp med 4 eldre halvsøsken men de er jo søskna mine, vi har samme far og 2 av de har jeg jo altid hatt kjempefin kontakt med. Så skjønner ikke at en kan si at de ikke er ektesøsken
vi har jo deller av det samme blodet i oss selv om vi har forskjellige mødre

Jeg har tre storebrødre. To av disse er såkalt "halvbrødre" (de har en annen far..) men for meg er de to mer enn ekte nok brødre for meg. Har tross alt vokst opp sammen med de og per i dag har jeg bedre kontakt med de enn jeg har med min ekte bror. Pappaen min har vært mer pappa for de to enn dems biologiske far har, så ikke kom her å si til meg at de brødrene ikke er mine ordentlige søsken! for i mitt hjerte har alle mine tre brødre en like stor plass. :)

Huff...synnes sånn er unødvendig når folk skal komme med sånne komentarer[:(] Klart han var din pappa,og dine søsken er dine søsken[:)][:)]

Jeg og min lillesøster har samme far, men ikke samme mor. Men hun er uansett min lillesøster. Hun har også tre brødre som har en annen far enn oss.
Innvikla greier..
Brødrene hennes er mine tremenninger.. [8D]

Det er det jeg mener. At "ekte" er ikke noe som kan defineres ved biologi. Ekte er hva du/vi føler. En far trenger ikke å være ekte fordi han har gitt sin sperm, og en adoptert sønn trenger ikke å være uekte selv om han ikke har noen biologiske bånd til sine foreldre. Det er sant at det kommer fra gammelt av, men trenger vi da å bruke det nå? Neger, tyskertøs, lausunge er alle ord som er nedvergende, men "sanne", men er det riktig å bruke de? Det er litt det som er poenget mitt. Jeg blir litt lei meg når noen sier at pappa og mine søsken ikke er ekte, det gir uttrykk for at vi ikke er så tett som "ekte" søsken far-barn. Jeg er like tett og like glad i alle mine tre brødre, og jeg kommer alltid til å være verslejenta til pappa!

Hmmm.. Når jeg tenker etter så pleier jeg å si det selv. Når jeg ramser opp alle søsknene mine, så sier jeg alltid "men har bare en ekte bror da.." Aldri tenkt noe over det før [:D]

ORIGINAL: *yummymummy*

de er jo ekte brødre, men dere er allikevel halvsøsken, biologisk sett, uaansett hvordan du vrir og vender på det[;)]

Har ikke benektet at de er halvsøsken heller jeg. Men synes det blir heeeelt feil å si at de er uekte søsken!

for meg er min stefar mye mere EKTE pappa en den biologiske noen gang var!

så for meg er det di som stiller opp og viser omsorg for hverandre som er min EKTE familie.[:)]

ORIGINAL: carca

de er jo ekte brødre, men dere er allikevel halvsøsken, biologisk sett, uaansett hvordan du vrir og vender på det[;)]

Har ikke benektet at de er halvsøsken heller jeg. Men synes det blir heeeelt feil å si at de er uekte søsken!

jepp! helt enig med deg i det. Tror ikke betegnelsen ekte og uekte søsken blir så mye brukt i dag heller forresten.

Nei, det blir nok ikke så mye brukt. Var bare i en annen tråd her som provoserte meg litt, og den ble slettet før jeg rakk å skrive ett innlegg...

ORIGINAL: Bdancer

ja betydningen av uekte søsken på samme måte som lausunge hører fortiden til da sånt var tabu. Enig med deg om at familie ikke handler om blod men om relasjoner[:)] Vokser man opp i samme familie så er man søsken, men man merker det nok litt hvis det er mer delt omsorg...

Det er sant, mine småbrødre har nok føltes mer som halvsøsken hvis vi ikke hadde bodd under samme tak 24/7. Hos oss var jo situasjonen slik at min biologiske far døde da jeg var så lita at for oss var det veldig naturlig at vi var en hel og ekte familie. Vi var veldig bevisste på at pappa ikke var vår biologiske, men dog en ekte pappa[:)]

Back
Topp