Ang dialekt og skrive måte...

1rosa+1til?

Elsker forumet
Hei jenter...

Jeg sliter veldig med å lese dialektene til enkelte av dere. Jeg har som sikekrt flere her inne, krafitg dyseleksi. Og det hadde vært kjempe fint om vi kunne stemt over om vi vil at vi skal skrive bokmål eller på dialekt.
Håper noen forstår meg og at jeg ikke kjefter på dere som skriver på dialekt. Da jeg syntes vi skal skrive på en måte alle forstår... Vi skal jo være sammen her i mange mange mnd!

Så da lurer jeg på: bokmål eller dialekt?

Jeg har "nylig" vent meg til å skrive bokmål, så nå er det ingen vei tilbake for min del [8D]

Eg har dysleksi sjølv, men eg skriver nynorsk. Ikkje dialekt eller bokmål.. Så dresom eg blir verande her, så blir det nynorsk i fra meg pga at det er lettast for meg å skriva.. [:D]

Det er ikke alltid jeg forstår dialektene heller, men tror det er vanskelig å få folk her inne til å skrive noe annet enn det de er vant til. Selv skriver jeg bokmål, men ofte jeg forkorter og skriver mer fonetisk enn korrekt bokmål... slik jeg forstår mange med dialekt også skriver... kanskje vi som ikke forstår alle ordenen kan spørre?  Så lærer vi litt dialekt på veien[:D]

selv skriver jeg  bokmål og syns det er lettest å lese bokmål kontra mange dialekter (samt nynorsk[8D]).
men er det en dialekt som er vanskelig å forstå hopper jeg over de innlegget. Gidder ikke sitte å analysere for å forstå.
Jeg syns at på et slikt forum med brukere/lesere fra hele landet er det naturlig å skrive bokmål (eller nynorsk som og er et skriftspråk), og alle burde det. men gidder ikke henge meg opp i de om ikke gjør det. Det får være deres "problem" men da får de ikek så mange råd/svar fra meg[:D]

jeg skriver som regel bokmål. men det hender at jeg skriver dialekt når jeg "er i farten" eller glemmer meg ut... jeg har ingen problemer med at noen bruker dialekt.

hehehe...sistemannimagen(skal skrive bokmål nå da, slik at du forstår)...la meg tippe: er du fra østlandet?;)Oslo kanskje..

ORIGINAL: yeah!

hehehe...sistemannimagen(skal skrive bokmål nå da, slik at du forstår)...la meg tippe: er du fra østlandet?;)Oslo kanskje..

hehe nei, jeg er fra tromsø[:D]

Takk, endelig noen som tok det opp! Helt enig [:)] Bokmål her!

Jeg lurer på om de som skriver dialekt bruker pc som arbeidsredskap ellers i livet, og må formulere seg skriftlig ifm jobb etc? For personlig bruker jeg myyye lenger tid om jeg skulle skrevet dialekt enn om jeg skriver på bokmål; skriftspråket jeg bruker til vanlig.

Men om noen absolutt VIL skrive dialekt, så værsågod; er ikke sånn big deal for meg..

Back
Topp