Ang. det å ta fly i 3.trimester. Trenger noen råd og synspunkt:)

Venternummer3

Juni12s tålmodige :)
VIP
Augustlykke 2015
MayDay2021
Jeg har kjempelyst til å overraske samboeren min med en weekend til Tallinn. Det vil isåfall være første helgen i mai som er aktuell og jeg vil da være 32 uker på vei.. Inne på ryanair.com står det at det tillates at gravide flyr innen 36. uke, men at man etter 28 uker må ha med erklæring fra lege/jordmor på at svangerskapet har vært og er ukomplisert..

Så det jeg lurer på..Hva betegnes som ukomplisert? Jeg har for høy BMI og må derfor føde på spesialenhet for fødende. Men, borsett fra det har alt foreløpig vært helt fint i sv.skapet..Normalt BT, rene urinprøver, liten vektoppgang, ikke bekkenplager... Er jeg da en frisk gravid, eller har jeg automatisk et komplisert svangerskap pga for høy BMI?

Får kanskje ta en tlf til jordmor, men bare lurte på hva dere synes...Er det en stor sjanse å ta, at jeg i det hele tatt flyr så sent i svangerskapet?

Hei :) Jeg skal også ut å fly første helga i mai! Da er jeg i ferd med å gå over i uke 30...

Jeg snakka med jordmor om det før vi bestilte reisen, og hun sa at det ikke var noe problem å reise så lenge jeg følte meg frisk og i god form! Når det gjelder hva som gjør et svangerskap "komplisert" vet jeg ikke, der ville jeg nesten sjekka med jordmor eller legen din... Det eneste er jo at man helst ikke burde fly så fryktelig langt pga økt fare for blodpropp i beina og slikt (Har jeg hørt, men kan jo hende jeg har feil) Men Talinn er jo ikke den lengste turen ;P Jeg og samboern bestemte oss for å holde oss innafor Europa tilfelle noe skulle skje, og skal en langweekend til Barcelona! Gleder meg villt!!!! SOL!!! Jeg tror ikke jeg orker å gå så mye rundt, men å sitte å kose meg i sola og spise tapas en hel helg høres ikke kjedelig ut akkurat,,,

JEg ville hørt med jordmor ang. BMI'en din, og så ville jeg skjekka reiseforsikringa deres... Slik at hvis du bestiller en tur, betaler for ikke refunderbart hotel f.eks så kan du få penger igjen på forsikringa skulle formen bli dårlig og du ikke kan dra alikevel :) Så er man sikra liksom :)

Takk for fint svar:) Weekend i Barcelona hørtes absolutt ikke feil ut, ikke tapas og sol heller for den saks skyld!! :) Jeg lå og grubla litt igår kveld og jeg kom vel egentlig fram til at jeg tror det letteste er at vi tar en weekend til Gøteborg istedet. En stor by med mange muligheter det også, samtidig som at det bare er 2-3 timer unna med bil siden vi bor i Østfold..Da slipper jeg å fly:) Skal bli såååå deilig å komme seg vekk litt:) God tur til dere!:)

Takk, god tur til dere også :D

Ryanir er nok strengere enn andre flyselskap på dette om de krever legeerklæring fra uke 28. Vanlig med SAS, Norwegian og andre er at med bare 1 baby i magen kan du reise frem til uke 36 uten legeærklæring. Så fly med de du, og sørg for å ha reiseforsikring så går det nok bra.
Vi skal selv på ferie til Italia når jeg er 32-33 uker på vei, ikke bekymra i det hele tatt :-)

Det blir nok flytur på oss også rundt den tia der. Hverfall hjemreise i 3.trimester.
Har ikke spurt legen om det, men har jo sagt at vi kanskje reiser og hun har ikke sagt noe om at vi IKKE kan, så da regner jeg med at det skulle være problemfritt å fly.

Har allt vært å flydd noen gnager i sv. (men det var i 1. og 2. trimester)

Hvorfor er det egentlig sånn at man ikke kan fly når man er så, så langt på vei?

Back
Topp