Ang dele nyheten med eldre søsken

Frk.90

Elsker forumet
Novemberlykke 2016
Har er i utgangspunktet planen å ikke fortelle noe før etter TUL (12+6).
Men sånn som jeg er om dagen får jeg så dårlig samvittighet ovenfor eldste sønnen som er 8 år. Han var 6 år når han ble storebror så husker jo noe fra sist graviditet.
Jeg er rett og slett drit dårlig og har null energi. Føler jeg har forklaringsproblem på hvorfor jeg ikke blir med på de tingene jeg vanligvis gjør med glede. Er bare 8+3 i dag.
Er det bedre å si hvorfor mamma er dårlig eller lar man bare tiden gå?

Ungene her ble redde fordi mamma var så dårlig hele tiden. Etter tre uker med oppkast så sa vi det. Var vel 9/+5? Noe sånt. De var rett og slett stressa fordi mamma bare var syk hele tiden. De skjønte at det var noe men ikke hva det var. Vi fortalte at mamma hadde et babyfrø i magen. Noen ganger vokste slike babyfrø og ble til en baby og andre ganger så sluttet de og vokse og det ikke ble en baby.
Jeg ville helst vente med å si noe, men det var dette som ble mest rett for oss med tanke på situasjonen vår :)

Ungene her ble redde fordi mamma var så dårlig hele tiden. Etter tre uker med oppkast så sa vi det. Var vel 9/+5? Noe sånt. De var rett og slett stressa fordi mamma bare var syk hele tiden. De skjønte at det var noe men ikke hva det var. Vi fortalte at mamma hadde et babyfrø i magen. Noen ganger vokste slike babyfrø og ble til en baby og andre ganger så sluttet de og vokse og det ikke ble en baby.
Jeg ville helst vente med å si noe, men det var dette som ble mest rett for oss med tanke på situasjonen vår :)

Ja det er det jeg merker på eldste her. Yngste er under to så hans hverdag er ikke veldig forandret. Men han eldste er ikke vandt til at jeg må legge meg når de er våken eller blir sittende inne på do gang på gang..

Sikkert vondt å bestemme seg når ungene er så store at de skjønner alt. Jeg skjønte jeg var gravid da gutten på 2 år en morgen la seg inntil magen i senga, og sa «baby inni der» «vil ta den ut» Jeg skjønte ingenting, for vi hadde jo ikke pratet om noe sånt!!! Samme greie skjedde morgenen etter, og da han sovnet igjen med pappaen tok jeg en test som var positiv. Det har vært naturlig at vi har snakket om baby i magen også fordi han er mer forsiktig med meg når jeg sier han ikke må hoppe så på magen og være hardhendt med mamma siden det er en bitteliten baby inni der. Litt redd han skal fortelle det til alle, men ikke gjort det til nå ;)

Jeg måtte si det til min på 11 for noen uker siden for jeg var så sint og sur uten grunn...

Til en 8 åring ville jeg kanskje fortalt det nå. Det er jo en sjanse for at et så stort barn vil føle seg utenfor om han ikke blir fortalt dette tidlig. En 8 åring forstår, og vil klare å ikke si det videre om du ikke vil det. Han får nok med seg at det er noe.
Vi har en ettåring fra før. Hun forstår alt vi ber henne om. Men veldig usikker på hvordan forberede henne på dette. Hun kan jo ikke si så mange ord enda. Men vi merker at hun forstår veldig mange ord. Vil en ettåring skjønne dette? Vi kan jo ikke dumpe et søsken på henne heller uten å forberede. Jeg har altså ikke fortalt ettåringen enda, hun er jo mest opptatt av å leke og jeg vet ikke om hun får med seg at mamma er dårlig.
Tror alder på barna har litt å si om når du forteller nyheten.

Til en 8 åring ville jeg kanskje fortalt det nå. Det er jo en sjanse for at et så stort barn vil føle seg utenfor om han ikke blir fortalt dette tidlig. En 8 åring forstår, og vil klare å ikke si det videre om du ikke vil det. Han får nok med seg at det er noe.
Vi har en ettåring fra før. Hun forstår alt vi ber henne om. Men veldig usikker på hvordan forberede henne på dette. Hun kan jo ikke si så mange ord enda. Men vi merker at hun forstår veldig mange ord. Vil en ettåring skjønne dette? Vi kan jo ikke dumpe et søsken på henne heller uten å forberede. Jeg har altså ikke fortalt ettåringen enda, hun er jo mest opptatt av å leke og jeg vet ikke om hun får med seg at mamma er dårlig.
Tror alder på barna har litt å si om når du forteller nyheten.
Tror ikke en ettåring vil skjønne stort av at du forteller at du har baby i magen :)
Ville heller prøvd å forberede når magen er synlig,ved å lese «blabla får et søsken» bøker eller noe sånt :)

Datteren min er 4, og ønsker seg en søster til jul :joyful:. Vi venter til etter ul i uke 13 med å fortelle det slik at vi slipper å skuffe henne hvis noe er galt. I tillegg babler hun så fælt at hun hadde fortalt det til alle.

Last edited:
Tror ikke en ettåring vil skjønne stort av at du forteller at du har baby i magen :)
Ville heller prøvd å forberede når magen er synlig,ved å lese «blabla får et søsken» bøker eller noe sånt :)
Nei, akkurat det jeg tenker også. Hun forstår mye, men akkurat dette er jeg usikker på om det er så lett å forberede henne på. Men takk, skal se etter den boka.

Vi valgte å fortelle det etter 8 uker til våre på 6 og 9 år. De begynte å bli veldig bekymra for mamma som da hadde kastet opp i 4 uker. Jeg har hypermesis og formen gjorde at det ble vanskelig å skjule det for dem lenger. Ville helst ha venta en måneds tid til, men sånt får man ikke alltid styrt.

Jeg har fortalt det til storebrødrene på 4 og 8. Ønsket egentlig å vente til etter uke 12 (minst), men så meg nødt til å fortelle dem hvorfor mamma var så kvalm og dårlig. Har snakket mye om at det ikke alltid blir en baby ut av det, og tenker at det et bedre enn at de er redde for mamma’n sin.

Back
Topp