Ang. CT og røntgen av lunger

smurfine78

Flørter med forumet
Pappa fikk omgangssyke i jula og har etter det vært forkjølet og hostet kraftig. Han var på legevakten igår og tok røntgen bl.a. og fikk konstatert en fortetning på den ene lungen og skal ta CT for videre utredning. Det var ingen infeksjon på CRP, og hosten er tørrhoste. Han har ikke feber eller andre symptomer.

Kan nevne at han har hatt prostatakreft med spredning til skjelettet i 10 år nå, men det holdes under kontroll, og formen hans er bra. Er livredd for at det kan ha spredd seg til lungene ut av det blå, derfor jeg lurer.

Noen som har erfaringer? Kan det rett og slett bare ha sammenheng med forkjølelsen og hosten? Hosten kom jo i forbindelse med omgangssyke og forkjølelse så er jo litt rart om han plutselig skal ha begynt å hoste pga kreft?

Det er svært sjeldent at prostatakreft sprer seg til lungene. Siden pappan din var syk i jula med mye hoste og forkjølelse vil jeg tro at han da hadde en luftveisinfeksjon, som også er årsaken til fortetningene som vises på rtg. Selv om crp er normal nå kan han ha hatt infeksjon tidligere, og fortetninger på lungene etter en luftveisinfeksjon kan ofte ses en stund etterpå. Som regel skal man på en rtg-kontroll 6-8 uker etter gjennomgått behandling for lungebetennelse hvis man har fått behandling på sykehus.

Hoste kan jo være et symptom på lungekreft, men de aller fleste hoster jo uten å ha det. Siden han har annen kreftsykdom er det fornuftig å sjekke det opp med en CT for å være på den sikre siden, men jeg ville ikke uroet meg mye for kreft på lungene altså :)

Min erfaring er ikke god, men stort sett er det jo ingenting. Krysser fingrene for at det er det siste

Takk for raskt svar :) Han er forresten fremdeles forkjølet og hoster masse altså, det er ikke over enda, men hosten og forkjølelsen kom i kjølvannet av omgangssyken han fikk et par dager før julaften. Har lest at man også kan ha lungebetennelse uten at det gir utslag på CRP og at man heller ikke har feber? Får krysse fingrene for noe slikt da.

Takk for raskt svar :) Han er forresten fremdeles forkjølet og hoster masse altså, det er ikke over enda, men hosten og forkjølelsen kom i kjølvannet av omgangssyken han fikk et par dager før julaften. Har lest at man også kan ha lungebetennelse uten at det gir utslag på CRP og at man heller ikke har feber? Får krysse fingrene for noe slikt da.
Det kan godt vær lungebetennelse.

F.eks mykoplasmapneumoni (en type lungebetennelse) trenger ikke å ha utslag på crp, mener jeg å huske. Bekymring fører sjeldent mye positivt med seg, og en CT vil uansett gi svar :)

Ville heller spurt legepersonell

Jeg har ingen erfaringer med kreft (heldigvis), men mannen min fikk beskjed om at han hadde fortetninger/forkalkninger/forandringer på lungene etter en ct-scanning. Han måtte komme igjen etter et halvt år, og da fikk han beskjed om at forandringene nok bare kom av en infeksjon han har hatt på et tidspunkt (type kraftig forkjølelse) og at det ikke var noe farlig. Krysser fingrene for at det er det samme eller noe lignende hos faren din!

Back
Topp