Ang CRP

~Lille lilla Snodig~

Elsker forumet
Noen som vet hvor høy crp som er MYE?
Finnes det noe skala eller noe??

dersom crp i utgangspunktet er 0 når man er frisk er alle verdier over 10 en forhøyet crp, det vil si at man har en slags infeksjon i kroppen. deter høyden på crp som viser hvor alvorlig den er og om man trenger behandling, men alt under 50 er som regel ingenting. har pasienter som ligger på 100 i crp og det kan være pga en lett feber. crp variere veldig fra person til person. har også pas. som ligger på 50 i crp fast liksom

høy er vel over 200.
spørs jo hvordan du er syk og hva bakterier du har i kroppen. Over 60 er vel infeksjon i kroppen.

hmm Var på legevakten med Yrja istad, da hadde hun 126[8|]

ORIGINAL: ~Lille lilla Snodig~

Sist helg var vi på legevakta lørdagen med han eldste og da var den 34 på søndagen var den steget til 163 å fikk da besjed om at han hadde halbetennelse.

Det er høyt. Men det varierer vel sikkert fra person til person hvor dårlig man blir tror jeg.
Da mini ble lagt inn i vinter var crp'en rundt 100. Da måtte vi være på sykehus i 1 uke nesten.
Mener legen her har sagt at grensen mellom virus og bakteriell infeksjon(som behandles med antibiotika) ligger på 50.

ORIGINAL: Tammis

Da fikk hun vel noe for det? Eller?

Ja hun fikk imacillin. Men hun er fin i hals, ører, lunger og urinen var neg. Hun har vekslet mellom 38,2 og 39,6 i feber i hele helgen. Har spist to yoghurter siden fredag formiddag. Får i henne godt med drikke, men allmenntilstad er veldig dårlig. De vet ikke hva det kan være, de trodde kansje det kunne være en neseforkjølelse, fordi nesen rant litt. Men den renner ikke så mye at jeg selv ville sagt at hun var forkjølet om du skjønner.

ingen andre som har noen tanker?

Tanker om hva?

Normal crp er under 8
Virus er som regel under 50 (vanligvis virus, behandles ikke da antibiotika ikke virker på virus)
Over 50 er bakterielt og behandles som regel med antibiotika.

Hun har nok en bakteriell infeksjon, som dere nå skal behandle.

126 trenger ikke være høyt hvis allmentilstand ellers er ok.
Om det er høyt eller ikke kommer an på type bakterie osv.
Har selv hatt over 300.

ingen andre som har noen tanker?

Tanker om hva da?

Jeg hadde gitt pencilinen hun har fått, så blir hun bra igjen er min tanke iallefall...

Det kommer helt ann på hva som gjør at det er forhøyet.

Min kropp var pga medisiner en stund hellig overbevist om at noe var galt, og jeg hadde skyhøy crp flere ganger uten at andre tester kunne påvise noe. Jeg fikk jo feber og sånn fordi kroppen var sikker på at den måtte bekjempe noe, men det var ingenting der.

Så i spesielle tilfeller kan kroppen reagere helt feil og få høy crp av det også.

Det er forskjellig i hvert tilfelle, og lav crp kan også bety at det er opptakten til noe alvorlig, mens høy crp kan komme av ting som ikke behøver være skummelt.

Legene vet hva som skal gjøres uansett hva verdien er :)

nei sorry at jeg spurte om det var flere som hadde noen tanker om det da.
Og selvfølgelig gir jeg det hun fikk. Det er vel bare det at man er redd for at det skal være noe mer alvorlig en en neseforkjølelese. Man blir kansje overnervøs når man har mistet et barn.

nei sorry at jeg spurte om det var flere som hadde noen tanker om det da.
Og selvfølgelig gir jeg det hun fikk. Det er vel bare det at man er redd for at det skal være noe mer alvorlig en en neseforkjølelese. Man blir kansje overnervøs når man har mistet et barn.
Hadde det vært fare for det så hadde dere helt sikkert blitt innlagt. Nå skal dere vel prøve antibiotika først. 126 er ikke så høyt. ;)

ORIGINAL: Undrende85

Det kommer helt ann på hva som gjør at det er forhøyet.

Min kropp var pga medisiner en stund hellig overbevist om at noe var galt, og jeg hadde skyhøy crp flere ganger uten at andre tester kunne påvise noe. Jeg fikk jo feber og sånn fordi kroppen var sikker på at den måtte bekjempe noe, men det var ingenting der.

Så i spesielle tilfeller kan kroppen reagere helt feil og få høy crp av det også.

Det er forskjellig i hvert tilfelle, og lav crp kan også bety at det er opptakten til noe alvorlig, mens høy crp kan komme av ting som ikke behøver være skummelt.

Legene vet hva som skal gjøres uansett hva verdien er :)
Ja, en operasjon, et sår osv kan også gi forhøyet CRP.

Back
Topp