jeg vil bare fortelle min historie med p-sprøyte...... ikke for å skremme men for å opplyse om flere sider...
jeg gikk på den i 3 år, var vel ca 17 når jeg startet.. har hele liver vært plaget av menssmerter utav en annen verden og fikk p piller tidlig.. så hørte jeg om denne sprøyta og tenkte den måtte jeg prøve.. jeg mistet mensen helt, og ble veeeeeldig hoven rundt magen og hormonell men det varte ikke lenge.. dette rundt mensen.. men etter 1,5 år ble jeg større og mer hormonell men tenkte at så lenge smertene ikke kom var alt bra..
jeg sluttet når jeg var ca 20 og fikk beskjed at innen 1 år var kroppen seg selv igjen.. men mensen kom aldri tilbake, og etter 1 år gikk jeg til lege..jeg fikk konstantert pcos, og årsaken var sprøyta, den har ødelagt hormonene mine og jeg fikk beskjed om at jeg aldri ville kunne få egne barn uten hjelp!!
Dette ødela meg som 21åring med et veldig ønske om barn!
Vi prøvde ulike medisiner, men legen sa til slutt at jeg måtte bare vente å se om hormonene fra sprøyta kanskje forsvant etterhvert.. i 7 år gikk jeg rundt med uregelmessig mens, noen ganger kun 2 i året, hovnet myyye opp i magen, og smerter uten like hver mnd. gikk til flere spesialister men de visste lite om sprøyta og hvordan den påvirket oss damer, og flere sa de ikke gav den ut til kvinner uten barn lengre...
til slutt bestemte jeg meg for å prøve prøverør.. bestillte time på medicus i trondheim, men der var det å en expert på pcos, og hun visste mye om p-sprøyta.. hun satte meg på en primolut kur, dvs fremprovoserte en blødning og satte meg på metformin.. innen 3 mnd hadde jeg fått regelmessig mens og ble gravid etter 6mnd [:)][:)] desverre mistet jeg, men ble gravid heelt uten medisiner like etter[:)][:)]..
Men poenget her er snakk med experter og ikke bare ta den sprøyta for god fisk!!! jeg kan aldri slutte på medisin.. og et liv uten mens og opphopning av hormoner er IKKE å anbefale!!