Ang burka å de andre plaggene

Jentemammatil3

Elsker forumet
Augustmagi 2025
Kan noen fortelle meg forskjellen på burka, hijab å de andre plaggene?[:)]
Å I hvilke land, relgion osv de forskjellige er normalt å gå med, å hvorfor??[:)][:D]
Jeg bare lurer altså, hadde vært morsomt å visst, siden jeg ikke vet forskjell![:)]

http://islam.no/page110377830.aspx den er jo ganske ok... Håper jeg [8D] da jeg er forfatteren.

Ansiktsslørene kan deles inn slik:

Niqab:
Dette ordet brukes oftest for å beskrive alle typer ansiktsslør, av stort sett alle typer man kan finne. En niqab består av ett eller av to lag, slik at man evt. kan velge om man vil skjule øynene eller ikke, og det finnes med knapper bak, strikk, borrelås eller knytebånd.

Boushiya:
Dette er en litt mer omfattende modell, som normalt ikke viser øynene, men som har klaffer man kan åpne om man vil.

Burka:
Av og til brukt om både boushiya og niqaab, men det burka er sånn spesifikt, er det afghanske plagget som dekker hele kroppen på en gang, som har ett slags ”gitter” forran øynene, og meget pene broderier på, om man kommer nærme.

Men som oftest sier man niqab om både niqab og boushiya da, fordi de ser make ut omtrent. Burka skiller seg jo ut, men den er jo brukt kun i Afghanistan, og blandt diaspora-afghanere i Pakistan og India, og noen steder også blandt lokalbefolkningen der. De lokale i feks Peshawar-provinsen i Pakistan har en litt annen type burka enn den afghanske, men det handler jo om lokal mote.

Niqab brukes blandt muslimer i alle land, fra Indonesia, Somalia, Algerie og Gambia, til Bosnia, USA, Chile og Norge. Selvsagt er det vanligere i enkelte kulturer enn andre, da. Samme med hijab. Og hijabene varierer jo fra de ulike land også. Nå har jeg feks vært muslim så lenge, at jeg ofte kan se på bilder hvor mennesker kommer fra, kun ut fra hijabene hehe. Kanskje ikke pin-pointe land, men kommer ganske nært i alle fall.

ORIGINAL: *Meya*

Niqab brukes blandt muslimer i alle land, fra Indonesia, Somalia, Algerie og Gambia, til Bosnia, USA, Chile og Norge. Selvsagt er det vanligere i enkelte kulturer enn andre, da. Samme med hijab. Og hijabene varierer jo fra de ulike land også. Nå har jeg feks vært muslim så lenge, at jeg ofte kan se på bilder hvor mennesker kommer fra, kun ut fra hijabene hehe. Kanskje ikke pin-pointe land, men kommer ganske nært i alle fall.

så om jeg sier at venninna mi har hijab som dekker hals, ører, halve panna og noe av skuldrene - så er hun fraaaa? [:D]

ORIGINAL: Dollface

så om jeg sier at venninna mi har hijab som dekker hals, ører, halve panna og noe av skuldrene - så er hun fraaaa? [:D]

De er jo veldig generelle da [8D] Men litt lettere om man ser bilder... Men om hijaben er firkantet, vil jeg si muligens Tyrkia? Midt-Østen generelt kanskje...

De er jo veldig generelle da [8D] Men litt lettere om man ser bilder... Men om hijaben er firkantet, vil jeg si muligens Tyrkia? Midt-Østen generelt kanskje...

vet ikke om den er firkantet.. den er stort sett på.. [:D] de gangene hun tar den av så virker det som om hun bare trekker hele greia rundt hodet.. akkurat som en bøff/hals [8D]

Hijab er det 'hodetørkle' som dekker håret men lar ansiktsovalen være fri, ordet hijab om skautet, som har vært vanlig skikk bla i midtøsten i evig tid også hos kristne og jøder, ble definert på 70tallet i sammenheng med den politiskreligiøse vekkelsen. mennene lot skjegget vokse og kvinnene valgte hijaben, den islamske drakten.
ordet hijab kommer av hajaba som betyr å skjule eller gjemme. Brukes om alle slør eller forheng som skjuler en person eller gjenstand. I koranen, slik jeg forstår det, så viser ordet til segresjon eller adskilthet -ikke til hodeplagg. Koranen sier ikke utrykkelig at hodeplagg er påbudt, men komentarverkene tar det for gitt.

I sure 33.59 sies; Profetens hustruer pålegges å samtale med menn fra bak et forheng(hijab) og hustruene, profetens døtre og de troende kvinner oppfordres til å trekke kledningen (jibab) om seg.

Å dekke til håret har alltid vært knyttet til renhetsforestillinger, og et uttrykk for ønsket om å begrense kontakten mellom kjønnene og tidligere var det også et statussymbol som synligjorde familiens rikdom og menns forsørgerevne.
Alltså et mangetydig og nyttig symbol..

Niqab dekkes også ansiktet bare øya som vises.

Burqua dekker hele kroppen og kun et heklet tøystykke foran øya som gjør at de ser ut.

litt som denne vanligvis, bare ikke så "voldsom" i farger og tykkelse..

Ah sånn ja. De er også ganske universelle... Jeg bruker det mye på jobb, fordi det er sånt pes med headsett og feks avlange hijaber... Hehe.

Men feks ser jeg med en gang at disse er fra Indonesia:

De har en helt særegen stil. Tyrkere er også lette å se.

litt som denne vanligvis, bare ikke så "voldsom" i farger og tykkelse..

Irak eller Nord-Afrika. Muligens Tyrkia.

Eller så er hun rett og slett konvertitt? Hehe... Ser ofte konvertitter med den stilen der.

vi har ei til i klassen... går ikke med hijab, burka eller annet [8D]
men går alltid i skjørt! [:D]
Any ideas?

Any ideas?

Somalia![:D]
(Mente ikke det altså, jeg var morsom, siden veeeldig mange somaliske damer kun går med skjørt, men de går jo gjerne med khimar til[8D]
Så var det ikke sånn supermorsomt her inne kom jeg på etterpå, så måtte redigere litt.. og som jeg babler nå, så kunne jeg kanskje like gjerne bare latt vær å svare..[X(]haha[:D])

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Any ideas?

nejj.. hun er fra en eller annen russisk region.. [8D]

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Any ideas?

nejj.. hun er fra en eller annen russisk region.. [8D]

Tsjetjenere går ofte sånn... Og tja, andre fra tidligere Sovjet. Og noen kinesiske muslimer.

Mange har gjerne en hijab som de knyter bak i nakken da.

Takk for svar *Meya* [:D] Satt å håpa på at du så den tråden[:D]
Nå vet jeg forskjellen, endelig. Kanskje jeg også kan lære meg litt forskjell på hvor disse forskjellige damene kommer ifra[:)] 
da har man lært noe nytt i dag også!

Any ideas?

Smitts venner eller hva de heter [8D] de går vel alltid i skjørt[:D] Flettemenigheten som man sier..[8D]

ORIGINAL: Rebecca85

Any ideas?

Smitts venner eller hva de heter [8D] de går vel alltid i skjørt[:D] Flettemenigheten som man sier..[8D]

Det stemmer ikke! Kjenner mange fra den menigheten, de bruker som regel bukse... Så de kan det ikke være.

ORIGINAL: Mammaen sine

Any ideas?

Det stemmer ikke! Kjenner mange fra den menigheten, de bruker som regel bukse... Så de kan det ikke være.

Så mange med skjørt ved siden av oss her... Til samlinger i alle fall, hva de gikk med til hverdags, vet jeg jo ikke.

ORIGINAL: Mammaen sine

Any ideas?

Så mange med skjørt ved siden av oss her... Til samlinger i alle fall, hva de gikk med til hverdags, vet jeg jo ikke.

Mulig det, men til hverdags har hvertfall de jeg kjenner, som oftest bukse.

Back
Topp