Ang bruk av doppler.

Maiungen15

Forelsket i forumet
Sikkert mange som vet dette, men tenkte jeg skulle slenge ut en påminnelse (selvom jeg ikke har noe med hva dere gjør) ;)
De doppler'ne man får kjøpt til hjemmebruk gir mye mer stråling enn apparatene som brukes av helsevesenet, derfor kan det være skadelig for fosteret.. Jordmor bad meg kaste min da hun hørte jeg hadde en! Jeg tenkte som så "når de selges, kan de jo ikke være farlige", men joda, måtte absolutt ikke brukes.. Så da vet dere det :)

Sikkert mange som vet dette, men tenkte jeg skulle slenge ut en påminnelse (selvom jeg ikke har noe med hva dere gjør) ;)
De doppler'ne man får kjøpt til hjemmebruk gir mye mer stråling enn apparatene som brukes av helsevesenet, derfor kan det være skadelig for fosteret.. Jordmor bad meg kaste min da hun hørte jeg hadde en! Jeg tenkte som så "når de selges, kan de jo ikke være farlige", men joda, måtte absolutt ikke brukes.. Så da vet dere det :)
Kjekt å vite for de som har. I tillegg kan de lage mye stress for de som ikke finner hjertelyd tidlig.
Samme med bilstoler, lov å selge men mange som ikke er trygge.

Kan du gi noen kilder på dette? Kjekt å ha, informasjon bør alltid sjekkes opp om kommer fra seriøse steder :) Vet at jordmoren din sa det, men hvor har hun det fra?

Det er vel ikke direkte stråling i doppleren, men lydbølger som kan stresse fosteret.

Hm...kjekt å være obs på det.
Men den legen jeg var hos i sommer, hadde jo faktisk en av de som selges på anglesound...
Så det hadde vært kjekt med sikre kilder uansett, siden de lærde også strides :)

Alt med måte. Mye som er farlig om vi begynner å studere og sjekke. Så derfor, alt med måte:)

Jeg har, og den har vært gull verdt. Nå et stykke utti svskapet, var det en dag jeg ikje kjente liv. Da var den god og ha. En sjelden gang i bruk ser jeg ikke prob med

Hm...kjekt å være obs på det.
Men den legen jeg var hos i sommer, hadde jo faktisk en av de som selges på anglesound...
Så det hadde vært kjekt med sikre kilder uansett, siden de lærde også strides :)

Ja, det er mange meninger om tema, og et kjapt Google søk bekrefter alles meninger :p så det var ikke no tydelig flertall.. Mønsteret var kanskje at jordmødre og leger ikke anbefaler disse, men produsentene selv sier de er ufarlige :)

Alt med måte. Mye som er farlig om vi begynner å studere og sjekke. Så derfor, alt med måte:)

Jeg har, og den har vært gull verdt. Nå et stykke utti svskapet, var det en dag jeg ikje kjente liv. Da var den god og ha. En sjelden gang i bruk ser jeg ikke prob med

Nettopp det med lite liv, og bruke doppler var argumentet til en jm i en artikkel. At mange ikke tok kontakt med helsevesenet når de kjente lite liv, fordi doppleren gav utslag.. Men at dette ikke nødvendigvis betydde at alt var bra, da det kun var et øyeblikksbilde av babyens hjertefrekvens.. Men som du sier, alt med måte og alle gjør som magefølelsen sier :) jeg ville bare nevne det..:)

Nettopp det med lite liv, og bruke doppler var argumentet til en jm i en artikkel. At mange ikke tok kontakt med helsevesenet når de kjente lite liv, fordi doppleren gav utslag.. Men at dette ikke nødvendigvis betydde at alt var bra, da det kun var et øyeblikksbilde av babyens hjertefrekvens.. Men som du sier, alt med måte og alle gjør som magefølelsen sier :) jeg ville bare nevne det..:)

Alltid greit å være obs på det, så kan en jo sjekke om kilder selv om en synes en trenger det :)

Har brukt min maks 10 ganger iløpet av svangerskapet og tviler sterkt på at jeg har skadd barnet mitt med å sjekke etter når jeg har vært stressa. Og det er også forskning (har ikke artikkelene for hånden) som tilsier at disse aperatene har veldig lite stråling og at det skal mye til før man stråleskader barnet.

Uansett, alt med måte og følg magefølelsen deres.

Har brukt min maks 10 ganger iløpet av svangerskapet og tviler sterkt på at jeg har skadd barnet mitt med å sjekke etter når jeg har vært stressa. Og det er også forskning (har ikke artikkelene for hånden) som tilsier at disse aperatene har veldig lite stråling og at det skal mye til før man stråleskader barnet.

Uansett, alt med måte og følg magefølelsen deres.

Det var ikke ment som kritikk til de som bruker doppler, og jeg skrev jo også følg magefølelsen og at jeg ikke har noe med hva folk gjør :) Det var ment som en opplysning til de som ikke visste om den siden av saken, for det virker som om veldig mange bruker doppleren litt vel hyppig og kanskje ikke vet at det ikke anbefales av alle.. Man gjør jo det en selv føler er mest betryggende, men det er kanskje en falsk trygghet i enkelte tilfeller å stole på doppleren og sin egen "kunnskap" når det gjelder å tolke hjertefrekvensen i et kort øyeblikk.. På sykehusene måler de jo over en lengre periode om de er redd for noe, ikke bare et kjapt lytt..:)

Jeg har ikke og tenker jeg oppsøker legen om jeg er bekymret. Hadde jeg ikke funnet lydd hadde jeg blitt mye mer bekymret;)

Back
Topp