Ang bolig...(trenger tips)

Ida82

Forumet er livet
Eller jeg trenger synspunkter av dere som har flyttet til hjem hvor det er veldig lite bodplass inne og ingen kjellerstue/loftstue.. Angrer dere kjøpet, eller er det helt greit?

Vi har sett på en tomannsbolig og der blir det lite bodplass. Men har liksom tenkt at det er jo en motivasjon på å ikke samle på alt mulig dritt. Og når snuppa og eventuelt et nytt barn, blir større, så kan de jo heller få tv på rommet sitt så kan de heller være der når de får besøk av venner..
Har så lyst på den boligen, den er helt ny. Høyt under tak i stua så er muligheter for å lage en liten hems e.l. som vi kan ha data og lignende på.. Kanskje en sovesofa..

Hei :)

Vi bor i et hus på bare 130 kvm, som ikke inneholder noen bod. Vi har 2 barn, og da har vi brukt opp de 3 soverommene vi har. Har heldigvis en ekstra tv-stue som kan fungere som soverom om det trengs en dag. Det fungerer egentlig som en tv-stue/data-rom/roterom for øyeblikket, og jeg er utrolig glad jeg har det ekstra-rommet!
Ok at det er fint å slippe å ha ekstra plass til ekstra rot, men noe MÅ man ha ekstra for å oppbevare ting altså, synes jeg. Jeg orker ikke lagre alt på soverom etc som mange kanskje gjør. For det blir alltid litt ekstra av histen og pisten som man har lyst til å ta vare på iløpet av årene som går.. Og man kan ikke stue bort alt på mørkloftet heller (har mørkloft over hele huset, her da)
Men tv stuen er ikke optimal praktisk sånn vi har det her nå, så jeg har et 'prosjekt tv stue' på gang- for å få mest mulig ut av rommet til flerbruk.

For 2 år siden bestemte vi oss også for å rive den gamle liiille garasjen vi hadde da vi kjøpte huset til fordel for å bygge ny stor, med 2 boder innerst inni. Så nå har vi en stor dobbel-garasje med en bod i bak-kant, et kontor til mannen's firma i andre halvdelen i bak-kant og god plass til 2 biler etc i selve garasje-delen.
Er utrolig glad for den bod-plassen vi har fått der!

Så- jeg savner egentlig bod-plass i huset ja- det må jeg si, men skal iallefall prøve å gjøre det mest praktisk i den tv stua vi har for å ha det til kontor/gjesterom/tv stue, både for oss og for barna når de vokser til. For oss er det uaktuelt å la barna få tv på rommene sine på laaaange tider- vi er litt gammeldagse der [8|].
Og skulle det dukke opp barn nr. 3 så har vi mulighet til å gjøre om tv stua til barnerom om så er, også. Men i utgangspunktet kommer nok dette til å bli mest barna sin stue når de vokser til.

*drømmer om å bygge etasje til... -kanskje en dag...*

Hadde det ikke vært for at jeg trives utrolig godt her på plassen, tomten og ja- i det hele tatt så hadde jeg nok kanskje vurdert å finne noe større!

jeg og gubben + dyra bor i en liten enebolig med en og en halv etasje. 1 etasjen har vi gang, bad/vaskerom, liten bod, kjøkken og stue i ett. Skal bygge inn trappen så det blir bortstuingsplass der å. Kanskje det å går i det huset dere har sett på?

i 2 etasjen som bare blir en halv etaske siden det er skråtak, har vi et bad og 3 soverom. Et soverom fikk vi litt større ved at den ene veggen ble flyttet (vi bygget nytt hus), det ble master bedrom, rommet ved siden av som da ble mindre er nå kombinert gjesterom og datarom (trangt, men det går), andre soverommet er barnerom og så har vi loftstuen mellom alle rommene.

bortstuingsplass har vi i alle rommene oppe, sånne krypkott som er der hvor taket er på det laveste. Ved systematisering er det plass til mye inni de. Det een har gubben sine modelfly i, et med tøy og et med ting et fjerde som det bare står noen skolebøker i.

Da man har liten plass er man å veldig flink til å ikke ta vare på alt mulig som bare tar plass

Tusen takk for at dere ville dele deres erfaringer. Den boligen jeg snakker om har to etg. Er litt sånn funkis, derfor er det høyt opp til taket i 2.etg. Godt og luftig. Nede så blir det gang, 2 store soverom og 1 bod/soverom, og 1 bad/vaskerom. I 2.etg så er det stor stue (kan eventuelt gjøre om litt av stua til et soverom, men da blir jo stua liten igjen..) og kjøkken og 1 bad.

Så det som blir av lagringsplass er en bitteliten del oppe ved kjøkkenet i taket der, og at vi bygger en slags bortstuing under trappa som du Fint_Lite skrev noe om at dere skal. Så er liksom ikke mye plass når/hvis vi får en unge til.

Er så i tvil, er en kjempe fin del av tomannsbolig og ligger fint til. Men kommer vi til å angre? [8|]

Vi har to små "lagerrom" i kjelleren, og jeg vet faktisk ikke hva vi skulle gjort uten! Har lagret verktøy, maling, redskaper osv på det ene, og barneklær, skolebøker og skrivepulter på det andre (vil ikke kaste skrivepultene[;)])... Har også kjellerstue som pr i dag ikke brukes, men den skal tas i bruk etter litt maling osv[;)]

Jeg hadde ikke kjøpt et sted uten oppbevaringsplass, eller mulighet for det (altså bygge på/bygge om)[:)]

Vi bor ikke i store huset, vi har kjeller med den er ikke brukbar nå. (har planer men det koster jo rompeballer og det som er[&:]) men vi har alt på en flate,(nesten 90 kvm) 3 soverom, stue/ spsisetue og kjøkken, liten gang og knøttlite bad og do, (men er ikke der vi oppholder oss så det duger)

Jeg angrer ikke et sekund[;)] Trives sinnsykt godt og tilgjenngjeld har vi DEN hageplassen[:D]

vi har lite lagringsplass, og synes det er syyykt stress... I det neste huset SKAL jeg ha mer lagringsplass, pluss store soverom.. nå ligger lekene i sturen og det blir fort rotete.. skulle gjerne hatt et lekerom ja..

Vi bor i en relativt liten leilighet i en firemannsbolig. Har en innvendig bod, som jeg setter STOR pris på hvertfall. Der har jeg fryseskapet, vaskebøtte, støvsuger, verktøy, ting og tang som jeg bruker innimellom men ikke har plass til at står fremme.
Hadde lenge tanken om å slå ned veggen mellom stua og boden for å få større stue, så for litt over ett år siden så ble det bygd bod ute, men nå er jeg litt i tvil, har blitt veldig glad i boden.

Er det no mulighet for dere å eventuelt bygge på en bod utvendig???
Tenk litt over hva du har som trenger å "stues bort" i en bod. Er det ting du bruker/trenger jevnlig så er det greit med inne-lagringsplass. Er det ting som skal lagres over lang tid og det er lagringsplass i utebod/garasje, så er det en grei erstatning for plass inne.

bor i tomannsbolig..

heldigvis!!!!! så eier vi hele! og leier ut den ene delen av tomannsboligen.. her er det utrolig liten plass!!! ingen boder... så er sinnsykt glad jeg kan stappe fullt loftet og kjelleren med rot :P

er jo masse som må ha plass.. fex klær til ungene som de  gradvis vokser ut av. julepynt, påskepynt, interiørdingser som jeg plutselig (foreløbig) har sett meg lei :P har 2 store esker med sckrapp rot. og en trille hylle med masse forskjellig maling, pensler osv!!

nei hoff.. neste gang vi flytter. blir det loft for rotet der å ja !!!

Tusen takk for svar jenter, nå har dere hjulpet meg med avgjørelse!! Blir nok ikke den tomannsboligen, vi får heller smøre oss med tålmodighet til vi finner noe med litt lagringsplass[;)]

ORIGINAL: Ida82

Tusen takk for svar jenter, nå har dere hjulpet meg med avgjørelse!! Blir nok ikke den tomannsboligen, vi får heller smøre oss med tålmodighet til vi finner noe med litt lagringsplass[;)]

Det tror jèg dere gjør lurt i [:)]
Det dukker nok opp noe snart skal dere se!

ORIGINAL: Marit_mor

ORIGINAL: Ida82

Det tror jèg dere gjør lurt i [:)]
Det dukker nok opp noe snart skal dere se!

Hehe, ja gjør vel det. Får leve i den troa[;)][:D]

Støtter deg i avgjørelsen [:)] Vi bor i en bolig som er så og si identisk med den du beskriver. Men vi har to små boder i tillegg til rommene du har beskrevet. Vi er 2 voksne og 2 barn, og går i disse dager å irriterer oss over den dårlige plassen. Selv om her er tre soverom, føler vi at vi nå er i ferd med å vokse ut av huset. Når nr. 3 kommer blir det fullt [:D]

ORIGINAL: Jippiya!

Støtter deg i avgjørelsen [:)] Vi bor i en bolig som er så og si identisk med den du beskriver. Men vi har to små boder i tillegg til rommene du har beskrevet. Vi er 2 voksne og 2 barn, og går i disse dager å irriterer oss over den dårlige plassen. Selv om her er tre soverom, føler vi at vi nå er i ferd med å vokse ut av huset. Når nr. 3 kommer blir det fullt [:D]

Hehe, Ja blir nok trangt når den 3. kommer... Hadde det enda vært en bod til der så hadde det vært bra. Men den "boda" som er der nå hadde måtte blitt rommet til en eventuelt barn nr 2.  

Back
Topp