Ang. blodtrykksmåling...?

jece85

Forelsket i forumet
Var på svangerskapsgruppe på helsestasjonen i dag, og tok samtidig en prat med jordmor fordi jeg ikke har følt meg helt bra siste dagene... og hun ville ta BT mitt. Hun tok det først i H. arm og da ble det på 138/96 men siden hun syntes det var litt høyt sa hun det var mer riktig å ta det i V. armen fordi den var nærmere hjertet og da var det på 127/84 så det var jo bra... Men blir jo litt bekymret da for på H. arm tok hun kanten på den "strammetingen" over albuen eller over der man tar blodprøver... Mens på V. armen tok hun den mye lengre ned nesten på underarmen...

Men er det noen som har hørt noe om det er mer riktig i dene ene armen enn den andre?og hvor er mest riktig å ta Bt på armen? Jeg har liksom alltid brukt H.arm for hos legen min sitter jeg liksom sånn til at det blir mest normalt...

Det høres ut som jordmoren din ikke var helt nøye med mansjetten når hun målte. Det skal i prinsippet ikke ha noe å si hvilken arm man måler på så lenge man utfører målingen riktig. Da er mansjettstr og plassering veldig viktig ellers vil målingen bli feil. Hadde dette skjedd hos legen din ville han/hun nok målt det manuelt også hvis de fikk et slikt resultat. Dessuten så er jo gjerne BT vårt noe høyere når det skal måles:)

Men som sagt så tror jeg målerfeil er årsaken til at BT ditt ble både høyt og ulikt mellom armene.

Nedr kant av mansjetten skal helst ligge noen cm ovenfor albuen (gropa på innsiden av armen). Det er ikke så nøye hvilken arm en bruker, bare en måler på samme arm hver gang. Det kan være noe forskjell mellom armene[:)]

Så kommer alle andre faktorer som kan føre til feilkilder når en måler blodtrykk. Dersom armen ligger høyere enn normalt eller lavere enn normalt vil det kunne forandre på trykket. Havner mansjetten over hjertehøyde vil trykket synke, havner den under vil det stige. Derfor er det viktig å alltid måle i samme stilling - endten sittende eller liggende og å være obs på at armen ikke blir liggende på et høyere bord enn til vanlig.

Digitale blodtrykksapparat er noe ustabile - dersom de ikke er av den veldig dyre sorten. Disse små bærbare vil i de fleste tilfeller være greie nok, men det finnes noen feilrisikoer her også. Derfor anbefales det alltid at en måler blodtrykket tre ganger med minst 1 minutt mellom hver måling. Det laveste trykket skal bli betraktet som det gjeldende, dersom det ikke avviker veldig fra de to andre.
Noen har arteriene sine liggende dypt nedi armen, dette vil også kunne gi "rare" resultat.
Når en måler blodtrykket måler en trykket i blodåren når hjertet arbeider (systolisk / overtrykk / det som står over streken) og trykket i årene når hjertet hviler (diastolisk /  undertrykk / det som står under streken). Mekanikken bak dette er at man først pumper opp mansjetten så mye at den stopper strømningene i årene helt av, man lytter i et stetoskop (ved manuell måling) og hører puslslag når det begynner å strømme blod igjennom årene igjen. Det skjer akkurat når mansjetten har samme trykk som det som finnes i årene når hjertet arbeider, man har ved dette punktet det systoliske blodtrykket. Lydene en hører dannes av turbulens i årene. Når man slipper trykket i mansjetten enda lenger ned vil en komme til et punkt der disse strømningene opphører og man ikke lenger hører noen lyd. Da har man det diastoliske trykket.
Når en bruker et digitalt blodtrykksapparat er det en føler som registrerer disse puslslagene/blodstrømmingene. Dersom arteriene ligger dypt vil denne føleren kunne registrere slagene litt seint fordi de må være sterkere for at den skal oppfatte de. Likt kan den også slutte og registrere slagene for tidlig fordi de forsvinner fortere enn de skal. Da vil en ofte få et blodtrykk der det systoliske trykket er for lavt og det diastoliske er for høyt - altså liten avstand mellom tallene.
Så disse digitale greine er ikke helt til å stole på.

Jeg har målt mange rare blodtrykk på meg selv på jobb med disse - men når jeg kommer til jordmor som lytter manuellt er trykket alltid det samme.

BT skal måles over albuen. Det har ikke så mye å si hvilken arm man måler på, men det kan bli forskjellige målinger. På hjerteavdelinga gikk vi alltid etter den høyeste målinga for det betyr jo at trykket er så høyt på et eller annet stadie i kroppen. Du sier det er blitt målt på høyrearmen som regel.. Da må du se på hva trykket ditt var de gangene og sammeligne med nå. Ikke skifte arm. Men, det er en rekke ting som kan påvirke BT: f.eks om du er skikkelig tissatrengt (full blære) nettopp har spist eller er stressa.. Og mer.. Spesielt overtrykket (i ditt tilfelle 138) er lett påvirkelig. Men undertrykket ditt (96) skal ikke la seg påvirke i så stor grad av slike faktorer. Ved undertrykk på 90-100 skal man begynne å følge med og evt. vurdere medisinering (men vet ikke om det er samme grenser for gravide) Det er ikke faretruende høyt.. Men det burde kontrolleres.. Så om du fortsatt føler deg dårlig, stikk innom legekontoret og få tatt et nytt BT og evt lever urinprøve og hør om de kan sjekke for proteiner. Sånn i tilfelle du skulle utvikle sv.forgiftning. God bedring!!

takk for gode svar :)

det jeg liksom bekymrer meg litt over er jo svangerskapsforgiftning da jeg fikk det i uke 33 sist... Og begynte da også med bare bitte litt høyt BT men steg for hver gang jeg var på kontroll...

Føler ikke jeg var spesiellt stresset nå siden vi hadde svangerskapsgruppe og satt bare å skrevlet, men vet jo aldri med kroppen hvordan den reagerer da... Jeg har legetime neste uke for å få hennvisning PGA bekkenløsning, men kan vel kanskje få han til å ta BT alikevel :)

Back
Topp