Ang blanding av mme

Oneinamillion

Oktoberskatt på vei <3
Oktobermirakler 2013
Nettopp kjøpt pulver mme for første gang. Har brukt ferdig blandet frem til nå men det blir så dyrt i lengden.
Det eg lurer på: må man koke opp vann hver eneste gang man skal lage en flaske med mme? Går d ikke an å lage klar mange samtidi? Virker så tungvint å koke opp hver gang. Har ikke vannkoker , så hvordan vet jeg når vannet er 100 grader? ( skulle kokes til 100 grader sto d)

Vi koker vann og har i flaskene, setter de i kjøkeskapet og blander inn varmt vann (vi har det på termos) så det blir passe temperatur. Også blander inn pulver når hun skal ha mat :)

Lillejenta ble født 22.08.13<3

Hehe sorry at jeg ler men kokepunktet for vann er 100 grader ;)

Vann som er kokt holder det sterilt i kjøleskapet i opptil 24 timer. Så du kan godt koke opp vann og helle det på en stor mugge eller måle opp ferdig på flasker og sette i kjøleskapet for et helt døgn. Da kan du bare varme opp vannet til en posjon i flasken i microen.

Morsmelkerstatning skal drikkes rett etter det er ferdigblandet, man skal ikke ta vare på ferdig blandet mme for å gi senere, pga bakterievekst. Pulveret skal helst blandes i vannet mens det er over 75 grader. Hvor viktig det er vet jeg ikke...

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi koker vann og har i flaskene, setter de i kjøkeskapet og blander inn varmt vann (vi har det på termos) så det blir passe temperatur. Også blander inn pulver når hun skal ha mat :)

Oki :) så dere koker masse vann og tar noe av det på termos og noe i flaskene i kjøleskapet også blander når d skal brukes ? Er det sånn å forstå? ;-) hvor lenge holder vannet i termos seg varmt?

Har en glassflaske med kokt vann i kjøleskapet. Også en termos med kokt vann.. Heller litt varmt vann i flaske, tar i pulver og fyller opp med kaldt vann..

Hehe sorry at jeg ler men kokepunktet for vann er 100 grader ;)

Vann som er kokt holder det sterilt i kjøleskapet i opptil 24 timer. Så du kan godt koke opp vann og helle det på en stor mugge eller måle opp ferdig på flasker og sette i kjøleskapet for et helt døgn. Da kan du bare varme opp vannet til en posjon i flasken i microen.

Morsmelkerstatning skal drikkes rett etter det er ferdigblandet, man skal ikke ta vare på ferdig blandet mme for å gi senere, pga bakterievekst. Pulveret skal helst blandes i vannet mens det er over 75 grader. Hvor viktig det er vet jeg ikke...

Hehe det er det ja ;) men det gjør jo saken lettere , om eg slipper å ta tempen på vannet . Haha :)
Så jeg kan sitte flasker m ferdigkokt vann i kjøleskapet, også varme d i micro når jeg skal bruke det - og så tilsette pulveret ??

Eg har ikkje mikro, så eg koker opp vann som eg har på termos. Kokende vann er fortsatt glovarmt etter 1 døgn, så eg har eit beger med kaldt vatn som eg putter flaska oppi for å kjøle ned.

Hehe det er det ja ;) men det gjør jo saken lettere , om eg slipper å ta tempen på vannet . Haha :)
Så jeg kan sitte flasker m ferdigkokt vann i kjøleskapet, også varme d i micro når jeg skal bruke det - og så tilsette pulveret ??

Jepp :)

Har en glassflaske med kokt vann i kjøleskapet. Også en termos med kokt vann.. Heller litt varmt vann i flaske, tar i pulver og fyller opp med kaldt vann..
Det var lurt, for da blander du i pulveret i varmt vann:)

Så det er trygt å ta kokt vann fra kjøleskapet å varme det opp i microen? Bare for å få det helt klart :p redd for å gjøre feil:)

Kjøler dere ned vannet før dere tar d i kjøleskapet ?

Så det er trygt å ta kokt vann fra kjøleskapet å varme det opp i microen? Bare for å få det helt klart :p redd for å gjøre feil:)

Kjøler dere ned vannet før dere tar d i kjøleskapet ?
Ja det er trygt.. Om du kjøler det ned på benken eller i kjøleskapet må du bestemme selv.. Men jeg hadde det på benken en stund så de andre matvarene ikke skulle ødelagt forsinket ble for varmt i kjøleskapet.

Når mine var små pleide jeg bestandig og varme opp melka i microen men da lagde jeg mme av kaldt vann som jeg satt i kjøleskapet og lagde for et døgn av gangen.

Oki :) så dere koker masse vann og tar noe av det på termos og noe i flaskene i kjøleskapet også blander når d skal brukes ? Er det sånn å forstå? ;-) hvor lenge holder vannet i termos seg varmt?

Ja, helt riktig. Har ikke fulgt med på hvor lenge det er varmt, termosene vi har er ganske små så bruker det ofte opp før det rekker å bli kaldt :)

Når mine var små pleide jeg bestandig og varme opp melka i microen men da lagde jeg mme av kaldt vann som jeg satt i kjøleskapet og lagde for et døgn av gangen.

Oi! Det hørtes skummelt ut....

Var ganske mange fler som døde også.. Min mormor mistet 7 søsken..

Nå tror jeg ikke knotte81 sine barn er så gamle at de vokste opp samtidig som din mormor, jeg tror ting var litt annerledes på den tiden mtp hygiene og vannet ogsånt.
Ikke meningen å tråkke på noen tær, det var ment som en spøk men jeg skjønner jo nå at ikke alle er like mottakelige for morsomheter på mårrakvisten.

Back
Topp