Ang biting

Noen av deres små som biter? Har dere noen forslag om hva man kan gjøre for å få slutt på bitingen? Snuppa beit her litt før jul men så fikk jeg stoppet det igjen, satt henne bort og overså henne etter bitingen og det funket.. Men nå er hun begynt igjen og hun biter både meg og andre unger. Vet ikke hvordan jeg skal få henne til å slutte...

Det kan være forskjellige grunner til at små barn biter, men en ting de har felles er at de fortsatt er veldig orale i sin måte å utforske på. Dvs. at de bruker munnen til å utforske forskjeller, former og konsistens. Så de rett og slett kan bite for å finne ut hva dette er. Noen barn kan bite av ren opphisselse(ivrighet), for eksempel ved lek, kos, herjing...de blir rett og slett for ivrige/glade slik at følelsen tar helt overhånd og de deretter biter. Andre har funnet ut at dette gjør at de får oppmerksomhet, om den er negativ tenker de ikke over for det er oppmerksomhet uansett. Mens andre igjen kan gjøre dette av sinne og mangel av verbal uttrykksform.

Jeg vil ha observert barnet, sett på hva som skjer i forkant av bitingen. Kanskje man ser da at det er noe bestemt som skjer forut for hver episode. Ser man det er det lettere å være i forkant, vise barnet andre måter å reagere på og dermed avverge bitingsepisoder.

Håper dette hjalp litt og at dere får bukt med problemetemoticon

Det kan være forskjellige grunner til at små barn biter, men en ting de har felles er at de fortsatt er veldig orale i sin måte å utforske på. Dvs. at de bruker munnen til å utforske forskjeller, former og konsistens. Noen barn kan bite av ren opphisselse(ivrighet), for eksempel ved lek, kos, herjing...de blir rett og slett for ivrige/glad slik at følelsen tar helt overhånd og de deretter biter. Andre har funnet ut at dette gjør at de får oppmerksomhet, om den er negativ tenker de ikke over for det er oppmerksomhet uansett. Mens andre igjen kan gjøre dette av sinne og mangel av verbal uttrykksform.

Jeg vil ha observert barnet, sett på hva som skjer i forkant av bitingen. Kanskje man ser da at det er noe bestemt som skjer forut for hver episode. Ser man det er det lettere å være i forkant, vise barnet andre måter å reagere på og dermed avverge bitingsepisoder.

rico skrev:
smurfemor skrev:
Det kan være forskjellige grunner til at små barn biter, men en ting de har felles er at de fortsatt er veldig orale i sin måte å utforske på. Dvs. at de bruker munnen til å utforske forskjeller, former og konsistens. Noen barn kan bite av ren opphisselse(ivrighet), for eksempel ved lek, kos, herjing...de blir rett og slett for ivrige/glade slik at følelsen tar helt overhånd og de deretter biter. Andre har funnet ut at dette gjør at de får oppmerksomhet, om den er negativ tenker de ikke over for det er oppmerksomhet uansett. Mens andre igjen kan gjøre dette av sinne og mangel av verbal uttrykksform.

Her er det enkelt med bitinga.

Det skjer da bror tar leka hans. Men det er jo ingen grunn til å bite likevel da. hehe

Og som regel skjer det da jeg er et stykke unna unga. Og da blir det litt hvem skal jeg "kjefte på " og hvem skal jeg trøste og hvem skal jeg gi leken til.

Skjønner problemstillinga. Nei, det er ikke lett. Men da vet du i alle fall hvorfor han biter og at det kanskje skulle vært noen nært dem når de lekeremoticon

Back
Topp