Ang bilstoler

Mor_til_3

Elsker forumet
VIP
Jeg har begynt å tenke litt fremover. Siden mini her vokser i en rekordfart så er det ikke mange månedene før vi må investere i en ny bilstol for større barn. Det har jo vært mye oppe i media i det siste at barna skal sitte bakovervendt helst til de er 4 år. Det som jeg synes er rart er at bilsetene for de større barna (med tanke på antall kg) er fremovervendte. Jeg har sett litt på testene på forbrukerportalen sine sider og dersom du skal ha en bilstol for de over 13kg eller fra 9 kg-18 kg så er disse fremovervendte. Hva med de ungene som er over denne kg-grensen men er under 4 år, skal ikke de få muligheten til å sitte bakovervendt?

Jeg tar min egen sønn som eksempel: Han nærmer seg 8 kg allerede og han er LANG, veldig lang. Med tanke på kg så kan han nok ha bilstolen han har ei stund til, men med tanke på at han er såpass lang så har jeg mine tvil om at vi kan ha bilstolen til han er 13 kg. Så da må vi kjøpe en ny bilstol for de som er større. Men disse bilstolene er jo nesten bare forovervendte og får dårligere karakterer i sikkerhetstester enn bilstolene for de mindre babyene[8|] Jeg synes det er rart at de ikke har laget bakovervendte bilstoler for de større babyene SOM får gode karakterer i sikkerhetstestene...

Litt rotete og langt innlegg dette[8D] Kjente at jeg bare ble litt oppgitt når fagpersoner anbefaler å ha barna sittende bakovervendt til de er 4 år, men så er det ikke bakovervendte bilstoler til dem - i hvertfall ikke som kommer bra frem i sikkerhetstestene...

Kom med innslag eller la vær - jeg måtte bare lufte meg litt[:)]

Førde om han er nesten 8 kg nu så vil han slutte å legge på seg i den farten alså. min sønn er blir 6 år i år, å er verken liten eller stor for alderen å han veie 20 kg nu.

ORIGINAL: BabyINovember10

Førde om han er nesten 8 kg nu så vil han slutte å legge på seg i den farten alså. min sønn er blir 6 år i år, å er verken liten eller stor for alderen å han veie 20 kg nu.

Men han er veldig lang, og både jeg og pappaen er lange så jeg regner med at han hvertfall kommer til å vokse mye i lengden om ikke så mye i kg[;)]

ORIGINAL: Lagerleder Lågel

Vi blir snart nødt å kjøpe ny bilstol til eldstejenta ettersom hun er passert 16 kg, og bilstolen bare går opp til 18 kg. Jeg har lyst å ha henne bakovervendt lengst mulig, men vet ikke om vi kan ta oss råd til å kjøpe enda en "stol nr 2" når det ikke er så veldig lenge til hun må ha beltestol uansett. Hun er ganske høy, så med sko sliter hun litt med plassen, og det å løfte henne inn og ut av bilen begynner å bli et lite mareritt.

Skulle jeg ha valgt på nytt hadde jeg ikke kjøpt den bilstolen (den be-safe, husker ikke hva den egentlig heter), men heller en med høyere vektgrense. Vi tenkte ikke så langt da vi kjøpte den at hun kunne bli såpass høy og tung i en alder av 2 år. Jeg får dårlig samvittighet av å tenke på å ha henne forovervendt i en beltestol allerede, så vi drøyer det så langt vi bare kan. Nå er det faktisk snart umulig for henne å sitte i den med vinterklær på, så vi håper på en tildig vår...

Huff!! Det høres ikke godt ut for henne nei[&o] Jeg vil også han min bakovervendt lengst mulig, men tviler på det går til han er 4 år..

Britax multitech er jo 9-25kg bakover og 15-25 fremover.
er dette setet vi har kjøpt som neste sete

Vi har et fra BeSafe som nr 2 sete. Er 0-18 kg og det kan snus begge veier.
Kommer til å gå over på det når vi ikke har behov for å ta bilsete inn og ut lenger.

Hvilke baby-bilstol har dere? Vi hadde Acta Graco først til Elias da han var baby men den ble for liten (skuldrene fikk ikke plass) da han var bare 7 mnder. Synes dette var altfor tidlig så vi prøvde en Maxi Cosi stol og der hadde han god plass! Brukte den til han var 13-14 mnder! Så jeg vil anbefale på det sterkeste å prøve andre bilstoler!
Det er så dumt å måtte sette de i en større stol før man må, for da får de ikke ligget "flatt" og soving blir mer eller mindre glemmesak.. [&:]

Og de sa til meg i butikken at det gjør ikke noe om beina stikker utenfor kanten på stolen, så lenge hodet ikke stikker over! [:)]

Men de har jo bakovervendte over 13 kg også, Britax Two Way Elite går vel opp til 25 kg bakovervendt gjør de ikke?[8|]

Vi har BeSafe Izi Combi x2, det går opp til 18 kg bakovervendt, og det er nok LENGE til Elias veiger 18 kg, han var 11 kg sist vi veide og vekten vokser ikke så enormt i den alderen [:)]

Når Besafe stolen vår er for liten for han kommer jeg nok til å kjøpe en Brita Two Way Elite.
Så fort man vender ungene fram istedenfor bakover reduserer man sikkehreten med 50% så jeg snur de ikke framover før jeg MÅ! Sikkerheten kommer først, uansett. Koste hva det koste vil, det er jo trossalt snakk om liv og død visst vi krasjer og barna mine er verd MYE mer enn "et par tusenlapper" som stolene koster!

Back
Topp