Ang bilder som legges ut på internett...

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Begynte å tenke på dette nå som julekortbildene begynner å komme igjen. Er det greit å lagre bilder som andre legger ut? Bør man spørre først?

En av søstrene mine ble overrasket på en ikke helt positiv måte da hun oppdaget at jeg hadde lagret mange av fb-bildene hennes på pc'n. Jeg har da en mappe merket "tante B", der jeg har lagret de bildene jeg liker av henne. Mappen ligger i en større mappe med slektsbilder, der jeg lagrer bilder fra fb og fra div aviser når slektninger er intervjuet. Bortsett fra en onkel som stilte opp naken i vg er alle bildene barnevennlige. Ville det vært greit for dere om deres slektninger samlet bilder av dere? Jeg har følt at det er det samme som gamle bestemødre som klipper ut av avisen, men min søster var ikke helt overbevist, selv om det var ok da hun hadde tenkt seg om.

Så til julekortbildene... Jeg lagrer også alle bilder jeg tenker jeg kan bruke til inspirasjon senere, og har mapper både med julekort og med interiørbilder. Jeg har generelt lagret alle fine julekort jeg har funnet her og rundt omkring, og kikker gjennom mappen for ideer hvert år når jeg skal lage egne julekort. Er det greit for dere som legger ut julekortene deres? Eller er tanken på at fremmede har lagret dem ubehagelig? Hva med alle dere som legger ut fine interiørbilder? 

jeg hadde aldri kopiert lagret bilder av andres barn som jeg ikke kjente uten videre

Angående barn en er tanter og etc som en kjenner godt. Så regner jeg som vanlig folkeskikk at en spør om det er greit synnes jeg før en gjør det

Vi har hjemme side med bilder av unga og der har vi låst bildene slik at en ikke ska kunne kopiere de. Så de som evt vil ha et bilde må da spørre oss før de får det

Det er det med andres unger jeg begynte å tenke på også. Lurer på å slette de julekortene som jeg tror er hentet fra div forum, men de er jo ikke merket. Jeg startet med å lagre fra fotobutikkene for inspirasjon, og tenkte meg ikke om før jeg lagret noen fine herfra. Det er litt forskjell på om barna er modeller for en fotobutikk, eller om mødrene bare ikke har tenkt på muligheten for om noen lagrer kortene...

hadde ikke brydd meg.. Hvid jeg legger ut bilder på nettet så vet jeg jo at folk kan ta dem. Hvis det plaget meg hadde jeg ikke lagt de ut i utgangspunktet

Det er jo litt av risikoen en løper når en legger ut bilde av barnet sitt. Er jo fritt frem for alle å kopiere det.

Jeg hadde ikke lagret bilder av andres barn, tenker at det rett og slett er litt frekt/uhøflig.
Men det er meg :)

Babelle skrev:
Jeg hadde ikke lagret bilder av andres barn, tenker at det rett og slett er litt frekt/uhøflig.

Det er jo det :)

MiniMoi skrev:
hadde ikke brydd meg.. Hvid jeg legger ut bilder på nettet så vet jeg jo at folk kan ta dem. Hvis det plaget meg hadde jeg ikke lagt de ut i utgangspunktet

Slik har jeg også tenkt, men mange tenker jo helt annerledes. Nå er det f.eks. mulig at jeg har stoppet alle de julekorttrådene vi vanligvis ser her hvert år. 

I det øyeblikket du legger ut bilder av barnet ditt på f.eks bv ,eller åpent på FB (eller andre steder på nett,som ikke er ett helt lukket område) - så aner du ikke hva som skjer med bildene. Det er jo fritt frem for hvemsomhelst å kopiere bildene.. Og gjøre hva de vil med bildene i tillegg.  Som for eksempel å utgi ungene for sine egne, eller andre ting...
Det er jo naivt å tro at "ingen" lagrer bilder ,for noen gjør det jo! (Nei,jeg er ikke en av dem ,men så finner du heller ikke bilder av mine barn på nettet (La ut babybilder av minsten,men ingen bilder fra han var ca 1 år)! Bortsett på Foto Knudtsen sin server da ,og på en annen lagrings server som også er beskyttet.
Om du blir sur for at noen har lagret bildene du la ut - ja så burde du faktisk ikke ha lagt de ut ,så enkelt synes jeg det er... Ting som er på internett blir der for alltid,sånn er det bare.

Babelle skrev:

helt enig!! Kunne ikke falt meg inn. Om jeg hadde tenkt å bruke bilder til f.eks bildebok til besteforeldre etc, så hadde jeg spurt om det først. 

Er helt klar over at folk kan kopiere bildene mine, men håper de spørr om det først. Svigerinnen min drev og tagget seg på mine bilder for å få bilder av mine barn på sin side, men det slettet jeg. (har ett komplisert forhold)

MICAmor skrev:
I det øyeblikket du legger ut bilder av barnet ditt på f.eks bv ,eller åpent på FB (eller andre steder på nett,som ikke er ett helt lukket område) - så aner du ikke hva som skjer med bildene. Det er jo fritt frem for hvemsomhelst å kopiere bildene.. Og gjøre hva de vil med bildene i tillegg.  Som for eksempel å utgi ungene for sine egne, eller andre ting...
Det er jo naivt å tro at "ingen" lagrer bilder ,for noen gjør det jo! (Nei,jeg er ikke en av dem ,men så finner du heller ikke bilder av mine barn på nettet (La ut babybilder av minsten,men ingen bilder fra han var ca 1 år)! Bortsett på Foto Knudtsen sin server da ,og på en annen lagrings server som også er beskyttet.
Om du blir sur for at noen har lagret bildene du la ut - ja så burde du faktisk ikke ha lagt de ut ,så enkelt synes jeg det er... Ting som er på internett blir der for alltid,sånn er det bare.

Jeg er helt enig med deg....
Legger du de ut, så får du ta konsekvensene av det også...

Selv om det ikke kunne falt meg inn å lagre noen andre sine bilder på den måten HI snakker om... 
Jeg spørr til og med bf om lov til å ta bildene han legger ut av min egen sønn liksom...

MiniMoi skrev:

Det gjør ingenting for meg.
Lagrer bilder jeg og, spesielt av venner og familie.
Har ikke lagret bilder av andres unger eller bilder herfra da, bortsett fra den utrolig styggsøte bamsekaken.

Har en mappe som heter "Tegneinspirasjon" som er alt fra malerier, tegninger, bilder av tilfeldige vakre mennesker jeg ikke aner hvem er osv. (Tegner aldri etter en person uten å få tillatelse da, men det er kjekt å ha noe å se på før man begynner å tegne).

Mener det at hvis man legger ut så vet man om at dem er til disp for alle andre. Er man helt imot at andre skal ha disse bildene så får man la være å legge ut. Har heller ikke bilder av andres unger da! Ser ikke helt behovet for det, men lagrer noen av nevøene innimellom. Men spør ikke om det er greit. Er de på fb så kan hvem som helst gjøre det.

Back
Topp