Ang bhgeplass og flytting!

idabh

Glad i forumet
Sønnen min begynte på bhge nå i januar her i Oslo. Han er født oktober 2010. Det er en stor mulighet for at vi kommer til å flytte til Trondheim i løpet av dette året, men vi vet ikke helt når/hvor det blir da det er veldig mye som naturlig nok må falle på plass først. Men det jeg lurer på er hvordan fungerer flytting i forhold til bhgeplassen til sønnen min?? Er det slik at om han eventuelt må begynne i bhge i Trondheim til høsten så må jeg ha søkt til hovedopptaket nå? Dette er jo litt vanskelig siden vi ikke vet så alt for mye om hvor og når enda....

Kan også nevne at sønnen min har 1 prioritet pga av funksjonshemning (synet), så det er ikke bare å velge en hvilken som helst bhge da det krever mye av dem i forhold til oppfølgning o.l. Per dags dato har han en spes.ped. på seg 17 timer i uka. Og får i tillegg oppfølgning av synspedagog og fysioterapeut. Vi valgte bhgen her utifra anbefalinger fra de i teamet som jobber med ham.

alle barnehager skal ta han inn - midler som har får er knyttet til gutten og skal "flytte med" fra barnehage til barnehage.
hvis du skal ha bhgplass i høst må du søke hovedopptaket. gutten din står øverst på lista til å få plass fordi han er prioritert, men hvis alle barnehagene er fulle så hjelper det lite, de kan ikke si opp plassen til noen som allerede har fått plass.

Det er ganske få plasser her utenom hovedopptaket, så det hadde sikkert vært lurt å fått det avklart før den tid. :/

Usj............er ikke så lett å søke når man ikke vet Hvor man skal søke:( Elr om vi i det hele tatt rekker å flytte på oss før høsten..... Tungvindt system!!!

Og med en gang du takker ja til plassen i Tr.heim så mister du plassen din i Oslo.... Vi spurte ped.leder om det i går siden vi er i samme situasjon (bare flytte et annet sted)

idabh skrev:
Usj............er ikke så lett å søke når man ikke vet Hvor man skal søke:( Elr om vi i det hele tatt rekker å flytte på oss før høsten..... Tungvindt system!!!

hva med å ha avtale med dagmamma med en litt difus oppstartsdato? og så søke barnehageplass fra januar 2013, da er det som regel noen få plasser ledig på småbarnsavdeling fordi alle som fyller 2 år i 2013 regnes som "treåringer" mtp voksentetthet og areal pr unge.

du trenger jo ikke bestemme deg innen fristen for hovedopptaket da. det er jo bare å søke og så takke nei senere...

Mrs Lutz skrev:

idabh skrev:

hva med å ha avtale med dagmamma med en litt difus oppstartsdato? og så søke barnehageplass fra januar 2013, da er det som regel noen få plasser ledig på småbarnsavdeling fordi alle som fyller 2 år i 2013 regnes som "treåringer" mtp voksentetthet og areal pr unge.

du trenger jo ikke bestemme deg innen fristen for hovedopptaket da. det er jo bare å søke og så takke nei senere...

Pga problematikken hans så trenger han mye oppfølgning så da ville jeg nok heller hatt ham hjemme enn hos dagmamma! Er gravid nå og går ut i permisjon i slutten av mai, så kommer til å være hjemme med ny baby i et år. Men synes absolutt ikke dette er noe godt alternativ for sønnen min heller (selv om det er bedre enn dagmamma) siden vi allerede nå har behov for avlastningen og hjelpen bhgen gir ham så kan det nok bli tøfft når man i tillegg skal ha en nyfødt å ta hånd om. Men må man så må man så klart!
Vet du om man må søke nå til hovedopptaket for å få plass i januar? Når jeg søkte nå så søkte jeg ved hovedopptaket vertfall, men skrev at jeg ønsket oppstart i januar.

Back
Topp