ang. bevegelse i magen (oppdatert)

Bringebær

Gift med forumet
Hvor mye er normalt å kjenne? Kjente spark ganske sent (ca skikkelig i uke 20) men syns aldri de er blitt spesielt kraftige. Hvor mye liv kjenner dere egentlig? Skal sis jeg har livmora på fremsia, men er nesten 30 uker nå, så har bare en følelse av at jeg burde kjent det bedre. Kjenner ho ikkke hvis jeg ikke sitter ligger godt å kjenner etter. Kjenner ho nesten ikke på utsiden. bare sjeldent. Hva er normalt?? Kjennner dette stresser meg litt..[&o]

15.01.09: Ringte føden i morges. de sa jeg måtte kontakte egen jordmr. Ringte da egen jordmor og fikk komme til kontroll i dag. Ho var veldig søt og skjønte jeg var bekymra, så ho ringte til føden å da fikk jeg komme inn. Fikk da ctg og ultralyd og prinsessa hadde det bare bra. ho lå med ryggen ut og morkaka dekker nesten hele magen, så derfor lite liv den siste tia. Godt å få det sjekka[:)]. Kjennes mye bedre nå.

har og morkaken på forsiden, men her kjenne eg hu nokså godt, og det har eg gjort lenge. merke hu har blitt litt merr stille nå i det siste, men regne med det e pga plassen, e 33 uker på vei nå så det bjynne vel å bli litt trangt... her e d ikkje alltid eg kjenne spark iløpet av ein time, men kan som oftest kjenna litt bevegelse, som om hu dytte eller snur å vrir på seg...

men om du føle det e unormalt lite bevegelse ville eg ringt føden å komt inn på sjekk... mye greiere å ver på den sikre siden.... å jordmødre pleie jo å sei at det e du sjøl så vett best om du bør bekymra deg eller ikkje, så eg ville fått det sjekka om eg va deg...[:)]

Har også morkaka på fremsiden men kjenner mye bevegelser... Hender det kommer noe skikkelig spark også, men mest er det bevegelsene jeg kjenner som store buler eller små dult. Det er veldig varierende hvor mye babyene sparker, og hvor godt mor kjenner det. Så lenge det er jevn aktivitet, og ikke plutselige store forandringer så skulle alt være i orden.. Men om du bekymrer deg så er det veldig greit og betryggende med en ultralyd, slik at du får slappet av og gledet deg[:)]

Har også den på fremsiden.. kjenner liv, ser magen beveger seg og kjenner det utenpå...

Men kjenner det ikke så hardt som andre (tror jeg da..). jordmor spurte om jeg kjente liv og det skulle være minst 2 ganger for dagen.. og det gjør jeg jo.. men må kjenne etter liksom for å kjenne skikkeli![:)]

Takk for svar alle sammen. Kjenner vell jevn bevegelse, dvs hver dag og flere ganger om dagen. men de siste ti ukene syns jeg bare ikke at det er blitt så mye mer. alle sier at bare vent, så kjenner du det skikkelig, men syns jeg er så langt nå. Men ho er vell bare rolig av seg. Mannen har kjent en del liv utenpå, men han kan jo ligge å kjenne etter leenge, hehe. ingen andre som kjenner noe når de prøver. hmm. ikke så lenge til jeg skal til jordmor nå, får prøve å spørr ho.

Foresten. Kan man bare ringe til føden hvis man er bekymret? Må jeg ikke til jordmor eller legen først? er ikke helt fornøyd med jordmor jeg har. Trodde bare man ringte føden hvis man holdt på å føde. hehe, litt grønn på dette...

Du kan bare ringe føden når som helst hvis du er bekymret for noe, det er derfor vi får tildelt fødeplass såpass tidlig -for at vi skal ha avdelingen som støtteapparat ved bekymring for at noe er galt [:D] Det er deilig å være gravid i Norge [:D]

Alle babyer er forskjelig som de andre sier her og er du bekymret så ring føden:)

Du trenger ikke og gå gjenom legge, jordmor eller legevakt for det:)

ORIGINAL: Kibou

alle babyer er jo forskjellige.. noen er rolige.. noen sparker veldig..

det jeg har fått beskjed om er å følge med på endringer fra det som er vanlig.. det er du som vet hvordan din baby pleier å være..og er det endringer som gjør deg bekymret så ringer du føden og får de til å sjekke.

stor klem fra knøttis og meg!

Syns dette var godt svart- hiver meg på denne! Og du skal se at hu også viser seg å være ei rolig tulle når hu blir født, og det er absolutt ein fint ting [;)]

Jeg har fått beskjed om at jeg vertfall bør kjenne henne hver time nå som jeg er så langt på vei... Men igjen, dette kan jo variere fra baby til baby[:)]
Jenta mi er veldig aktiv, og selv om jeg har morkaken på fremsiden både kjenner og ser jeg henne kjempe godt. Hun sparker hardt, til tider så det gjør vondt[:)]

Jeg har også begynt å telle sånn for min egen del (Tell trivselen opplegg)

Bevegelser osv kan du lese mer om her:

[link=http://www.babyverden.no/templates/Article____393.aspx]http://www.babyverden.no/templates/Article____393.aspx[/link]

Tell Trivselen
[link=http://www.babyverden.no/templates/Article____9850.aspx]http://www.babyverden.no/templates/Article____9850.aspx[/link]

Spørsmål og svar:
[link=http://www.babyverden.no/templates/QApage____3447.aspx]http://www.babyverden.no/templates/QApage____3447.aspx[/link]

Når det gjelder å ringe føden så syns jeg at så lenge du er bekymret, så er det grunn nok til å ringe[:)] 

Dere med morkaken på fremsiden..Har dere ikke fått tilbud om ny ul,-for å sjekke at den ikke ligger foran fødselskanalen..Dersom den gjør det,-må dere ha keisersnitt...Men legen min sa(som sikkert har jobbet 15-17 år) som lege,-at hun til nå ikke hadde hatt 1 tilfelle i løpet av de årene hun hadde praktisert,-der den ikke hadde flyttet seg[;)]Jeg ble sjekket i uke 28..da hadde den flyttet seg[:)]..Greit å sjekke før fødsel..[;)]

ORIGINAL: citlon

Dere med morkaken på fremsiden..Har dere ikke fått tilbud om ny ul,-for å sjekke at den ikke ligger foran fødselskanalen..Dersom den gjør det,-må dere ha keisersnitt...Men legen min sa(som sikkert har jobbet 15-17 år) som lege,-at hun til nå ikke hadde hatt 1 tilfelle i løpet av de årene hun hadde praktisert,-der den ikke hadde flyttet seg[;)]Jeg ble sjekket i uke 28..da hadde den flyttet seg[:)]..Greit å sjekke før fødsel..[;)]

Den ligger ikke foran åpningen men foran på magen, sånn at baby ligger bak. Det er hvertfall tilfellet her[:)].

ORIGINAL: Bringebær

ORIGINAL: citlon

Den ligger ikke foran åpningen men foran på magen, sånn at baby ligger bak. Det er hvertfall tilfellet her[:)].

Det samme er det her. Det mener jeg de så på første UL at den lå fint til.
Tror det er hvis de ser den ligger langt nede og foran åpningen på ordinær Ul at en blir sjekket ekstra senere...[:)]
Sånn var det med søs i alle fal....

Back
Topp