Ang betapred og falsk krupp..

*Cherry

Elsker forumet
Noen her som har barn som har hatt falsk krupp og som har fått betapred mot det?
Mini her hadde et skikkelig krupp anfall i går kveld,så endte med å ta turen til legevakta hvor han måtte bruke forstøver maske også fikk han betapred tabletter oppløst i vann..
Etter noen timer ble han bedre i formen og han har vært fin i formen i hele dag..
Legen sendte med oss en dose med betapred som skulle gies i ettermiddag..
Men nå sitter jeg her på nåler i frykt for at han skal få et like ille anfall som han hadde inatt..
Det jeg lurer på er om noen har barn som har fått disse tablettene og om hvordan det var den andre natta?Hadde barnet like stort anfall som den første natta eller var det roligere?

Har desverre ingen erfaring eller hjelp å komme med men lurte på om eg kunne komme med et lite tilleggsspørsmål? Er falsk krupp smittsomt? Det hang nemlig lapp i barnehagen hos gutten i dag om at det var registrert et tilfelle med falsk krupp i barnegruppen. Fikk ikke spurt noen, men trodde egentlig ikke det var smitsomt

Her har jeg en unge som har vært på legevakta opp til flerre ganger pga falsk krupp,men vi har ikke fått betapred med oss hjem;Vet ikke hvordan det blir nå siden vi nå får ca 1 time å kjøre til legevakta mens før hadde vi 20min.

Det vi har passet på er å ha kaldt rom og litte klær på ungen.
Vi har vært opp til flerre ganger flerre dager etter hverandre på legevakta. Men som oftest så er det 1 dag i mellom anfallene og andre ganger kan det gå opp til mnd mellom
Som oftest er ho plaget seinhøsten og midt vinters ved forkjølese

Hadde ikke falsk krupp vi da,men fikk betapred pga luftveisinfksjon og trange luftveier og sånn,og de neste nettene var MYE MYE roligere. Så tror nok du kan slappe av i kveld og gi tablettene som legen sa ;) God bedring!

Da jenta her fikk RS virus samtidig som hun hadde bronkitt fikk vi betapred i 3 dager, med oss hjem.. Vet ikke om det var de, eller kombinasjonen av forstøver, de og pencilin (for bronkitten) som gjorde henne bedre, men hun var som en ny unge...

Takk for svar:) Får prøve å slappe av litt,og håpe på at det ikke blir så ille inatt..

SeHvaSomSkjer! skrev:
Har desverre ingen erfaring eller hjelp å komme med men lurte på om eg kunne komme med et lite tilleggsspørsmål? Er falsk krupp smittsomt? Det hang nemlig lapp i barnehagen hos gutten i dag om at det var registrert et tilfelle med falsk krupp i barnegruppen. Fikk ikke spurt noen, men trodde egentlig ikke det var smitsomt

Absolutt ikke smittsomt, som det jeg vet. 

T hadde svineinfluensa og fikk falsk krupp-anfall... fikk også med oss betapred hjem etter å ha fått adrenalin på forstøver på akutten.. ble en natt til overvåkning, men neste natt hjemme og det gikk helt fint :)

SeHvaSomSkjer! skrev:

hentet fra lommelegen.no

Såkalt "falsk krupp" (akutt laryngitt), som er en betennelse i slimhinnene i strupehodet, kan forårsakes av forskjellige luftveisvirus, som alle overføres med luft- og dråpesmitte. Tendensen til å få denne komplikasjonen er imidlertid individbestemt, så om ett barn har laryngitt kan et annet barn kanskje bare bli forkjølet av det samme viruset.

Eskil har falsk krupp. Han får det veldig kraftig når han først får det, og de to siste gangene har vi endt opp på legevakta med forstøvermaske og betapred. Første gangen fikk han betapred og forstøvermaske, endte med at tablettene hadde for dårlig virkning så han måtte få mer, han måtte nesten legges inn, men ble heldigvis bedre etter 2-3t på legevakta. Dagen etter var han fin, og natta etter var han helt fin.
Forrige gang han fikk falsk krupp (ca 2uker siden) måtte han også på legevakta. Fikk forstøvermaske og ble raskt bedre, fikk betapred oppløst i vann da vi kom hjem, sov fint hele natta og neste dag var han helt fin. 
Det største anfallet er det første, det kan være vanlig med mindre anfall i nettene etterpå, men Eskil har kun hatt det én natt når han har fått det. 

Legger til: Ha vinduet på soverommet åpent, så det er luftig, og ha det kjølig der. Og når han legger seg passer du på at han ligger høyt med hodet - nesten sittestilling er best. 

Back
Topp