ANg barnets konto

zarafina

Elsker forumet
Har et stebarn, og han har en konto som det har stått en god slump penger på.
Som han har fått fra besteforeldre, dåps gaver osv.
Kontoen kan både mor og far disponere, vi setter inn 1000 kr der i mnd, mora ingenting.
Nå viser det seg at hun har brukt av den kontoen i ca 3 år. Og brukt opp mot 50.000.
Hun sier det er til utstyr og ting barnet trenger, men hun får penger av oss om barnet trenger sko/dress osv.

Hva gjør man med sånt da? Det er jo BARNETS spare penger, hun mener det er hennes fordi hun KAN ta ut derfra.

Oisann så kjedelig situvasjon [&:] Håper hun sover godt om nettene...
Vet ikke hva dere kan gjøre.
Evt kreve kvitteringer for det hun har kjøpt å få hun til å betale tilbake på kontoen , men vist hun ikke vil det så kan dere ikke kreve det med loven i ryggen.

Da hadde jeg blitt ganske irritert ja, siden det er dere som sparer til barnet. Ville hatt en egen konto som bare dere disponerte jeg

Oh man! Da hadde jeg blitt forbanna! Hadde heller åpnet et ny konto, som det IKKE går ann å ta ut av,
før barnet er 18 år. Spesiellt hvis det kun er dere som sparer! Vi sparer til stedattera mi hver mnd, samme beløp som til våre barn,
og jeg hadde blitt fly forbanna hvis disse hadde blitt brukt av mora (hadde aldri skjedd men).

ORIGINAL: oslojente1980

Da hadde jeg blitt ganske irritert ja, siden det er dere som sparer til barnet. Ville hatt en egen konto som bare dere disponerte jeg

Ja, det blir til det nå.
Men vi har rett og slett ikke tenkt på å sjekke den kontoen fordi vi aldri har tatt noe derfra og trodde heller ikke noen andre var frekke nok til å gjøre det.
Men nå er jo 50.000 av sparepengene til gutten "stjålet" fra mora.
Og vi vet egentlig hva dem har gått til, og det er ikke gutten

Her har meg og mannen oppretta konto, men for å få tatt ut noe, så må begge signere, for å få tatt ut. Det synst eg er veldig greit, for da har begge kontroll. Skal sies a kontoen har aldri blitt rørt, elle kommer til å bli det. Men eg er litt sånn, dersom det hadde blitt slutt, så er det greit å være føre var, sånn at det ikkje skjer, slik som det har skjedd med dere.

MEn kan ikkje dere dra i banken da? og forklare situajonen. Så hjelper nok banken dere, så mora ikkje får tatt ut mere penger, ute an dere har godkjent det[:)]

ORIGINAL: Pannekaka

Jises.. For ei kjerring!! Hadde ikke satt mer penger på den kontoen hvertfall.
Vil en spare på konto til ett barn i dag så må en tydligvis kun disponere den selv gitt

Nei, vi gjør ikke det. Vi oppretter en annen. Men det er så trist med alle pengene han som er borte[&o][:(]

Huff. Ja, dette var trist.

Vi har også sånn konto der begge foreldrene må skrive under hvis vi skal ta ut noe før hun blir 18. Når jeg leser dette, synes jeg det er en god ting.

Har dessverre ingen gode råd. Men bare medfølelse (først og fremst til gutten.)

Her må både jeg og mannen skrive under hvis vi skal ta ut fra hans konto..

Utrolig at hun gjør sånt da [:'(]

ORIGINAL: Varme

Da ville jeg fortalt moren at situasjonen ikke fungerer slik den er nå. Derfor velger dere som foreldre å opprette en konto hvor dere overfører resterende beløp (ihvertfall den summen dere har satt inn) som bare dere disponerer. Så får hun vurdere om hun vil benytte den andre kontoen til å spare for sønnen eller ei... *drittkjerring* Må jo være helt på tur den dama...

sign...

De pengene er tapt. Det er en av grunnene til at jeg sparer til mine barn i mitt navn. En annen grunn er at jeg vil ikke at pengene skal gå til fyll og fanteri den dagen de fyller 18[8D]

Står begge foreldre som "leter etter passende ord" disponent?
Jeg mener at hvis begge står som disponent, så skal begge måtte signere på at det skal taes ut penger..
Jeg ville sjekket med banken om hun har tatt ut penger hun egentlig ikke har lov til, isåfall kan banken være pliktig til å erstatte pengene og evt kreve de tilbake fra mor.

Jeg hadde klikka totalt[:@]

Hadde vist uttakene til nav og spørt om man kan slippe bidrag til de 50.000 er tilbake på konto jeg..altså satt de inn til gutten istedenfor å gi de til mora[:)] vet ikke om det går men...ho stjeler jo fra ungen[:'(][:'(]

Tror desverre de pengene er tapt[&o] Men hør med banken likevel.

Åsså hadde jeg villet opprettet en egen konto, i deres navn, å overført resterende på den opprinnelige kontoen på den nye. (Om det er igjen noe, å bare det dere har satt inn, om mor eller andre har satt inn noe)
Dere kan også lage en konto hvor dere kan sette inn penger, men ikke ta ut. Som kan stå i barnets navn, å ikke bli åpnet før h*n er 18, 20, 25år e.l.

Nettop pga en slik situasjon, så har jeg sparekonto til begge stebarna i mitt navn. Dette i avtale med far til barna/min mann...

Vi får dra i banken å høre, skal ha et møte med kunderådgiver denne uken.
Den kontoen ble oprettet for 8 år siden, så mannen husker ikke helt hvordan det var. Men det er en "underkonto" til mannen min

Det står fortsatt igjen penger der,mora har ikke satt inn noe, men familien hennes har jo gitt pengegaver i dåp feks, som har blitt satt inn.
Største delen av summen er det vi som har spart opp

Back
Topp