Ang Barnehager igjen :)

Klesklypa

Gift med forumet
Eg såg i den "kor lenge" tråden at barnehagene er lagt opp veldig forskjellig.
Så kordan er døgnrytmen på din barnehage??
er det en stor eller liten? ny eller gammel?? osv

Mini-klypa går i en relativt liten BHG. er 30 unger til sammen i heile BHG.
25 år gammal, egentlig et brakkebrygg som blei satt opp midlertidig for å få bukt med økende BHG plasser da.. skulle bare vare et år liksom.. men den er der enda :)
ingen skog eller natur rundt BHG, bare en inngjerna leikeplass. Men de er flinke til å gå tur opp i skogen.

BHG er åpen fra 07.00 til 16.30
Mulighet for å spise frokost i BHG fram til kl 09.00 (må ha med)
barna må komme før 09.45
da er det samling ca 30 min (2 grupper 0-3 og 4-6)
bortsett fra desse samlingene er alle barna ilag.
klokka 10.30 går de ut. er ute ca en time
11.30 er det lunsj (må ha med niste) for de minste
de store går inn kl 12.00
kl 12.00 legges de minste
de sover på et lite rom i kver si sprinkelseng.
de får sove til 14.00, da blir de som fremdeles sover vekt.
så er det frukt og evt rester av nista
kl 14.30 går de ut igjen, og er ute til de blir henta.

Bhg er åpen fra 07.00 til 16.30
Frokost serveres frem til halv 9. Lunsj kl 11, tror jeg. Må ikke ha med mat i bhg. Barna må være på plass senest halv 10. På turdager, helst 09.15.

Ingen dager er lagt opp helt likt, da, men samling før lunsj. Turdag mandag for mellomsten, og onsdag for mini. Fredag har barnehagen minidisco, de minste er med de eldste å danser. Mellomsten er på mellomavd, og dem har velgegrupper. 3 ting kan barna velge mellom å gjøre. Torsdag er det MI-grupper på tvers av avdelingene. Så gruppa dem er på er blanding av liten, mellom og stor.

Det er noen og 50 barn i bhg, og den åpna i 2001. 3 avdelinger. En fra 0-2 år, en fra 2-4 år, og en fra 4-6 år. DET liker jeg veldig godt.

snuppa sin barnehage var egentlig en utvidelse av en anna barnehage...men de har nå endt opp som en egen barnehage :) på gammel huset er det 4 avdelinger og på snuppa sitt hus er det 2, men de skal utvide til 3 :) avdelinga som snuppa går på nå er det bare småbarn..men avdelinga hu begynte på var 0-6 år :) hun bytta nemlig avdeling ;)
 Den stod ferdig 1. mars i år, så er helt splitter ny :)
De har åpent fra 07.00 - 16.30 ...frokost til 8.30 (den stresser vi med å rekke) de går ut rundt 9 tror jeg og spiser lunsj i 11.00 tia ca, så legges ungene og sover til 14 (snuppa gjør iallefall det m mindr ehun våkner før) så er det frukt og evt rester etter lunsjen.
De får varmmat 4 dager i uka..og hver tirsdag er det matpakkedag siden det er turdag :) de driver på å utvider uteområde, så blir spennende når det er ferdig :)
 Jeg henter snuppa såpass tidlig at jeg aner ikke om de er ute på ettermiddagene :P de spiser iallefall frukten inne så..

Ganske stor bhg, 67 andeler, tror jeg. 12 år gammel, privat foreldreeid.

Åpen fra 06.30-17.00
Frokost mellom 08.30 og 09.00
Må si ifra om de kommer eller ikke (eller kommer senere) innen 09.00
Ut rundt 10.00
Lunsj 11.30-12.00
Etter lunsj sover de aller fleste. Noen sover inne på madrasser, mens de aller minste sover ute i vogn. De sover så lenge de vil/får lov.
Frukt spises rundt 14.00 så går de ut og er ute til bhg stenger.

Frokost må vi ta med, men resten får de der. Varmmat (har egen kokk) èn gang i uka. Faste turdager, da har de med niste og drikke som spises ute.

Barnehagen er veldig flinke til å benytte seg av nærområdet - masse skog, fotballbaner osv.

barnhagen til barna er mellom stor , er 3 avdelinger , 2 store med 18 barn på hver , og en liten med 9 barn..
aner ikke hvor gammel barnehagen er ..
den ligger ikke helt i nærheten av skog og natur , men de går på turer ofte .. de har en kjempe stor lekeplass ute , med sykkelbaner og sånn .. ellers er barnahagen stor inni også

barnehagen åpner kl 06.45 og stenger 16.15
samling er kl 08.15
frokost kl 08.30
leketid eller utetid etter det
samling kl 12.00
lunsj kl 12.15
barna sover fra 12.45 og utover
når de våkner er det leke/utetid
frukt er sånn i 15.00 tiden
leke/utetid etter det

Ylvas barnehage har to små avdelinger og en stor. Den er over 30 år gammel, men godt oppusset og tatt vare på. Den er åpen fra 7.15 til 1630.

Det er frokost fra 8 til 830 - må ha med.
De vil helst at man kommer før 930, men det går fint å komme senere om man sier fra.
Klokken 930 går de ut
klokken 1130 er det lunch som de får (på torsdager spiser de en varm fiskerett)
De legges i tur og orden etter lunch og bleieskift, noen ute og noen inne.
Rundt 1430 spiser de frukt og knekkebrød, eller når barna har våknet.
Så går de ut, det varierer når tid pga soving, men alle får sove så lenge de vil/skal.

De har samlingsstund hver dag, men det varierer litt når tid, men som oftest like før lunch. Turdag hver tirsdag der de er delt opp etter alder. 

Vi er så ekstremt fornøyd med opplegget, syns det er helt supert og alle som jobber der er helt topp. 

Eg er veldig fornøyd med vår barnehage også, men skulle ønske de fikk sove så lenge de ville, og at de fikk mat i barnehagen.
anna kver fredag prøver de å få laga felles lunsj.. men det blir vist ikkje så ofte noke av..

Er 3 avdelinger med ca 30 barn til sammen, så ikke så stor.

Åpner 7.00
Må komme før 08.15 for å få frokost (barnehagen står for denne)
Alle avdelingene er sammen frem til 9.00
Så er det litt lek
Samling ca 9.30
Ut ca 9.45
Spise i 11-halv 12 tiden
Sove etterpå
Frukt i 14-14.30 tiden.
Leke
vet ikke om de går ut etter frukten for jeg henter alltid midt i frukten.
stenger 16.15

Men barna kan bare være i barnehagen i det tidspunktet vi har søkt om, og vi betaler da kun for disse timene.

Så mini har tid fra 7-15..

Klesklypa skrev:
25 år gammal, egentlig et brakkebrygg som blei satt opp midlertidig for å få bukt med økende BHG plasser da.. skulle bare vare et år liksom.. men den er der enda :)
ingen skog eller natur rundt BHG, bare en inngjerna leikeplass. Men de er flinke til å gå tur opp i skogen.

barna må komme før 09.45

Får de virkelig ikke sove så lenge de vil?? Det er det teiteste jeg har hørt!! Og jeg jobber selv på småbarnsavdeling... Hvorfor i all verden har de en sånn rar regel??

Liker kjempegodt barnehagen t Tobias.
Den avdelingen han e på e de 2 "deler" Hans heter snøfnugget, mens den andre heter iskrystallen. De e tilsammen 18 barn og 6 voksne, så alle barn blir sett. Det er 2 småbarnsavdelinger(0-3 år)(som hver avd er delt i 2 deler) og 2 storavd.(3-6 år).
Gammel barnehage og personell. Enkelte av de som passer poden min har vært der siden barnehagen va ny for 30 år sia.

Åpnes kl 0715.
Frokost(medbringet mat) kl 0715-0830. De får melk og vann i bhg.

Samlingsstund fra 0830-0900.
Diverse aktiviteter fra 09.00-10.00
Frukt og brødmåltid ca kl 10.00
Ut og leke etter lunsj.
Sover fra ca 1130(min kar) og så lenge han selv vil.
Alle barn bestemmer soverytmen selv.
Brødmåltid ca kl 14.00. Varmmat kvær onsdag.
Ut og leke eller innelek frem til henting og stenging av barnehagen kl 1630.
De varierer på kem som skal dra på tur. Larvene som er født i 2010 drar på tur ca 1 gang i uka,mens sommerfuglene som er født i 2009 drar 1 gang.

Kan levere ungene når vi selv vil, men barnehagen sier at de helst ser at ungene kommer før kl 16.00

Barnehagen kjøper inn den maten/drikken som ungene ska ha, sånn som MME og babygrøt/middagsglass.

HvitSnø skrev:

Klesklypa skrev:

barna må komme før 09.45

Får de virkelig ikke sove så lenge de vil?? Det er det teiteste jeg har hørt!! Og jeg jobber selv på småbarnsavdeling... Hvorfor i all verden har de en sånn rar regel??

Er vel for at alle skal spise frukt ilag tror eg... men eg er enig! Liker det ikkje..
Mi blir veldig ofte vekt...
og om ho bruker lang tid på å sovne får ho jo ikkje sove lenge..

Barnehagen til Thea er åpen fra 06.45 til 16.45
De skal helst være i barnehagen før 09.30
De som ikke har spist frokost hjemme kan spise i bhg frem til 08.30
Samling fra rundt 10.00 og mat i ca 10.30-tiden.
(Må ha med all mat selv, unntatt til 1. måltid på fredager..)
Nytt måltid klokka 14.00 (Mange av barna sover mellom måltidene, mens de andre har utelek stort sett)
Etter maten er det fri lek, innimellom inne og innimellom ute.

De minste barna har egen liten uteplass rett utenfor avdelingen, med stor sandkasse og litt leker.

Det er tre avdelinger, og på Thea sin er det 10 barn. 3 jenter og 7 gutter.

Jeg elsker barnehagen ( og de ansatte) , siden jeg gikk der fra jeg var 2,5 år selv og mange av de samme jobber der..

Klesklypa skrev:

HvitSnø skrev:

Klesklypa skrev:

barna må komme før 09.45

Er vel for at alle skal spise frukt ilag tror eg... men eg er enig! Liker det ikkje..

Det hadde jeg tatt opp med noen!! Sånt er ikke akseptabelt i mine øyne! Søvn er jo så viktig for mange små.. er det teiteste jeg har hørt på lenge. Du kan jo kanskje ta det opp med samarbeidsutvalget? De kan jo ta opp saker anonymt... Jeg hadde i alle fall ikke godtatt at det er sånn. Vi synes og det er koselig (og praktisk) hvis de fleste er våkne når vi spiser frukt, men hadde ALDRI, ALDRI vekket et barn av den grunn. Blir helt sint her kjenner jeg ;)

HvitSnø skrev:

Klesklypa skrev:

HvitSnø skrev:

Klesklypa skrev:

barna må komme før 09.45

Det hadde jeg tatt opp med noen!! Sånt er ikke akseptabelt i mine øyne! Søvn er jo så viktig for mange små.. er det teiteste jeg har hørt på lenge. Du kan jo kanskje ta det opp med samarbeidsutvalget? De kan jo ta opp saker anonymt... Jeg hadde i alle fall ikke godtatt at det er sånn. Vi synes og det er koselig (og praktisk) hvis de fleste er våkne når vi spiser frukt, men hadde ALDRI, ALDRI vekket et barn av den grunn. Blir helt sint her kjenner jeg ;)

Jeg er enig, hadde tatt dette opp i barnehagen.

Det er ditt barn og du bestemmer. Jeg hadde ganske enkelt sagt at M skal sove til hun våkner av seg selv - hun trenger den søvnen.

Det er selvsagt praktisk om alle er våkne samtidig, men så små barn trenger stor grad av individuell tilpasning, og det er bhg`en sin jobb.

Vår lille krabat går i en helt ny basebarnehage med ca 90 plasser. De er åpen fra 06.45-17.15.

De har vinglet litt i rutinene, men det skyldes nok oppstartsproblemer. De har store uteområder og er mye ute. De har også tilgang på idrettshallen, noe min lille rakker elsker:)

Jeg er helt utrolig fornøyd med barnehagen, de er fantastisk flinke på individuell tilpasning. De spør alltid oss hva vi vil og tilpasser seg våre og barnets ønsker. De som jobber der viser tydelig at de er der fordi de vil og ikke bare fordi de får betalt. Det betyr utrolig mye for meg at mitt barn er sammen med noen som bryr seg oppriktig om ham mens jeg er på jobb.

De gjør alltid "det lille ekstra" og jeg stoler helt og fullstendig på dem:))

~Skorpionen~ skrev:
Vår lille krabat går i en helt ny basebarnehage med ca 90 plasser. De er åpen fra 06.45-17.15.

De har vinglet litt i rutinene, men det skyldes nok oppstartsproblemer. De har store uteområder og er mye ute. De har også tilgang på idrettshallen, noe min lille rakker elsker:)

Jeg er helt utrolig fornøyd med barnehagen, de er fantastisk flinke på individuell tilpasning. De spør alltid oss hva vi vil og tilpasser seg våre og barnets ønsker. De som jobber der viser tydelig at de er der fordi de vil og ikke bare fordi de får betalt. Det betyr utrolig mye for meg at mitt barn er sammen med noen som bryr seg oppriktig om ham mens jeg er på jobb.

Det hørtes ut som en koselig barnehage! og det er godt gjort å gi et sånt inntrykk i en nystartet barnehage. basebarnehager er jo ofte og mer kaotiske enn tradisjonelle barnehager. Sånn ønsker jeg at min barnehage skal bli sett på. Vi jobber hardt for at barn og foreldre skal være fornøyde og være glad i barnehagen sin. Om vi har klart det, må nesten foreldrene uttale seg om;)

HvitSnø skrev:

~Skorpionen~ skrev:

Det hørtes ut som en koselig barnehage! og det er godt gjort å gi et sånt inntrykk i en nystartet barnehage. basebarnehager er jo ofte og mer kaotiske enn tradisjonelle barnehager. Sånn ønsker jeg at min barnehage skal bli sett på. Vi jobber hardt for at barn og foreldre skal være fornøyde og være glad i barnehagen sin. Om vi har klart det, må nesten foreldrene uttale seg om;)

Ja, det er jo litt kaotisk til tider - eller, det kan virke sånn - for oss som kjenner barnehagen er det ikke kaotisk, og jeg tror ikke småen opplever det sånn heller.

Problemet med  foreldretilbakemeldinger er jo at det ofte er det negative som påpekes hele tiden. Det er etter min mening altfor sjelden at barnehagetilsatte (..og alle andre som jobber med mennesker) får de positive tilbakemeldingene de fortjener.

Jeg prøver så godt jeg kan å gi de positive tilbakemeldinger - fordi de fortjener det:) På sist foreldremøte passet jeg på å si det så alle hørte på, jeg mener det er viktig for at de ansatte skal beholde motivasjonen, for det er ingen selvfølge:)

Back
Topp