ang arv

Hlin

Elsker forumet
la den inn på økonomi, men slenger den ut her og, siden dere er fler her :)

hei
jeg sitter i en trasig situasjon.

jeg fikk i dag et tilbud av min far.
han vil gi meg forskudd på arven min.
det han vil gi meg er et hus. verdi ca 2 mill.

men min mann nekter å skrive under på særeie!!
jeg kan ikke ta imot dette uten særeie, og for min barns fremtid og økonomiske trygghet, velger jeg heller å skille meg fra han enn å takke nei til noe vi så sårt trenger.

hva er reglene når det gjelder forskuddsarv? om man ikke har særeie, kan min mann da bare ta halvparten og gå?

Såvidt jeg vet eier du alene det du arver selv om dere er gift..

Fra paragraf.no.

Hvem eier hva?
En ektefelle eier det som vedkommende brakte inn i ekteskapet og det vedkommende senere erverver (ekteskapsloven § 31). Man fortsetter altså å eie alene det man eide da man giftet seg. Videre eier en ektefelle alene det vedkommende har tjent, arvet, fått i gave eller på annen måte har ervervet under ekteskapet. Hvis en ektefelle selger en gjenstand hun eide ved inngåelsen av ekteskapet, for eksempel en bil, og for pengene isteden kjøper en båt, er det hun som eier båten. Vi sier at dette tilhører vedkommende ektefelles rådighetsdel

Det eneste er om dere flytter inn i huset og bor der sammen så kan det kanskje være at din mann får rettigheter i forhold til huset om han f.eks pusser opp etc.. Kan nok være lurt å ta kontakt med en advokat, vær også obs på at du jo må skatte av alt over 570 000...

han sier nå at han kan skrive under, men at det er sårt å ikke få tillit bla bla bla ..
*fortesegåfåtakipapirer*

er ikke reglene sånn at alt man arver mens man er gift går til den som har arvet det hvis det blir skilsmisse. så du lager unødvendig mye styr synes jeg...

ORIGINAL: wiccania

han sier nå at han kan skrive under, men at det er sårt å ikke få tillit bla bla bla ..
*fortesegåfåtakipapirer*

forstår han jævlig godt jeg [;)]

ORIGINAL: 3xS

*fortesegåfåtakipapirer*

Forstår han godt?

Nå vet jeg ikke reglene når man er gift.. men jeg synes det høres mest logisk ut å skrive særeie på en bolig til 2,2 mill.. som er hennes arv.. ikke hans.. Ikke noe han skal ha krav på etter en eventuelt skilsmisse..

Ja.. det kan være sårt at man ikke viser tillitt.. men gud og mye krangling det blir med hensyn til økonomi når skilsmissen er et faktum!

ORIGINAL: Fridasinmamma

*fortesegåfåtakipapirer*

Forstår han godt?

Nå vet jeg ikke reglene når man er gift.. men jeg synes det høres mest logisk ut å skrive særeie på en bolig til 2,2 mill.. som er hennes arv.. ikke hans.. Ikke noe han skal ha krav på etter en eventuelt skilsmisse..

Ja.. det kan være sårt at man ikke viser tillitt.. men gud og mye krangling det blir med hensyn til økonomi når skilsmissen er et faktum!

i vårt forhold er alt ditt mitt og omvendt, så derfor er det utenkelig for meg å skrive særeie av noe slag. og når det gjelder arv så er det den sm har arvet som får det i en evt skilsmisse, uten at man trenger å skrive særeie.

*fortesegåfåtakipapirer*

IKKE jeg. Jeg hadde glatt skrevet under på særeie dersom mannen min ville det. Man vet aldri hva som skjer i livet selv om vi ikke ser for oss at vi noen gang ville blitt uvenner ved et brudd.

altså. grunnen til at jeg velger særeie et at jeg har barn fra før, vil ikke risikere at de skal sitte på bar bakke om vi går fra hverandre.. men nok om det.
jeg lager ikke så mye styr i grunn, jeg bare spør om reglene her..

sånn at jeg ikke trenger å styre ;)

jeg er ikke ute etter drama, bare lurte på om noen visste noe om dette

Les ekteskapsloven! Den holdes utenfor! Masse bråk for ingenting.....

ORIGINAL: Renate Røverdatter

ORIGINAL: Sicily

*fortesegåfåtakipapirer*

IKKE jeg. Jeg hadde glatt skrevet under på særeie dersom mannen min ville det. Man vet aldri hva som skjer i livet selv om vi ikke ser for oss at vi noen gang ville blitt uvenner ved et brudd.

ORIGINAL: lona

Les ekteskapsloven! Den holdes utenfor! Masse bråk for ingenting.....

vi bråker jo ikke, jeg bare spurte [8|]
har da ikke bråken hverken her eller med gubben jeg..

[:)]Vi har særeie. Huset er MITT - ikke vårt ,og om jeg dør er det våre sønner som arver huset,men mannen min har BORETT. Gubben har ingen problemer med denne løsningen i alle fall ,og vi har jo bodd sammen i over 20 år,og vært gift i snart 15 av de årene.

Skjønner deg godt HI! Jeg kom akkurat på det når jeg leste tråden din. Jeg er enebarn og min fremtidige arv er ganske stor, og sambo sin er lik ikkeeksisterende. For han var det heeelt greit at jeg ville ha særeie. Han skjønte at det er til hensyn av vårt barn og våre fremtidige barn. HAN har da ikke krav på min arv, det var han da helt enig i...

ORIGINAL: Labambie

Skjønner deg godt HI! Jeg kom akkurat på det når jeg leste tråden din. Jeg er enebarn og min fremtidige arv er ganske stor, og sambo sin er lik ikkeeksisterende. For han var det heeelt greit at jeg ville ha særeie. Han skjønte at det er til hensyn av vårt barn og våre fremtidige barn. HAN har da ikke krav på min arv, det var han da helt enig i...

nettopp slik har vi det og .

Back
Topp