Ang allergimedisin

Bruker ikke fast, men er spent på svar...;) 

Dette har jeg studert masse nå! :-)
Jeg bruker Aerius, begynte etter datteren ble født.

Fikk beskjed av legen at jeg burde vurdere å bytte merke til an av de "gammeldagse" eller førstegenerasjonspillene. Disse man blir VELDIG trøtt av.
Nå er jeg kjempetrøtt i utgangspunktet pga graviditeten, så det sitter LANGT inne å skulle bytte til de. Hun tipset meg om Valergan, googlet det og ser det brukes som sovemedisin. Det er jeg ikke interessert i.

Jeg har studert masse og funnet ut at årsaken til at de vegrer seg mot å si at de nye "andregenerasjonspillene" er trygge er at det ikke er utført mye tester på det. (er ikke lov å teste ting på gravide)
Men etter de har vært på markedet i mange år allerede viser det seg at det ikke er rapportert noe som helst som skulle tilsi at det var skadelig.
Min lege var ikke oppdatert på det som hun selv sa.
Fant en legetidsskrift fra senest mars i år at nå anbefaler de helst disse nye pillene for de har best effekt uten at man blir så trøtt.
Det finnes en liste hvor blant annet Aerius anbefales for gravide. Husker ikke linken, men sjekk google.

Vanililla skrev:
Dette har jeg studert masse nå! :-)
Jeg bruker Aerius, begynte etter datteren ble født.

Fikk beskjed av legen at jeg burde vurdere å bytte merke til an av de "gammeldagse" eller førstegenerasjonspillene. Disse man blir VELDIG trøtt av.
Nå er jeg kjempetrøtt i utgangspunktet pga graviditeten, så det sitter LANGT inne å skulle bytte til de. Hun tipset meg om Valergan, googlet det og ser det brukes som sovemedisin. Det er jeg ikke interessert i.

Jeg har studert masse og funnet ut at årsaken til at de vegrer seg mot å si at de nye "andregenerasjonspillene" er trygge er at det ikke er utført mye tester på det. (er ikke lov å teste ting på gravide)
Men etter de har vært på markedet i mange år allerede viser det seg at det ikke er rapportert noe som helst som skulle tilsi at det var skadelig.
Min lege var ikke oppdatert på det som hun selv sa.
Fant en legetidsskrift fra senest mars i år at nå anbefaler de helst disse nye pillene for de har best effekt uten at man blir så trøtt.
Det finnes en liste hvor blant annet Aerius anbefales for gravide. Husker ikke linken, men sjekk google.

Jeg bruker Aerius og fikk klarsignal fra en allergispesialist om bruk under graviditet. Men så var jeg inne på felleskatalogen og der stod det at ikke de bør brukes av gravide eller ammende.

Da ble jeg jo selvfølgelig usikker og følte jeg måtte høre med dere ;)

Jeg bruker også Aerius, og på slutten av forrige graviditet sa legen min at jeg kunne bruke de.

bruker telfast 120mg og i følge en nettside der du kan sende spm til lege og farasøyt så skulle det ikke være noe i veien for og bruke den. Sist svangerskap brukte jeg poleramin 6mg men de ble jeg så trøtt av at det var forferdelig.
og den er varsel trekant på.

bruker ceterizin 10mg 1 gang daglig. Med første byttet jeg til polaramin 2 mg, ingen effekt... Andre gang byttet jeg også til polaramin 2 mg, men etter noen mndr sa legen at jeg kunne ta ceterizin 10mg som vanlig. Nå tar jeg ceterizin, og har tenkt å fortsette med det.

MammaNætte skrev:
http://www.relis.no/Aktuelt/Arkiv/2012/Trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi
her står det litt om trygge legemidler

Takk, det var denne jeg også fant.

Årsaken til at det står på pakningsvedlegget er at de er pålagt å skrive det så lenge det ikke har vært testet og dokumentert at det ikke er skadelig.
Nå har de vært på markedet så lenge og det ikke påvist noe som helst som skulle tilsi at det er skadelig for barnet. Verken under graviditet eller amming.

Nå har de snudd og anbefaler de nye istedet for polaramin og disse man blir ekstremt trøtt av.
De legene som har anbefalt dere aerius er oppdatert på dette og har helt rett. Nå har jeg sjekket med min allergispesialist og han var helt enig.

Er også under vaksinering, dette kan man ikke begynne med mens man er gravid, men er man oppi i full dose kan man trygt fortsette.

Jeg har håp om at kanskje baby slipper allergi siden jeg vaksineres.. :-)

Aerius er den eneste som virker på meg, de andre har liten og ingen effekt. Har prøvd det meste. Og fra 1 mai i år kan alle få den. Tidligere måtte man ha ekstra godkjenning fra Helfo med spesielt behov for å få Aerius siden den er dyrere enn andre. Nå slipper man det.

Jeg bruker Cetirizin 10 mg og Livostin øyedråper.
Prøvde å bytte til Polaramin 2 mg x 3, men ble så trøtt av de. Siden jeg kjører i jobben min, så måtte jeg gå tilbake til Cetirizin. Som det ble nevnt lenger oppe her, så er det ikke rapportert noen fosterskader ved bruk av den i svangerskap, så jeg regner med det går bra.

Back
Topp