ORIGINAL: *mumfie*
Når jeg leser disse trådene om abort, så er det folk med store fordommer.......
Tror dere det er et så enkelt valg??
Jeg tok selv abort for 7 uker siden, av den grunn av at meg og min kjæreste har bare vært sammen en kort stund, begge er nyskilt med små barn på begge sider.... Altså det passet absolutt ikke, jeg selv var lenge i tvil o hva jeg sku gjøre, men som min venninde og fastlege sa, du skal tenke på de du har og deg selv... Og det er sant det.......
Men ja, mener ikke lage noe krangel, men virker så enkelt for folk å si, at jeg hadde aldri tatt abort...
Så du mener man må ha tatt abort for å kunne få lov til å uttale seg med: "Jeg hadde aldri tatt abort" ?
Hvorfor skal ikke andre få lov til å uttale seg om emner som har med liv/død å gjøre i samfunnet uansett om de er for eller mot? Nå snakker jeg om de som faktisk er villige til å diskutere det, se det fra alle vinkler og begrunne ordentlig sine standpunkter, og ikke de som kommer med enkeltkommentarer (ting som: "abort er mord, punktum".)
Vi mennesker bor i et samfunn, og vi lever i et sosialt system. Hele grunnlaget for å leve i det systemett er jo å være i live, da sier det seg selv at emner som liv/død (og abort) er aktuelle tema for enhver som deltar i det samfunnet. Andre må få lov til å mene / være uenig, om du har tatt abort gir ikke det deg noen lisens til å se ned på mennesker som er uenig med deg eller dine valg, da har jo du minst like lite toleranse ovenfor andres synspunkt som du selv nå sier enkelte har ovenfor de som er for abort - og det blir neppe en rett av to feil.
Du har tatt ditt valg, men andre må også få lov til å mene at det valget ikke bare påvirker deg, du tar jo det valget for et annet liv i tillegg til ditt eget. Da er det ikke snakk om 100% hva som er best for deg, men hva som er best for deg, de rundt deg, og det livet du har i deg. Enkelte ganger kan det være best å avslutte det, enkelte ganger ikke, men det er ikke til å komme unna at du gjør et et valg som får konsekvens for andre liv enn ditt eget. Hadde det vært snakk om silikon, fjerne en føflekk så hadde det vært pasende med "hva som er best for meg", men når det er snakk om et svangerskap så blir det "jeg vet hva som er best for meg og barnet jeg har i meg, og jeg valgte abort/ikke abort". Når man skriver støttende "Du vet hva som er best for deg!", så gjør man deg en stor bjørnetjeneste ved å totalignorere hva abort er for noe og hvem det omfatter. Da har man misforstått totalt hva en abort er for noe, for hvis det hadde vært slik at å ta det valget kun påvirker deg og ingen andre,
da ville det jo vært et enkelt valg, noe du selv sier at det ikke er. Det er jo
nettopp fordi det påvirker flere liv enn ditt eget at det er et vanskelig valg, eller er jeg på bærtur nå?
Det hjelper ikke å vri/snu og vende på hva abort er for noe, man kan sitte i en evighet og si at solen er firkantet og grønn, men den vil alltid være gul og rund uansett hvor mange som sier noe annet. Å fornekte at abort omfatter flere enn kun ens eget liv, tjener mot sin hensikt for de som ønsker selvbestemt abort.
Dette blir en sånn "Fy nå er jeg sint, og PS: Jeg har rett, dere har feil for dere er dumme, slemme og forhåndsdømmende"-tråd.
Det er veldig få i disse aborttrådene som har ment at det å ta abort er et enkelt valg av de som er i mot, det er veldig få som har sagt at det er kvalmt eller på linje med kriminelt mord, så når du lager en tråd og sier "dere" og tiltaler alle som har ment noe i retning av å være kritisk til abort, så grer du alle over en kam. De fleste som har vært i mot har gitt sitt grunnlag for hvorfor de er imot, på lik linje med de fleste som er for.
PS: Jeg er for selvbestemt abort, opp til en viss tidsgrense. Jeg er derimot ikke for selvbestemt senabort.