Ang årsbruk av bilsete

tuppis

Glad i forumet
Jeg har et bilsete fra 1mann som er sånn nyfødt sete, dette brukte gutten min til han va ca 6 mnd.
Nå 7 år etter har jeg fått en gutt og lurer på om dette fortsatt er brukene?
Det er et acta graco med base og alt.
Lurer på om sånt har en alderdom? Eller om det går fint an å bruke selv om det er noen pr gammelt
 
Jeg er i samme situasjon som deg ;) Setet vil være 6,5 år når babyen skal bruke den.
Sånn som jeg har forstått så bør det brukes innen 5 år (?) og bør kastes etter 8-10 år.

Jeg må si jeg heller mer mot å kjøpe nytt.
 
Dette sier trygg trafikk:) jeg hadde kjøpt nytt sete:)

Kjøpe brukt utstyr?
Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at setet ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med «ikke for gammel» mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-9 år som er det vi mener er maks levetid for barneseter. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i setet som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.
 
Jeg ville kjøpt nytt sete :)
 
Det er noe forskjell på babysetet og setet 2 vet jeg.
Hadde nok kjøpt nytt sete selv.
 
Trur det er noe med at man ikke skal bruke ett sete som er gamlere enn 6 eller 8 år trur jeg? Ville absolutt kjøpt nytt :)
 
Vi kjøper nytt nå. Fikk førstemann i 2008, og nå blir setet 7 år gammelt, vi kaster det pga det er for gammelt! Husk at det blir porøst, selv om det er lite brukt.

Grøsser når jeg ser folk legge ut gamle seter til salgs og skriver lite brukt, det spiller ingen rolle når setet er 10 år gammelt!
 
Ville kjøpt nytt. Første min kom i 2008 og når nr.2 kom i 2012 kjøpte vi nytt sete. Når det gjelder bilsikring vil jeg være 100% sikker på at det er bra nok.
 
Fra 2008 til 2011-ungen hadde vi ingen problem med å la det gå i arv, men det vil være minst 7 år gammel når en evt sistemann blir født, og sånsett innenfor 8-9 år som max (at det ikke bør være eldre enn 5 ved kjøp skyldes at det står det skal brukes i 3-4 år, men babysetet brukes jo bare max et års tid.

Men jeg tror det blir nytt sete, rett og slett fordi 7 år er lenge for plast. (om meget mulig blir det enda eldre, det er jo ikke gitt at jeg noen gang blir gravid engang...)
 
Back
Topp