Angående vekstkontroll...

Tvillingmum

Betatt av forumet
I morgen skal jeg på vekstkontroll på sykehuset for å sjekke hvor stor lillegutt er. Var hos jordmoren i går og hun mente jeg burde skrive opp alle spørsmålene jeg hadde på et ark.

Hva ville dere ha spurt om på en slik kontroll? Spørsmålene er aktuelle hvis det viser seg at han er/blir stor. Er i dag 3,5 uke igjen til termin.

Har jo selvfølgelig tenkt ut en del selv, men kanskje noen har noen som jeg ikke har tenkt på.

Jeg var på vekstkontroll hver 14. dag fra uke 28 (var innlagt i uke 28, kom tilbake i uke 30) og hver 7.dag de siste 3 ukene.
Hos meg var Lillen liten av vekst og dabbet mer av mot slutten mot termin. Ble også satt igang 3 dager før termin fordi han dabbet litt av i vekst, men han hadde det helt fint inni magen - var bare liten. Siste målingen ble han estimert til 2,7kg, var 2,6 når han ble født 4 dager etterpå, 40+0.

Jeg ville spurt om:
igangsettelse før fødsel/ved termin ved stort/lite barn
alternativer ved forløsning hvis barnet er stort (sånn at du kan forberede deg på tang/vakum)
Ja, det er egentlig det..

Hvis ikke barnet er ekstremt lite er det vel liten forskjell på å føde stort, normalt eller lite barn.
Jeg måtte være 5 dager på barsel grunnet fødselsvekten hans, og jeg fikk ikke føde der jeg ville og litt småting. Sånt kan være greit å få avklart[:)]

Lykke til!

Går til vekstkontroller annenhver uke omtrent jeg pga sv.diabetes...

Men på de kontrollene er jeg så opptatt av å se snuppa på ul at jeg glemmer helt å snakke om fornuftige ting med jordmor som tar kontrollen! [8D] 

Jordmor har som regel brukt hele timen på selve ul'en så det har ikke vært noe tid til snakk etterpå heller... Så de spørsmålene jeg har må jeg vel pent komme med til jordmor/lege som jeg går til vanlige kontroller med! [:)]

Back
Topp