Angående sykmelding!

rosenjenta

Glad i forumet
Legen til en venninne sa at vanlige svangerskapsplager som feks.... trøtthet, slitenhet, svimmelhet og vondt i livmorområdet ikke var noen sykmeldingsgrunn. Jeg syns at man som gravid skal ta hensyn til signalene som kroppen sender. Jeg er 4 mnd på vei på mandag og har jobbet 100% helt til forrige uke, da gikk jeg ned til 80% er 20% sykmeldt. Disse mnd har jeg sovet, sovet og atter sovet. Jeg har også sagt det til legen, men han har aldri foreslått sykmelding. Jeg måtte spørre om det sist gang......

Hva slags erfaring og synspunkter har dere om dette?

God lørdagskveld jenter!! [:D]

jeg mener at om symptomene du har er så plagsomme at de går ut over livskvaliteten din så kvalifiserer det for sykmelding... og om legen din nekter deg det hadde jeg skiftet lege... Klart du ikke skal sitte på jobben og sovne av utmattelse - kroppen sier tydelig fra at den trenger hvile

Enig med lenemor [:)]

Jeg har vært sykemeldt nesten hele tiden mens jeg går gravid.. Var 50% sykemeldt i 1mnd før jul.. Å begynte i 100%etter jul..Men det varte bare i 2 dager så ble jeg 100% sykemeldt igjen.. Å er det ennå.. Ihvertfall fram til 3 mars..
Skal på ekstra kontroll til tirsdag,for formen er langt fra bra.. [:'(]

Legen min spør meg hva jeg ønsker, om jeg vil være 1/1 sykmeldt eller jobbe litt. Det er tross alt vi selv som kjenner kroppen best. Og vi bør jo ha litt overskudd når vi skal føde, eller hva?

Ja, kroppen sier så asolutt ifra selv. Og det er IKKE tidspunktet til å presse seg selv på, har jeg funnet ut. Har fått beskjed om at er man gravid, kommer helsa først, og man har lov til å være litt "pysete".... Selv er jeg sykemeldt på 5. uka, og kroppen min ser ikke ut til å ville bli noe bedre på en stund. [&o]

Min lege spurte meg om jeg ville ha sykemelding første dagen jeg var der, jeg syns ikke jeg trengte det da. Etterhvert ble jeg sliten og kvalm så da fikk jeg først 20 så 50, skal tilbake på jobb 100 % fra mandag, er spent på hvordan det skal gå! Gruer meg egentlig jeg!

jeg har vært sykemeldt hele veien.

først ble jeg sykemeldt for trøtthet, kvalme
Og nå er jeg sykemeldt for bekkenløsning. Og kommer nok til å være sykemeldt hele svangerskapet.

Har fått ny lege fordi jeg har flyttet og har ennå ikke vært hos ham. Og nekter ham meg sykemelding kommer jeg til å flå han levende.

jeg tror man må regne med at kroppen føles mer sliten under svangerskapet. Men det er viktig at du kjenner etter hvordan din kropp føles, og føler du for å sykemelde deg synes jeg du bør gjøre det. Jeg ville ikke ventet til at legen foreslo å sykemelde meg, det er jo jeg som kjenner det best.

Lytt til kroppen og ta hensyn til den er vel mitt råd

Jeg syns dette er ganske vanskelig. Jeg tar doktorgrad, så om jeg ikke får gjort like mye som vanlig, er det bare meg selv det går utover. Samtidig betyr det at jeg har fleksibel arbeidstid, så jeg har vært sein om morgenen mens jeg var kvalm og sånn. Hvis jeg føler meg sliten, kan jeg gå hjem, uten at noen bryr seg med det. Men jo mer jeg er borte, jo mindre får jeg gjort, og da hoper det seg jo opp med arbeid som jeg må bli ferdig med før stipendperioden tar slutt (det er et halvår etter at fødselspermisjonen er over). Jeg har ikke vært sykemeldt i det hele tatt så langt. Legen min er ei sånn "no nonsense"-dame. Tror ikke jeg får noen sykemelding med mindre jeg ber veldig eksplisitt om det, nei. Og det er jo ikke sånn at jeg ikke klarer å jobbe. Jeg blir bare fortere trøtt. I desember og januar var jeg fryktelig kvalm, og da pleide jeg ofte ikke å komme på jobb før i halv elleve-tida om morgenen, men likevel var jeg trøtt igjen klokka fire eller før. Det hadde vært godt med sykemeldig da, men var for sjenert til å spørre legen min om det. Heldigvis kom juleferien veldig beleilig, så jeg fikk tatt meg inn igjen da. Hvor dårlig må man være før man kan spørre om sykemelding? Jeg vil ikke være noen pyse heller, men på den andre sida så ser jeg at doktorgradsprosjektet mitt lider under det at jeg liksom skal jobbe hundre prosent, men i praksis bare klarer 70-80 ...

Jeg har lenge vurdert å ringe til legen for å få meg en sykemelding, men får meg ikke til det, for jeg er jo "bare" trøtt.... har en arbeidsgiver som ikke er så glad i sykemeldinger, men det er jo ikke ho som er trøtt og utslitt hver eneste ettermiddag. i går sovnet jeg på sofaen kl 18.30 og våknet kl 22.30, så da gikk jeg og la meg. Er vel ikke helt vanlig det?
Stakkars samboeren min, han jobber borte hele uken og når han kommer hjem i helgene får han bare kjeft for alt han ikke gjør, nesten før han kommer inn døra. og hunden min får jo nesten ikke trening om dagen, må ta det i helgene Nei, må nok prøve å få tatt en telefon til legen i morgen. [&:]

Har gått 2 ganger4 uker aktiv sykemeldt. Dette var topp! bestemmer selv når og hvor mye jeg orker å være på jobb. Etter det var jeg 80 % sykemeldt. Legen min sa at jeg ikke skulle slite meg ut, men eneste grunnen til at jeg ikke ble fullt sykemeldt var at jeg skulle holde kontakt med arbeidsplassen og at ventetiden fram til fødselen ikke skulle bli så lang.

Si til legen din at du ikke orker å gjøre jobben din. Vær ærlig. spør han hvordan du skal komme gjennom hele arbeidsdagen. Tror gutteleger ikke forstår hvor slitsomt dette kan være. Kanskje lettere å prate med en kvinnelig lege?

Jeg er sykemeldt i 40% og det er kjempedeilig! Får tid til å ta vare på meg selv, og lader opp slik at jeg også har overskudd til gutta mine. Har gått sånn i 3 uker nå, og regne med å fortsette med det så lenge jeg orker (jobber i barnehage). Legen min er kjempegrei, da jeg sa jeg var sliten spurte hun hvor mye sykemeldt jeg ønsket å bli. [;)]

Jeg er av den oppfatningen at legene skriver ut sykmeldinger alfor fort her i landet generelt. Jeg synes det er opp til legen å vurdere om man er for syk til å jobbe eller ikke, det er jo derfor de er leger. De skal være best i stand til å bedømme hvor "alvorlig" syk man er. Jeg var selv rammet av ekstrem slapphet og trøtthet fra uke 7 til 13, og slet veldig med å komme meg gjennom hver dag (jobbet 100 prosent). Det var et slit, men det er jo sånt som følger med svangerskapet og man er ikke syk selv om man er gravid.

Back
Topp