Angående sushi

Skvirevippen

Forumet er livet
Marsboerne 20 18
Så på matkontrollen, der viste de et klipp fra hva de skal vise neste episode. Det skulle handle om sushiresturanter som visstnok jukser litt og fisken blir direkte farlig å spise.

Tror jeg ville vært forsiktig med å bestille meg sushi, i allefall si klart i fra at jeg er gravid, og at alle prosedyrer må bli fulgt, da titter nok samvittigheten frem om de skulle ha juksa med noe :)
Så skummelt altså [emoji87]

Men hva med de restaurantene som har fått smilefjes fra mattilsynet? Er de også kanskje dårlige bak alt? :O

Men hva med de restaurantene som har fått smilefjes fra mattilsynet? Er de også kanskje dårlige bak alt? :O
Mattilsynet er jo ikke der daglig. Av og til kan resturanter få beskjed eller bestille kontroll selv. Tipper at det det er jukset med er tining av fisk, frysing av fisk og oppbevaring, om de har fått beskjed om at mattilsynet kommer så er det sørget for at alt er i orden den dagen.
Veit ikke hvor lenge de smilefjesene er gyldig, men jeg jobbet på et kjøkken i 6 år, hadde aldri besøk av mattilsynet. Skal sies at det var innenfor porter med vakt, så det spørs om det ble "for mye jobb".

Jeg ville ikke tatt sjansen i allefall.
Og jeg misliker egentlig matkontrollen fordi jeg synes det er hyklerisk, men denne gangen er de inne på noe viktig :)

Ja, jeg tenker også at det sikkert har noe med tiningen og oppbevaringen av fisk. Kanskje de fryser den flere ganger! Jeg har ikke kanaler så jeg får ikke sett, du får jo rapportere tilbake hva det er det fusker med så vi får vite det haha.

Bør ikke smaken bli dårlig med frysing flere ganger, osv? Eller merker man det kanskje ikke?

Jeg tror faktisk jeg hadde blitt skikkelig deppa om jeg ikke hadde kunnet spise sushi (i tillegg til alt det andre jeg savner). Jeg stoler heldigvis veldig på min sushiplass, så jeg tenker ikke noe mer over det enn jeg ville ha vurdert fare for matforgiftning på andre restauranter.

Jeg spiser bare sashimi av salmalaks kjøpt på butikken, det må vel være trygt?

Bør ikke smaken bli dårlig med frysing flere ganger, osv? Eller merker man det kanskje ikke?

Jeg vet at et triks mange restauranter gjør verden rundt, er å drukne sushien i sauser (teryaki, chilimayo, sriracha etc) hvis de bruker fisk som er av dårlig kvalitet/eldre. Det kamuflerer smaken ganske godt.

Jeg spiste sushi forrige søndag og mandag morgen kastet jeg opp som bare det. Trodde først at det bare var gravidkvalme, men når mannen begynte også tenkte jeg umiddelbart på sushien. :wideyed:

Jeg spiser bare sashimi av salmalaks kjøpt på butikken, det må vel være trygt?

Jeg gjør også det, og har hørt at det er innafor. :) Blitt veldig lei meg hvis jeg måtte ha gitt slipp på det i tillegg til alt annet!

Jeg spiste sushi forrige søndag og mandag morgen kastet jeg opp som bare det. Trodde først at det bare var gravidkvalme, men når mannen begynte også tenkte jeg umiddelbart på sushien. :wideyed:

Uff, det er noe av det verste - å bli matforgiftet av dårlig sushi. :sick006 Håper dere begge kom dere raskt!

Min jordmor frarådet faktisk sushi i det store og hele. Men jeg liker ikke sushi så det er greit. Men så også matkontrollen, og ble skremt da jeg så klippene fra neste episode :nailbiting: hva i all verden gjør de?

Jeg ble også frarådet sushi faktisk. Elsker det, men velger å holde meg unna. Man vet aldri, rå fisk kan jo være litt risikabelt [emoji24]

Sniker fra april: Fritert fisk er jo et alternativ: softshellkrabbe- maki for eksempel. Veldig godt. Selv om jeg skjønner at det kanskje ikke dekker behovet helt. [emoji6]

Sniker fra april: Fritert fisk er jo et alternativ: softshellkrabbe- maki for eksempel. Veldig godt. Selv om jeg skjønner at det kanskje ikke dekker behovet helt. [emoji6]

Ja, går det greit å spise softshellkrabbe, ettersom man skal holde seg unna krabbe med unntak av krabbeklørne, så lenge det er fritert? Det frister ikke med fritert mat til vanlig, og hvertfall ikke nå, men vet jo aldri hvor desperat en blir etter krabbe etterhvert som kvalmen forhåpentligvis slipper taket. ;)

Ja, går det greit å spise softshellkrabbe, ettersom man skal holde seg unna krabbe med unntak av krabbeklørne, så lenge det er fritert? Det frister ikke med fritert mat til vanlig, og hvertfall ikke nå, men vet jo aldri hvor desperat en blir etter krabbe etterhvert som kvalmen forhåpentligvis slipper taket. ;)

Hm... Ja, er ikke softshellkrabbe tilberedt etter brunkjøttet er tatt ut? Eller? I alle fall skal nivået av farlige stoffer være kontrollert på restauranter.. Men 100% sikker er jeg jo ikke[emoji848]

Hm... Ja, er ikke softshellkrabbe tilberedt etter brunkjøttet er tatt ut? Eller? I alle fall skal nivået av farlige stoffer være kontrollert på restauranter.. Men 100% sikker er jeg jo ikke[emoji848]

Nei, dem tilberedes hele, som dem kommer. Er for små til å begynne å gjøre noe med dem, dyppes kun i melblanding før dem går i frityren. Blir ikke sjekket noe videre på restauranten, men frarådet gravide. (Inside fra en kompis som er sushikokk)

Har ikke en gang turt å spise krabbeklør en gang, som skal være safe for gravide i sesongen her, er jo funnet så mye giftstoffer i krabber i år. Naboene har satt ut krabbeteiner rett utenfor, usikker på om dem har fått noe og om dem kjenner til risikoen i år, men...

Back
Topp