Angående oppkalling

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Hadde tenkt til å lage en avstemming, men det ble så himla mange alternativer, og uansett hadde det sikkert manglet noen. Håper på mange svar og meninger istedenfor.  Hva syns dere om å kalle opp barnet etter foreldrene sine? Har inntrykk av at det er "godtatt" at en gutt får pappaen sitt navn, mens jeg føler det er mer skepsis om det er en jente som får mammaens navn. Hvorfor er det sånn, og hva syns du selv?
Her er det evt. snakk om å bruke navnet som navn nr to, ikke eneste navn, så det blir ikke noen forvirring om hvem man snakker til :p

Jeg synes det er litt spesiellt og kjedelig om ungen heter det samme som far eller mor.

Noen bekjente av meg har oppkalt sønnen sin etter faren.
Vil ikke skrive navnene her, men blir noe slikt som at faren heter f.eks Per Halvor, og ungen Per Kristian.

Vet også om noen der mor og datter heter det samme, bare at de har byttet om på navnene.
F.eks Kristine Marie, og Marie Kristine. :p

Det finnes jo så mange navn der ute, så for meg blir det litt kjedelig om alle i familien heter det samme.
Men så synes jeg det er litt teit og ensformig dersom alle ungene i en familie har navn som begynner på samme bokstav også, og enda verre om de har veldig like navn. Som f.eks Marie, Maria, Mari, Marius og Mariell. :p

Hos oss har vi en del oppkalling. Oldemor Karin, mormor Inger Karine, Meg Marthe Karine og eldstejenta mi Carina

Syns det er koselig med litt tradisjon innen navn jeg egentlig, syns ikke det blir kjedelig heller, da blir det nesten "verre" med trendnavna. DE er det ange som har de!

Jeg er for oppkalling, men liker ikke så godt når det er så nærme.
Her har vi kaldt opp gutten etter oldefaren hans og jenta i magen (hvis hun er en jente da) skal kalles opp etter tipp oldemora.

Jeg synes det er litt rart om en kaller opp etter noen som lever enda... Om ikke det er en tradisjon i familien. Da kan det være fint. Svigerfamilien har et navn som alle de eldste guttene får. (Tror ikke svigerfar ble så alt for glad da jeg ikke ville bruke det. Mannen min er gutt nr to og har ikke det navnet... Og vi fikk første barnebarn som var gutt, og andre barnebarn som er jente fikk dameversjonen av navnet i tillegg til at hun er oppkalt etter min oldemor)

Jeg kan godt forstå at man vil kalle opp etter barnas foreldre, men da bør man gjøre det på en slik måte at det ikke blir forvirring om hvem man snakker om osv.
Det var jo også vanlig før med oppkalling på den måten. 

Sambo sin farfar het Håkon, og hans sønn hadde da det navnet som mellomnavn.  
Vi kommer til å bruke Håkon om vi får en gutt.

Jeg har faktisk tenkt på å bruke et av mine navn også om vi skulle få en jente. 
Jeg liker tradisjonelle og vanlige navn, og begge mine navn er også hentet fra familien.

Min farfar het Aksel, han døde mens jeg var liten baby. Og min oldefar på morsiden het Edvard, han også døde alt for tidlig og jeg husker ham ikke, men mamma og tantene mine gjør det, og det var jo pappaen til bestemor, mannen til oldemor, så det betyr mye for meg likevel :)

Nora fant jeg på selv ;) Eller, hehe, nei, ikke akkurat selv, men hun er ikke oppkalt etter noen :)

Jeg har aldri reagert på oppkalling tror jeg, altså hvem det er kalt opp etter, verken foreldre eller familie eller slekt eller noe.. det er jo stort sett utelukkende koselig ment, selv om jeg ikke ville gjort det sånn eller sånn selv :)

Back
Topp