Angående oppholdstid i barnehage

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Det er jo så mye snakk om barnehage, lange barnehagedager osv.

Veldig mange reagerer på at barna har for lange dager. Mange synes også synd på de som blir hentet sist eller levert først. Også de barnehageansatte.
Men hvor mange timer bør ett barn være i barnehage da? Er det en minimumsgrense også?

Jeg har ei jente som sover lenge om morgenen. Når hun våkner liker hun og ligge i sengen sin en stund alene og våkne skikkelig, før hun er klar for og stå opp. Jeg ser ingen grunn til og vekke henne, så lenge jeg har god tid selv. Er jo deilig både for liten og stor og sove til man våkner av seg selv.

Hun liker også og bruke lang tid på og spise frokosten, gjerne se litt på tv mens hun spiser, det er noe hun har begynt med i det siste og hun fote får lov til når hun spiser frokost i ukedagene. Etterpå har hun veldig lyst til og leke litt før vi går. Ikke lenge, men en 10 min. eller noe.

Problemet er jo at det er så mye prat om at barna "må" være i barnehagen i kjernetiden. Så for og rekke den kan vi ikke tillate oss alt dette på morgenen, selv om vi begge liker en slik sløv start på dagen. Og vi har tid til det. Alikevel ender det ofte med at vi må stresse på om morgenen, at jeg nesten hver dag må nekte henne og leke disse 10. minuttene osv., for og rekke til barnehagen kl. ti, da kjernetiden begynner.

Det hender alikevel at vi kommer litt for sent. Og ett par ganger har hun til og med måttet spise frokost i vognen på vei til barnehagen, eller mens vi kler på henne.

Er det riktig at barnehagen skal "bestemme" når barna må være der, og hvor mange timer hver dag? Er det riktig at man ikke skal kunne bruke den tiden man ønsker om morgenen? Skal ikke de barna som kan, få nyte det og bruke god tid, ha sløve morgener, sove lenge osv. frem til de begynner på skolen? Det blir da vel fort nok mas og jag, og slavisk klokkefølging?

Er det slik at man må velge, enten sløve hjemme hele dagen, eller gå i barnehagen på slaget kl. det og det?

Hva mener dere? Er det viktig og være i barnehagen i hele kjernetiden? Er det viktig og kunne ha sløve morgener hjemme? hva er viktigst? Kan disse tingene sidestilles selv om de er totalt forskjellige? Få noen meninger! [:)]

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Veldig mange reagerer på at barna har for lange dager. Mange synes også synd på de som blir hentet sist eller levert først. Også de barnehageansatte.
Men hvor mange timer bør ett barn være i barnehage da? Er det en minimumsgrense også?

Jeg har ei jente som sover lenge om morgenen. Når hun våkner liker hun og ligge i sengen sin en stund alene og våkne skikkelig, før hun er klar for og stå opp. Jeg ser ingen grunn til og vekke henne, så lenge jeg har god tid selv. Er jo deilig både for liten og stor og sove til man våkner av seg selv.

Hun liker også og bruke lang tid på og spise frokosten, gjerne se litt på tv mens hun spiser, det er noe hun har begynt med i det siste og hun fote får lov til når hun spiser frokost i ukedagene. Etterpå har hun veldig lyst til og leke litt før vi går. Ikke lenge, men en 10 min. eller noe.

Problemet er jo at det er så mye prat om at barna "må" være i barnehagen i kjernetiden. Så for og rekke den kan vi ikke tillate oss alt dette på morgenen, selv om vi begge liker en slik sløv start på dagen. Og vi har tid til det. Alikevel ender det ofte med at vi må stresse på om morgenen, at jeg nesten hver dag må nekte henne og leke disse 10. minuttene osv., for og rekke til barnehagen kl. ti, da kjernetiden begynner.

Det hender alikevel at vi kommer litt for sent. Og ett par ganger har hun til og med måttet spise frokost i vognen på vei til barnehagen, eller mens vi kler på henne.

Er det riktig at barnehagen skal "bestemme" når barna må være der, og hvor mange timer hver dag? Er det riktig at man ikke skal kunne bruke den tiden man ønsker om morgenen? Skal ikke de barna som kan, få nyte det og bruke god tid, ha sløve morgener, sove lenge osv. frem til de begynner på skolen? Det blir da vel fort nok mas og jag, og slavisk klokkefølging?

Er det slik at man må velge, enten sløve hjemme hele dagen, eller gå i barnehagen på slaget kl. det og det?

Hva mener dere? Er det viktig og være i barnehagen i hele kjernetiden? Er det viktig og kunne ha sløve morgener hjemme? hva er viktigst? Kan disse tingene sidestilles selv om de er totalt forskjellige? Få noen meninger! [:)]

De bestemmer vel strengt tatt ikke når barna kan være der, men de bestemmer at vi "gir dem" disse 3 timene å sløve på og så drar vi ut og gjør det vi skal.. De som da kommer etterpå kommer i verste fall til tom bhg..

Jeg syns hvertfall ikke det er riktig at en hel bhg/maaange barn ikke skal kunne legge planer for dagene fordi ETT bar/EN forelder liker å sløve om morgenen..
Hvis hun koser seg SÅ hjemme så skjønner jeg ikke hvorfor du må levere henne der i det hele tatt hver dag? Kan dere ikke heller ha en eller to kosedager i uka, og være i bhg til 10 de andre dagene..?

Jeg syns at man skal ha delvis faste rutiner. Skole og jobb fordrer at du må være klar når du skal være der. Fordelen med bhg er at du kan høre om det er noe spes neste dag hvis du evnt vil somle litt innimellom.

Vi som foreldre skal gjøre barna våre klar til å bli voksne,'og på veien dit trenger man ikke å venne dem til slaraffenliv så man får en stor jobb med å snu dette senere.

Det er viktig å hygge seg, og kose seg. Men barna trenger også å lære at dette ikke gjelder alle dager. Vi må på skole, og vi må på jobb. Når dette er unnagjort har vi kanskje andre ting som må gjøres. Og SÅ har vi tid som vi kan dulle og sulle som vi vil...

Her tenker jeg at barne-tv på morgenen er ok i helg. Det er noe spesielt. Men når det er ukedag er det uaktuelt. Hverdager har kun plass til barne-tv på ettermiddagen. Men nå er jeg generelt negativ til tv og mat, da ;) Når man spiser, spiser man. Da sitter man ved bordet sammen og snakker evnt. Når man er ferdig med det, kan man se på tv.

Når det gjelder tiden i bhg så tror jeg de fleste barn liker å være der, de liker å være sammen med de andre unga. De som kommer sent kan ha problemer med å komme inn i leken fra morgenen av, og noen ønsker å få være med i leken lenger fremfor å alltid bli henta først. Og har man barn som selv ikke ønsker dette, hadde de kanskje hatt godt av å ikke bare bli dulla med av en forelder som syns den er så søt og liten og stakkarslig, og at bare forelderen er god nok for sitt barn (jada, satt veldig på spissen)

Eldstemann her spør innimellom om å bli henta tidlig her, men han er ganske så stren når han spør : Mamma, kan du hente meg tidlig idag, men du kan ikke komme før frukten, da!? Så å bli henta tidlig betyr å bli henta halv fire, fremfor ti på fire... [:D]

Det som er med kjernetid er at det er da barnehagen har aktiviteter, går på tur, baker osv.
F.eks hvis barnehagen skal på tur en dag, kan de ikke vente på at et barn skal komme dinglende i halv elleve tiden eller noe sånt.
Barnet går rett og slett glipp av masse når det ikke er der i kjernetiden!

nei, det er ikke riktig at de skal bestemme, synes jeg. og synes du gjør helt riktig i forhold til jenta di:) for oss er livet mye det samme som hos dere:) deilig. og hun nyter det og trives. det gjør vi også. hun sover ikke lengem, men vi har lange og gode morgener med lange frokoster og tid til å være sammen. det tror jeg er mer verdifullt, iallefall for oss, enn lange dager i bhg bare for å få med seg hele "kjernetiden". 

Det er jo ikke noe barnehagen bestemmer i den forstand, men barnet går glipp av en del hvis det ikke kommer til kjernetiden. Hvis vi skal på tur, så går vi mellom 09.30 og 10.00, og den som ikke er kommet til da, kommer til tom avdeling. Sånn regner jeg med det er i de fleste barnehager.
Som noen andre sier her, så kan du kanskje ha ungen hjemme 1-2 dager i uka da, hvis du har anledning til det.. Slik at hun får vært med på det de gjør i bhg de andre dagene, og dere drar dit til kl 10.00![:)]

[:-]Jeg sliter med barnehagen... Må jo levere før 09.30 - og det er ikke lett nei[8D][:D]. Så denne uken var sjefen i barnehagen på mandag...Resten av uken har vi tatt fri.
For meg,som er hjemmeværende med en ROLIG og snill godgutt er det deilig å ta dagene litt som de kommer.. (Han har lekt med nabojenta hver dag ,hun har også hatt fri denne uka.) Skolen kommer tidsnok,og når den først er i gang - ja da er alle dager planlagt for de neste 13 årene[&:]. Fravær fra skole er jo en helt annen sak,skolen er man jo pliktig å følge opp.
Forresten,jeg pleier å levere 09.28,og henter igjen 14.30. Han har 100% plass ,men jeg vil ha ham MYE hjemme[;)][:D]. Han får med kjernetiden,ett måltid og utelek - det holder.

Forresten - vi får måntesplan,med alle turdager og spesielle aktiviteter markert på forhånd ,så sjefen går aldri glipp av noe spesielt.

ORIGINAL: Froskegele

De bestemmer vel strengt tatt ikke når barna kan være der, men de bestemmer at vi "gir dem" disse 3 timene å sløve på og så drar vi ut og gjør det vi skal.. De som da kommer etterpå kommer i verste fall til tom bhg..

Jeg syns hvertfall ikke det er riktig at en hel bhg/maaange barn ikke skal kunne legge planer for dagene fordi ETT bar/EN forelder liker å sløve om morgenen..
Hvis hun koser seg SÅ hjemme så skjønner jeg ikke hvorfor du må levere henne der i det hele tatt hver dag? Kan dere ikke heller ha en eller to kosedager i uka, og være i bhg til 10 de andre dagene..?

Ser poenget ditt! [:)] Men til tom barnehage kommer man neppe, siden det skal litt til at alle går ut på tur samtidig. Kanskje man kunne laget en uke/månedsplan for turer ol., som foreldrene kunne fått utdelt? så hadde man en nogenlunde oversikt. Og drar man ut på noe spontant går jeg ut ifra at det er i nærområdet, og da går det jo ann og levere barna dit?

Jeg snakker ikke bare om oss, jeg snakker generelt. Men ja, vi er noen som liker og sløve, så jeg ga vår morgen som ett eksempel. Men det kan vel hende det er flere barn og foreldre som liker sløve morgener der ute?

Jeg synes uansett det er ett spennende tema, i og med at det er så mye snakk andre veien, at barn ikke skal ha så lange dager, ikke skal begynne så tidlig osv. osv. Det er det masse fokus på. Og da lurer jeg på hvor grensen går. Om det er riktig med kjernetid, eller om det er bedre at alle tar den dagen som passer seg og sine best.

Det er ikke snakk om at hun koser seg SÅ hjemme, men at hun koser seg med sløve morgener. I mine øyne er det to ganske forskjellige ting. Jeg liker ikke og være hjemme hele dagen selv, men jeg elsker og sove til jeg våkner av meg selv, ta meg god tid med og stå opp osv. alikevel.

så lenge barnet kommer greit inn i lek og det går greit at rutiner "brytes" med at hun kommer etter måltid eller rett inn i allerede startete aktiviteter, så ser jeg ikke problemet.

Jeg har et barn som blir levert litt i histen og pisten og hun virker trygg og springer rett inn i leken uansett når hun kommer. bhg har mast om kjernetid, men jeg har bare sagt til dem at så lenge de observerer at det går greit med min jente så kommer jeg ikke til å overholde dette.
Begynner hun å plages med å f.eks. ikke klare å komme inn i leken eller trenger flere rutiner så greit, men mitt synspunkt er at barnet alltid har det best med foreldrene sine så lenge som mulig.

Jeg syntes man kan gjøre som man vil, MEN hvis barnehagen har turdag, sirkusdag, badedag osv så er det DITT ansvar at barnet ikke får være med evt blir fraktet til stedet hvor de andre barna oppholder seg OG at du gir beskjed om dette, slik at barnehagen ikke står å tripper og venter på et barn som ikke kommer...

Vi har også noen late morgener når jeg begynner 10 og 12 osv, men barnehagen er nå vant til at vi kommer rundt halv 10-10 enkelte dager, og jeg sørger for å vite hva som skjer når, slik at hvis hun skal ha gym, forming eller lingnende, så passer jeg på at hun får med seg det. For det syntes jeg er mitt ansvar som foreldre...
Barnehagen er et tilbud og tilbyr oss masse forskjellige, vi må jo ikke være med på alt de tilbyr oss, men vi er jo tross alt ansvarlig for å gi beskjed hvis vi velger å ikke være med på¨ det...

Mener jeg da![:)]

ORIGINAL: Lillepooh

Jeg syns at man skal ha delvis faste rutiner. Skole og jobb fordrer at du må være klar når du skal være der. Fordelen med bhg er at du kan høre om det er noe spes neste dag hvis du evnt vil somle litt innimellom.

Vi som foreldre skal gjøre barna våre klar til å bli voksne,'og på veien dit trenger man ikke å venne dem til slaraffenliv så man får en stor jobb med å snu dette senere.

Det er viktig å hygge seg, og kose seg. Men barna trenger også å lære at dette ikke gjelder alle dager. Vi må på skole, og vi må på jobb. Når dette er unnagjort har vi kanskje andre ting som må gjøres. Og SÅ har vi tid som vi kan dulle og sulle som vi vil...

Her tenker jeg at barne-tv på morgenen er ok i helg. Det er noe spesielt. Men når det er ukedag er det uaktuelt. Hverdager har kun plass til barne-tv på ettermiddagen. Men nå er jeg generelt negativ til tv og mat, da ;) Når man spiser, spiser man. Da sitter man ved bordet sammen og snakker evnt. Når man er ferdig med det, kan man se på tv.

Når det gjelder tiden i bhg så tror jeg de fleste barn liker å være der, de liker å være sammen med de andre unga. De som kommer sent kan ha problemer med å komme inn i leken fra morgenen av, og noen ønsker å få være med i leken lenger fremfor å alltid bli henta først. Og har man barn som selv ikke ønsker dette, hadde de kanskje hatt godt av å ikke bare bli dulla med av en forelder som syns den er så søt og liten og stakkarslig, og at bare forelderen er god nok for sitt barn (jada, satt veldig på spissen)Eldstemann her spør innimellom om å bli henta tidlig her, men han er ganske så stren når han spør : Mamma, kan du hente meg tidlig idag, men du kan ikke komme før frukten, da!? Så å bli henta tidlig betyr å bli henta halv fire, fremfor ti på fire... [:D]

Jeg er enig i at man skal lære barna at man MÅ opp og gå på skolen, MÅ opp og gå på jobb, og at ikke hele livet kan sløves bort. Men er det virkelig slik at de må lære dette fra de er 1-2-3 år gamle? Der er jeg i allefall uenig.

Her koser vi oss med tv til frokost i ukedagene (ikke hver dag), for i helgene er hele familien hjemme på morgenen, så da koser vi oss sammen som familie. [:)] Det er ikke slik at vi aldri spiser sammen og snakker sammen. [8D] At hverdagen kun har plass til tv på ettermiddagen er jo greit hvis det er slik for dere. Her ser hun veldig lite på tv i det store og hele, men på morgenen koser hun seg med den. På ettermiddagen har hun ikke tid til og se på tv, da vil hun heller leke. [:)]

Hæ?? Atte what?? Om barna kommer godt inn i leken hvis de kommer litt uttpå dagen, eller om barna ikke blir sure fordi de blir hentet for tidlig, så dulles barna for mye med? [8|][&:] Nei, den siste der ser jeg ikke noe poeng med og komentere en gang, satt på spissen eller ei, det blir for dumt!

ORIGINAL: Lullamor

Det er jo ikke noe barnehagen bestemmer i den forstand, men barnet går glipp av en del hvis det ikke kommer til kjernetiden. Hvis vi skal på tur, så går vi mellom 09.30 og 10.00, og den som ikke er kommet til da, kommer til tom avdeling. Sånn regner jeg med det er i de fleste barnehager.
Som noen andre sier her, så kan du kanskje ha ungen hjemme 1-2 dager i uka da, hvis du har anledning til det.. Slik at hun får vært med på det de gjør i bhg de andre dagene, og dere drar dit til kl 10.00![:)]

Ja, jeg ser og forstår den! [:)] Men jeg synes det er ett litt spennende tema alikevel jeg. Hadde det gått ann og gjort noe slik at både barn/ansatte i barnehagen ble tilfredsstilt, og barn/foreldre hjemme ble det?

Kunne man hatt en ukes/månedsplan med planlagte turer? Selvfølgelig skulle man kunnet funnet på noe spontant alikevel, men da regner jeg med det er mest i nærområdet, og da kunne man gjerne levert barna der?

Jeg går selvfølgelig ut ifra at det kanskje blir litt viktigere med oppmøtetid til høsten igjen da, når hun begynner på stor avdeling. Men nå ser jeg ikke helt viktigheten av det.

ORIGINAL: Lilletrille

Jeg syntes man kan gjøre som man vil, MEN hvis barnehagen har turdag, sirkusdag, badedag osv så er det DITT ansvar at barnet ikke får være med evt blir fraktet til stedet hvor de andre barna oppholder seg OG at du gir beskjed om dette, slik at barnehagen ikke står å tripper og venter på et barn som ikke kommer...

Vi har også noen late morgener når jeg begynner 10 og 12 osv, men barnehagen er nå vant til at vi kommer rundt halv 10-10 enkelte dager, og jeg sørger for å vite hva som skjer når, slik at hvis hun skal ha gym, forming eller lingnende, så passer jeg på at hun får med seg det. For det syntes jeg er mitt ansvar som foreldre...
Barnehagen er et tilbud og tilbyr oss masse forskjellige, vi må jo ikke være med på alt de tilbyr oss, men vi er jo tross alt ansvarlig for å gi beskjed hvis vi velger å ikke være med på¨ det...

Mener jeg da![:)]

Der er jeg helt enig med deg! [:)]

ORIGINAL: Froskegele

Ser poenget ditt! [:)] Men til tom barnehage kommer man neppe, siden det skal litt til at alle går ut på tur samtidig. Kanskje man kunne laget en uke/månedsplan for turer ol., som foreldrene kunne fått utdelt? så hadde man en nogenlunde oversikt. Og drar man ut på noe spontant går jeg ut ifra at det er i nærområdet, og da går det jo ann og levere barna dit?

Jeg snakker ikke bare om oss, jeg snakker generelt. Men ja, vi er noen som liker og sløve, så jeg ga vår morgen som ett eksempel. Men det kan vel hende det er flere barn og foreldre som liker sløve morgener der ute?

Jeg synes uansett det er ett spennende tema, i og med at det er så mye snakk andre veien, at barn ikke skal ha så lange dager, ikke skal begynne så tidlig osv. osv. Det er det masse fokus på. Og da lurer jeg på hvor grensen går. Om det er riktig med kjernetid, eller om det er bedre at alle tar den dagen som passer seg og sine best.

Det er ikke snakk om at hun koser seg SÅ hjemme, men at hun koser seg med sløve morgener. I mine øyne er det to ganske forskjellige ting. Jeg liker ikke og være hjemme hele dagen selv, men jeg elsker og sove til jeg våkner av meg selv, ta meg god tid med og stå opp osv. alikevel.

Vi har en liten bhg (kun 20 barn), så det er bare en avdeling og alle er på tur samtidig - men drar de gruppevis er det jo ikke noe problem nei.. [:)]
Vi får også månedsplan, der alle turdager og aktiviteter er plottet inn, det trodde jeg var vanlig i alle barnehager?
Hos oss er det så smått og nært, at hvis de skal noe spesielt og mine ikke har møtt til da (og jeg ikke har gitt beskjed om at de skal være hjemme den dagen), så sender bhg mld og spør om de kommer - så kan vi heller avtale at vi møter dem der eller noe sånt..

Jeg leverer alltid innen kjærnetiden kl 0930.. det er fordi at barnehagen ønsker at alle barna skal være der innen den tid pga morgensamling, turdager osv..

Og jeg tror ikke de hadde satt pris på om jeg ofte leverte etter kjærnetiden på turdager feks.. Nei, vi hadde helt sikkert ikke møtt en tom barnehagen.. men avdelingen som jenta mi går på hadde vært borte.. og de andre ansatte har nok av andre barn å passe på..

Jeg står opp litt ekstra tidlig om morningene.. sånn at det ikke blir så stress om morningen..for jenta mi liker også å kose i sofaen og se på tv på morningen.. men vi har ikke tid til å sløve og kose oss..ikke så lenge i alle fall

[:)]

I vår barnehage er det ingen kjernetid,men på turdager må de leveres innen 9.30.

Dvs at de dagene jeg har fri/jobber seint leveres de seint- kanskje ikke før 10.30. Ingen har sagt noe på det i barnehagen her så det kommer jeg til å fortsette med- jeg syns jo sjøl og at det er deilig å ha bedre tid om morgenen innimellom [:)]

Back
Topp