Angående mellomnavn

3gutter-ennsålenge

Forumet er livet
Jeg ville at gutten min skulle hete Linus Alexander (etternavnet) men da ble Alexander ett etternavn.. så da fikk jeg ikke lov til det, med mindre jeg kan bevise at Alexander er etternavn i familie.. 
Sorry meg, men med eldste var det ikke noe problem og ha Elias som mellomnavn.. Hvorfor kan ikke gutt nr2 ha ett mellomnavn? Skjønner ikke en dritt jeg.. 

Tror nok noe kluss har skjedd, kan umulig stemme at du ikke kan ha det.

Må jo være missforståelse.. sender inn på nytt jeg.. er litt fornærma faktisk.. 

Skrev Alexander på mellomnavn samme som forrige gang... det står i brevet:

Når det gjelder Alexander som mellomnavn viser vi til navnelovens paragraf 9 som sier: navn som kan taes som etternavn, kan taes som mellomnavn.. 

Men må jeg skrive linus alexander på fornavn da?

Hadde tatt en telefon til de og spurt hvorfor de tolket Alexander som et etternavn og ikke som et mellomnavn. Selvfølgelig skal han kunne ha dobbeltnavn!

Vi skrev Vilde som fornavn og Sofie som mellomnavn, men fikk de tilbake som fornavn begge to. Litt irriterende når man har tenkt seg noe annet, men blir jo forsåvidt det samme.

I Norge så er mellomnavn et etternavn. Altså du kan kun ha ett etternavn, men skal du ha to blir det ene mellomnavn.

Og det du snakker om er TO fornavn.

halt0 skrev:
I Norge så er mellomnavn et etternavn. Altså du kan kun ha ett etternavn, men skal du ha to blir det ene mellomnavn.

Signerer! Iom at jeg har begge mine foreldrers etternavn så ble min mor sitt mellomnavn

halt0 skrev:

Det stemmer ikke.. For jeg har nemlig et fornavn, et mellomnavn som ikke er etternavn og  et etternavn..

jeg måtte skrive bindestrek mellom navn og mellomnavnet til min sønn.. kanskje du burde gjøre det...

signerer denne.. mamma min sitt etternavn ble mitt mellomnavn her. og fornavnet mitt er navnet mitt med mellomnavnet mitt.

signerer denne.. mamma min sitt etternavn ble mitt mellomnavn her. og fornavnet mitt er navnet mitt med mellomnavnet mitt.

*Elinus* skrev:

halt0 skrev:

Det stemmer ikke.. For jeg har nemlig et fornavn, et mellomnavn som ikke er etternavn og  et etternavn..

Mange med dobbeltnavn tror navn nr. 2 er mellomnavnet, men hvis du er sikker på dette så vet du jo best ang. dette.

Nå har jeg jobbet på folkergisteret, og kan fortelle at vanlige navn som ikke er etternavn, betegnes som fornavn etter folkeregistreringsloven.
Mange tror at f.eks Hans Petter Hansen er et fornavn + mellomnavn + etternavn. Det er feil.
Det er nemlig 2 fornavn og 1 etternavn.
(man kan f.eks ha 4 fornavn hvis man ønsker det)

Hans Hansen Johansen er deriomot fornavn+mellomnavn+etternavn.
You see?
Så hvis du vil gi din sønn 2 fornavn (Linus Alexander), så må det stå i samme felt i søknaden, ettersom Alexander ikke er et ekstra etternavn (dvs mellomnavn).

Her kan du lese om mellomnavn i navneloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html#9

Nå har jeg jobbet på folkergisteret, og kan fortelle at vanlige navn som ikke er etternavn, betegnes som fornavn etter folkeregistreringsloven.
Mange tror at f.eks Hans Petter Hansen er et fornavn + mellomnavn + etternavn. Det er feil.

You see?
Så hvis du vil gi din sønn 2 fornavn (Linus Alexander), så må det stå i samme felt i søknaden, ettersom Alexander ikke er et ekstra etternavn (dvs mellomnavn).

You see?

hos oss er det Guri-Elise (fornavn) røste (mellomnavn) jønland(etternavn)

Back
Topp