Angående laktoseintoleranse

Bubblegirl

Flørter med forumet
Vi innbiller oss at jenta vår får litt urolig mage dagen etter at kona mi har spist eller drukket melkeprodukter. (fullamming)
Litt grønt i bæssen, litt treg mage, men ikke vesentlig mer skrik eller følelse av at ho har smerter.
Vi har hatt en liten prat vedrørende om vi skal begynne å kjøpe laktosefrie produkter. Personlig synes jeg det er litt tidlig å tenke i slike baner da jeg ikke anser det som et problem, og jeg er litt skeptisk til å starte noe slikt allerede etter 3 måneder da jeg frykter at det kan bli det.?

Erfaringer eller meninger rundt dette?
 
Nja, er vel mer melkeproteinallergi man tenker ved grønn bæsj osv. Da må man kutte alt av melkeprodukter dessverre. Et kjapt googlesøk forteller at det er svært skjeldent med laktoseallergi fordi morsmelk naturlig inneholder store mengder laktose.

Når det er sagt så hadde vår gutt grønn bæsj i to måneder sånn helt random. Prøvde å kutte alt mulig. Men så ga det seg av seg selv :p Så det kan nok være tilfeldig. Spør helsesøster. Tipper hun sier at dere skal se det an før dere kutter i kosten, siden det ikke er smerter og slikt.

Husker vi fylte ut et skjema som skulle hjelpe diagnosene evt melkeproteinallergi med punkter som omhandlet eksem, utrøstelig gråt og unormal avføring.

Et annet alternativ som kan være verdt å ta opp med helsesøster, er overproduksjon. Kan gi litt samme symptomer
 
Jeg personlig mener at mennesker fort kan tenke seg selv syke. Litt på samme måte føler jeg at vi raskt kan skape et problem som egentlig aldri var der ved å kutte kosten allerede nå på bakgrunn av en svak mistanke.
Laktosefrie produkter smaker heller ikke veldig godt så jeg har veldig lyst til å vente og se.

Jeg og synes det er litt random dette med grønn bæss-bæss. Kona mi nevner da at "vi spiste mat med melk dagen før", men det gjorde vi jo dagen før der og dagen før der igjen også
 
Vi innbiller oss at jenta vår får litt urolig mage dagen etter at kona mi har spist eller drukket melkeprodukter. (fullamming)
Litt grønt i bæssen, litt treg mage, men ikke vesentlig mer skrik eller følelse av at ho har smerter.
Vi har hatt en liten prat vedrørende om vi skal begynne å kjøpe laktosefrie produkter. Personlig synes jeg det er litt tidlig å tenke i slike baner da jeg ikke anser det som et problem, og jeg er litt skeptisk til å starte noe slikt allerede etter 3 måneder da jeg frykter at det kan bli det.?

Erfaringer eller meninger rundt dette?
Det er ikke noe vits å kjøpe laktosefrie produkter, da det ikke forekommer laktoseintoleranse hos så små barn. Det er det i så fall melkeprotein babyen deres reagerer på, og da må alle meieriprodukter kuttes.
Det dere beskriver kan godt mulig være helt normalt, så jeg ville sett det litt an. Har babyen mye gulp, eksem og tydelig ubehag ville jeg kanskje vurdert å kutte ut meieriprodukter, for å se om det kan hjelp. Da må man i så fall holde seg unna i 2-4 uker før man kan regne med å se noe effekt. Deretter reintroduseres meieriprodukter, for å se etter en evt reaksjon igjen. Hvis dere mistenker melkeproteinallergi ville jeg tatt dette opp med helsesykepleier :)
 
Vi har snakket med helsesøster og hun sa det samme. Å kutte i kosten er et veldig stort inngrep, for hele familien egentlig, og man kan gjerne avvente litt. Det er jeg glad vi gjorde men jeg måttet bruke en del energi på å overtale, det er tross alt ikke jeg som er sjefen :headphone:

Jeg har tenkt litt i mitt enkle hode.
Det hender at det kommer en litt grønnaktig bæss om natta eller grytidlig om morgenen, men aldri på dagen eller kvelden. Kan denne grønnbæssen ha noe med at innholdet i melka bebisen får er annerledes gjennom dagen?
Jeg tenker da for eksempel på innhold av søvnhormoner m.m. som går litt opp og ned gjennom dagen?
 
Back
Topp