Angående fotografering!

MonaHK

Betatt av forumet
Jeg har tenkt og dra til fotograf og bli fotografert i nærmeste framtid og lurte litt på om noen har litt erfaring med dette.

Fotograf nr. 1 Lager et prøvealbum med 12 bilder montert i album til kr. 1400, hvis jeg vil ha dem digitalt må jeg kjøpe dem i tilllegg for "noen hundre" i 72dpi(?) med vannmerke.

Fotograf nr. 2 skal ha 1200 kr. og tar digitale bilder som man får på en visningscd som brukes til videre valg av bildebestillinger, alle forstørrelser må gjøres hos dem.

Hva velger man...?
Hadde sett for meg en haug med bilder jeg kunne bestille og forstørre og lage gaver av osv jeg, var visst ikke sånn det fungerte [8D]

Å måtte kjøpe bildefiler i 72 dpi med vannmerke vil jeg si er lureri fra fotografen. De bildene får du ikke brukt til noe som helst desverre. Minimum kvalitet for å bruke ett bilde på nett for atr det skal bli fint og ikke kornette er 150dpi, for å kunne skrive de ut selv eller om fotografen skriver de ut må de være minimum 300dpi.

Vi lager cd med prøvebilder og da er alle prøvebildene med vannmerke og i 150dpi, mens vi selger ut ferdig redigerte filer uten logo i 300dpi.
Desverre koster slike filer en del da fotografen "taper" på att kunden bruker bildene selv(som å printe ut osv selv)

Hos oss koster slike filer 2000,- pr stk eller 9900,- for alle(mellom 100-300bildefiler)

MEN å kjøpe en fil i 72 dpi ville jeg ikke gjort!! :) dpi er kvaliteten på bilde :)

Selv ville jeg nok valgt cd med prøvebilder. De kan du jo ikke bruke til så mye men kan jo vise frem på fb osv (kan man med våre prøvebilder )

Ble ett langt svar gitt ;)

Ah, tusen takk!
Ikke lett og skjønne seg på dette når man ikke har gjort det før, hehe [;)]

Synes prisene hos mange av de profesjonelle fotografene er helt hinsides... [:@] Klart det er et minne for livet og bla bla bla, men likevel... irriterer meg grønn! [:'(]

Så, uten å si så mye mer om saken, så vil jeg bare anbefale et studio i Tromsø som jeg synes har en fin bedriftsånd! KLIKK studio: Kjempeflinke fotografer og fine priser!
Hadde det ikke vært for bekkenløsning og en samboer på jobbreise hadde vi tatt turen oppover for å knipse bilder selv! Får jo både flyreise, opphold i hotellsuite og fotosession inkl ALLE bildene for samme prisen som mange av fotografene her i byen tar i allefall! Skulle ønske flere fant ut at det gikk ann å drive lønnsomt som fotograf uten å blakke kundene sine![:D]

http://www.klikkstudio.no/#/Hjem/

Jeg ville valgt alternativ 1. Det har vi gjort med 1 års fotograferingene. Og er det noen av bildene vi ikke er fornøyd med kan fotografen bytte de ut. Du får da 12 bilder. Disse kan du kopiere så mye du vil selv.

Spørs jo hva du vil. Om du ikke absolutt trenger et album så tror jeg at jeg ville valgt nummer to. Det var billig for begge to syntes jeg.

Fotograf er jo en jobb man skal leve av og prisene må være høye. Tenk at halvparten går til skatt og avgifter. Det er mye arbeid å ta bilder og det tar mye mer tid enn den timen man bruker på foto. Dessuten skal man dekke utgifter til studio og utstyr og ikke minst utdanning som absolutt ikke er billig.

Blir nesten litt irritert når folk skal ha alt "gratis" fordi de tror det er så enkelt. Da kan de kjøpe seg et hvitt laken og ta bildene selv og se hvor bra det blir.

Den "sinte" kommentaren var ikke ment til deg personlig. Måtte bare si det.

ORIGINAL: Lykke X 3

Jeg ville valgt alternativ 1. Det har vi gjort med 1 års fotograferingene. Og er det noen av bildene vi ikke er fornøyd med kan fotografen bytte de ut. Du får da 12 bilder. Disse kan du kopiere så mye du vil selv.

Somoftest er dette prøvebilder med stempel på og de er ikke lov å kopiere :)

ORIGINAL: _gjotterii_

Hos oss er det helt vanlige bilder uten vannmerke/stempel. Kun signatur nede i kroken. Fotoforretningene i området mener at det var helt lovlig å kopiere de.

ORIGINAL: Ponni1

Spørs jo hva du vil. Om du ikke absolutt trenger et album så tror jeg at jeg ville valgt nummer to. Det var billig for begge to syntes jeg.

Fotograf er jo en jobb man skal leve av og prisene må være høye. Tenk at halvparten går til skatt og avgifter. Det er mye arbeid å ta bilder og det tar mye mer tid enn den timen man bruker på foto. Dessuten skal man dekke utgifter til studio og utstyr og ikke minst utdanning som absolutt ikke er billig.

Blir nesten litt irritert når folk skal ha alt "gratis" fordi de tror det er så enkelt. Da kan de kjøpe seg et hvitt laken og ta bildene selv og se hvor bra det blir.

Er så enig med deg!! Aner ikke hvor mange ganger jeg må ramse opp til folk hvorfor en fotografering koster 1500,-
Altså:
1 times jobb
Strøm til alt på studio
Husleie til studio(somoftest leier en fotograf studiolokaler)
1 times jobb for å redigere/lage prøvebilder og fremvisnings show
1/2 times jobb visning
1/2 times jobb til en eventuel bestillingstime

Da sitter vi ikke akkurat igjen med mye overskudd av de 1500,-

Ett bilde koster på 20x25cm koster hos oss 449,- noe folk syns er sykt!!
Det ligger somoftest en del jobb bak:
Redigering av bilde
Sende korrektur til kunden
Gjerne redigere litt mer slik att kunden blir 100% fornøyd
Printing (papir, blekk, strøm)
Pakking, og gi beskjed om levering.

Så prisene til en fotograf er ikke så ille når du får gode kvalitetsbilder :)

(Nå var heller ikke dette noe personangrep mot personen som skrev hovedinnlegget :)
Men litt til dere som syns prisene hos en fotograf er så hinsides bla bla...
Vi skal jo tjene noe på jobben vår vi å :) Og de fleste fotografer har ikke så mye mer enn 150-180,- timen.

Hos oss er det helt vanlige bilder uten vannmerke/stempel. Kun signatur nede i kroken. Fotoforretningene i området mener at det var helt lovlig å kopiere de.

Vi kopierer aldri ett bilde om signaturen/stempel til en fotograf står på bildet. (ledninger
vi vet fotografen ikke eksisterer mere eller vi får tillatelse av fotografen :)

Vi kopierer aldri ett bilde om signaturen/stempel til en fotograf står på bildet. (ledninger
vi vet fotografen ikke eksisterer mere eller vi får tillatelse av fotografen :)

Hmm....Da er det vel forskjellig praksis rundt omkring i landet.

Jeg ville betalt mer jeg HVIS det hadde kostet mer, men det er disse to som har studio i byen som er aktuell, så da har jeg ikke så mye valg angående pris, så no offence taken!
Lurte liksom bare på forskjell på bilder i album og dette med og kjøpe lavoppløselige bilder på cd osv [:)]

Lurer på om det kommer av "Fameaktige" fotografer som skryter av at fotograferingen er gratis. Men det er skjeldent jeg hører om noen som ikke bruker 10 000 på fame. Det er jo bare en salgstaktikk for å få folk innenfor dørene.

Printing er kjempedyrt også. En slik printer koster utrolig mye i innkjøp og blekk er også dyrt. Og redigering tar tid. Jeg bruker ofte mange timer på å redigere bilder jeg har tatt fordi jeg er så kresen på hva jeg skal levere fra meg. Nå jobber jeg jo ikke som fotograf enda (er student), men håper ikke jeg treffer så mange kunder som syntes det er dyrt osv.

ORIGINAL: Ponni1

Er så enig med deg!! Aner ikke hvor mange ganger jeg må ramse opp til folk hvorfor en fotografering koster 1500,-
Altså:
1 times jobb
Strøm til alt på studio
Husleie til studio(somoftest leier en fotograf studiolokaler)
1 times jobb for å redigere/lage prøvebilder og fremvisnings show
1/2 times jobb visning
1/2 times jobb til en eventuel bestillingstime

Da sitter vi ikke akkurat igjen med mye overskudd av de 1500,-

Ett bilde koster på 20x25cm koster hos oss 449,- noe folk syns er sykt!!
Det ligger somoftest en del jobb bak:
Redigering av bilde
Sende korrektur til kunden
Gjerne redigere litt mer slik att kunden blir 100% fornøyd
Printing (papir, blekk, strøm)
Pakking, og gi beskjed om levering.

Så prisene til en fotograf er ikke så ille når du får gode kvalitetsbilder :)

(Nå var heller ikke dette noe personangrep mot personen som skrev hovedinnlegget :)
Men litt til dere som syns prisene hos en fotograf er så hinsides bla bla...
Vi skal jo tjene noe på jobben vår vi å :) Og de fleste fotografer har ikke så mye mer enn 150-180,- timen.

Ikke meningen å rakke ned på noen yrkesgrupper altså, jeg skjønner at dere som holder på med fotografering reagerer og vil ha betalt for all jobben som faktisk blir gjort.. [:)] (Selv jobber jeg på forsknings-laboratorie og fakturerer kundene 650,- timen pr arbeidstime (som rørleggere, elektrikere og andre håndtverkere) + materialkostnader. Og får utbetalt en helt ok timesbetaling fra arbeidsgiver..)

Men jeg skulle ønske at flere innså at det gikk ann å drive grei butikk på andre måter også; som hos Klikk!studio i Tromsø som lar kundene bla gjennom bilder selv og velge ut hvilke 5bilder de vil at fotografen skal sette av tid til å redigere. Man kan vel bare spørre seg hva kundegruppen ønsker, hvordan man kan tiltrekke seg flere kunder og hva som er værd å bruke tid og penger på?! [:)] Hadde man ikke brukt halvparten av tiden sin på "dilldall" som visningstimer, pakking og print, så kunne man kanskje fått gjennom flere kunder i løpet av en dag og slik sett tjent minst like mye penger uten å blakke kundene sine?! Just a thought! [8|]

Jeg pleier alltid å gjøre et lite utvalg og så lar jeg personen gå igjennom bildene og velge hvilke jeg skal redigere mer osv. Men jeg jobber jo som sagt ikke med dette enda. Hadde jeg jobbet med det hadde jeg nok valgt å ha en visningstime eller sendt filer over mail med stort vannmerke på slik som er vanlig. Men det å vise bilder der og da er jo sikkert kjempeffektivt det også. Må nesten se hva som passer best.

Print og pakking tar jo tid uansett hvordan man gjør det. Det er jo printene en fotograf egentlig tjener penger på. Det er jo derfor filene er så dyre, fordi en fotograf minster fremtidig inntekt og kontroll over filene (en fotobutikkprint eller en hjemmeprint maltrakterer jo ofte bildene og ødelegger arbeidet fotografen har gjort).

Hva med å gjøre det til en lærling/student for halve prisen??
Har hørt flere som har gjort det og bildene blir kjempe fine [:D]
ORIGINAL: MonaHK

Jeg har tenkt og dra til fotograf og bli fotografert i nærmeste framtid og lurte litt på om noen har litt erfaring med dette.

Fotograf nr. 1 Lager et prøvealbum med 12 bilder montert i album til kr. 1400, hvis jeg vil ha dem digitalt må jeg kjøpe dem i tilllegg for "noen hundre" i 72dpi(?) med vannmerke.

Fotograf nr. 2 skal ha 1200 kr. og tar digitale bilder som man får på en visningscd som brukes til videre valg av bildebestillinger, alle forstørrelser må gjøres hos dem.

Hva velger man...?
Hadde sett for meg en haug med bilder jeg kunne bestille og forstørre og lage gaver av osv jeg, var visst ikke sånn det fungerte [8D]

Jeg kjenner ingen, og vet ikke hvordan man kommer i kontakt med noen.
Dessuten så bor vi litt håpløst til, blir liksom en 2 timers kjøretur til nærmeste fotograf uansett...
Men hadde det vært mulig kunne jeg nok gjort det ja [:)]

ORIGINAL: kula1882

Hva med å gjøre det til en lærling/student for halve prisen??
Har hørt flere som har gjort det og bildene blir kjempe fine [:D]
ORIGINAL: MonaHK

Hva velger man...?

Jeg tok noen bilder av folk her inne og på maiforumet gratis for noen måneder siden, men nå tror jeg ikke at jeg orker mer. Tror ikke vi bor på samme sted uanett.

Dumt jeg
Ble sykemld :(

Men hvor har du tenkt å ta bilde?? Altså hvilken by? :)

Back
Topp