Angående foreldrepenger...

Sjokomamma <3

Elsker forumet
I forrige svangerskap fikk jeg utbetalt en viss sum hver måned, da hadde jeg jobbet i litt over 80 %. Men nå er det litt annerledes... Jobber i en vikarstilling på 37 % som varierer da hun jeg er vikar for forandrer arbeidsavtale hver måned. Jeg er også tilkallingsvikar.
Hvordan blir det med foreldrepengene da?
Blir det heller type engangsstønad denne gangen? *hmm*

Lurer litt på det samme. Jeg har fast 20%, men jobber ca. 50%. Pluss full skole på ettermiddager. Hvordan blir dette?

Foreldrepenger beregnes ut fra hva du har tjent, uavhengig av stillingsstørrelse. Så lenge du har tjent over 1/2 G (ca 40 000 tror jeg), får du foreldrepenger (altså 47/57 uker permisjon, hvorav 12 uker forbeholdt far).

NAV går ut fra de beste månedene dine, og regner ut gjennomsnittlig dagslønn :)

Dersom man får studielån, får man 10 mnd permisjon med penger som man ikke trenger å betale tilbake.

Bare spør, er i permisjon nå :p

Okai Tusen takk for svar ! Da blir det vel noe penger i kassa :) hehe.

Men et lite sidespørsmål da: Hva skjer når mammaen f.eks er hjemmeværende og ikke har noen inntekt?
Mener ikke å spørre deg ut Fjarild, men jeg er så utrolig dårlig på å forstå meg på akkurat dette her emoticon  hihi.

noen som vet hvordan d blir med foreldrepenger når jeg har ulønnet permisjon? (fra hovedjobben) nå er jeg dagmamma (skatter av den inntekten).

Betyr dette at dersom man jobber 100% som vikar uten å ha fast stilling så får man foreldrepenger ut fra det? Hva skjer dersom man ikke har fast jobb (går som vikar) og blir sykemeldt pga graviditeten? - Har man da rett på sykepenger på lik linje som de med fast stilling? Hvor lenge må man ha jobba en viss stillingsprosent for å ha rett på sykepenger ut fra det?
Tror vi er mange som ikke har peiling på dette :/ Håper noen har svar på dette :)

Takk for svar :D Er det ikke også slik at om man har studielån i graviditeten "siste 6 mnd". så blir dette omgjort til stipend når barnet kommer eller? Altså uavhengi om man har jobb på siden av eller ikke?
Fint at det er noen som har peiling på dette ;)

NAV vil regne snittet av de 6 beste månedene av de 10 siste månedene du har jobbet. Du må legge vet lønnslipper for å vise til hvor mye du har jobbet. Og arbeidsgiver må selvfølgelig sende inn inntekts-og skattopplysninger :) Så lenge du tjener penger så får du ikke engangsstønad.

Da jeg jobbet som vikar uten at det var på fast basis, fikk jeg sykepenger ut fra vaktlistene. Men jeg aner ikke hvordan det fungerer om man blir langtidssykmeldt, vil tro NAV regner ut hva man pleier å tjene og så får man ut fra det.

Vet du eventuelt hvor lang periode de regner ut hva du pleier å tjene fra?
Takk for svar :)

Back
Topp