Angående Folat

KlokNoob

Flørter med forumet
Hei. Her borte jeg bor er det minst 5 uker ventetid til en legetime, så jeg prøver lykken her med et aldri så lite spørsmål.

Jeg har kronisk folsyremangel og må ta tilskudd av folat for å oppretteholde normale verdier.
Nå som vi planlegger graviditet lurer jeg på om det er nødvendig å doble tilskuddet, eller om det holder å ta en tablett som vanlig?

Om noen vet, skrik ut. Om ikke er det 5 uker til neste time uansett

Ja, du må øke. Hvor mye tar du daglig nå?
Vet du hvorfor du har kronisk mangel? Feks pga cøliaki.
Hvordan er b12 nivåene? Det henger ofte sammen med folatmangel.
Tar du methylfolat i tillegg, eller bare folsyre?

Har adhd, og har hørt at det kan ha en sammenheng med folsyremangel. Tar 800mcg kombinert med b12

Har adhd, og har hørt at det kan ha en sammenheng med folsyremangel. Tar 800mcg kombinert med b12
Ville fortsatt med dosen du har nå, og ved positiv test så dobler du. Deretter spør du jordmor om hvor du bør ligge. Uansett burde du få tatt flere blodprøver og få resultatene for å se hvor du ligger nå i referanseområdet. Folatmangel i svangerskapet er veldig alvorlig

Ville fortsatt med dosen du har nå, og ved positiv test så dobler du. Deretter spør du jordmor om hvor du bør ligge. Uansett burde du få tatt flere blodprøver og få resultatene for å se hvor du ligger nå i referanseområdet. Folatmangel i svangerskapet er veldig alvorlig
Absolutt. De er bare så treige her ute, men smart å ringe om testen blir positiv. Takk for tips!

Jeg fikk resept på 1 mg folsyre av gynekologen , tok også multivitamin som har folsyre i seg. Fikk beskjed om at når man er 40+ så får man mindre folsyre i i kroppen. Når fikk du det påvist? Veldig interessant at du har fått høre at det kan ha noe med ADHD å gjøre. Jeg har ogs det, men har aldri hørt det :) må lærer noe nytt hver dag

Jeg fikk påvist det i 2011, etter mange år med depresjon. Viste seg at jeg hadde alvorlig anemi som hadde forårsaket depresjonen i mange år.

Skal høre med lege om folat, men er oppe i 1mg nå med det jeg tar til vanlig + fertilitetspiller

Back
Topp