Angående blodfortynnende sprøyter

• Trådstarter Trådstarter Chuma
  • Opprettet Opprettet
C

Chuma

Guest
Jeg tar daglige blodfortynnende sprøyter nå (Fragmin), og skal gjøre det hele svangerskapet. Er vant til dem fra før, så det å sette sprøytene er ikke noe problem, men er det noen som har et tips om hvordan man kan unngå å få så innmari mange og stygge blåmerker? Er det noen spesiell måte man kan sette dem på, eller noe spesielt sted der det blir mindre blodutredelse? Ser ut som et malerskrin på magen nå! :-) Og alle blåmerkene har vonde kuler under seg, så jeg må hele tiden finne nye steder. Noen som har erfaring (noen sykepleiere kanskje?) som har noen tips?
Jeg ser jo at det er forskjell på hvor og hvordan jeg setter dem, noen ganger får jeg merker, andre ganger ikke, men jeg har ikke funnet ut hva som funker og hva som ikke gjør det ennå! :-)

Jeg tok Klexane i en periode for å forebygge blodpropp. Det er noen år siden å, men jeg merket at de gangene sprøyten var satt fort og effektivt var den gangene jeg fikk minst blåmerker.

Mener å huske at til saktere jeg sprøytet inn væsken, til mindre merker :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg satte de på ulike steder som fulgte klokka. Mage høyre side, lår høyre side, lår venstre side, mage venstre side. Tok den kjapt, fikk ikke så mye blåmerker da. Men de siste ukene ble det blått over alt :-)

Jeg brukte klexane i en måneds tid når jeg gikk gravid med jentene. Tok alltid en hudfold litt stramt å satte sprøytem fort. 0 ubehag og ingen blåkuler. Og jeg får blåkuler av ingenting omtrent:p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Har ikkje tatt de sjølv, men delte leilighet med ei venninne som måtte ha i 2 mnd etter ei bilulykke. Pga sprøyteskrekk nekta ho å sette sjølv, så eg satt kvar dag på ho. Tok sammen hud med fingrene så det blei stramt, satt sprøyta fort inn og sprøyta sakte ut væska. Ho hadde ingen blåmerker. :)

Jeg er ikke vant til å ta sprøyter da, så vet ikke om det blir helt det samme, men jeg var veldig plaget med at jeg kunne få enorme blåmerker etter å ha tatt blodprøver. Nevnte dette en gang og fikk da til svar at det da var viktig at jeg holdt godt med trykk på den bomullsdotten de jo setter over stikket etterpå. Jeg tenkte ikke over at det kunne ha noe med det å gjøre. Så jeg har begynt å holde trykket en stund etterpå, og da sluttet jeg også å få blåmerker.

Tok på lårene. Bytta på de. Om jeg tok de fort fikk jeg ikke merke. Men om jeg tok det sakte derimot (hendte til tider ja) fikk jeg fortere merke.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Det vanligste stede å injesere blodfortynnende er magen. Bør settes mer enn 2,5 cm fra navlen. Nesten alle som tar blodfortynnende får større eller mindre blåmerker. Sett sprøyten med et bestemt og stødig grep, hold kanalen i ro under injisering. Bevegelse av kanylen skader de små årene i vevet og du får blåmerker :)

Min mor som er hjelpepleier ga meg beskjed om å injisere sakte for å unngå blåmerker når jeg måtte ta klexane.

Takk for tips, alle sammen! Får prøve begge deler, så får jeg se om det gjør noen forskjell!

Da jeg gikk på klexane i svangerskapet, fikk jeg også harde kuler og blåmerker. De byttet litt på , men jeg så jo ikke ut.

Jeg er sykepleier selv, og bruker både Fragmin og Albyl..... Og ser ikke ut på magen, he he :) så tror det er vanskelig å unngå, når blodet er så tynt som det blir av disse medisinene

Back
Topp