Angående barnehageplass

åja, sånn ja :) skjønner den. men tror ikke dette nye greiene vil ramme oss nå. det tar lang tid før regjeringen og de der klarer å gjennomføre noe. og det må jo godkjennes av en hel haug med folk før det eventuelt blir gjort noen forandringer.

jeg har hørt om barn som blir syke, på det psykiske plan og at de får lidelser, av å begynne tidlig i bhg, derfor jeg selv vil vente til knøtte mitt er 2år.. mamma ventet selv til jeg var 3år, og har noen andre venniner som også har ventet.. men nav sine nye regler gjør det jo veldig vanskelig da..
Jenta vår begynte som sagt da hun var 15,5 mnd. Hun var klar ihvertfall 1 mnd tidligere.. Om ikke 2.. Men da snakker jeg ikke om 50 timer i uke men kanskje 25-35 timer inuka

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)

nei skjønner. jeg er nok litt pysete :) håper det endrer seg når hun kommer så jeg ikke ødelegger ungen min med å være overbeskyttende..

jeg er helt overrasket over alt hun lærer i barnehagen..
ting jeg aldri kunne tenkt på å lære bort selv.
men så har ikke jeg peiling på småbarnspedagogikk da..
også lærer hun mye med å vente på tur å sånn ved å se på de andre barna og herme og lære..

Det er hovedopptak i august i fordi da slutter alle som skal begynne på skolen som resulterer i mange ledige plasser. Da må man søke innen 1. Mars. Utenom hovedopptaket bør man søke så fort som mulig.

Regjeringens "løsning" på full barnehagedekning er å regne alle de som fyller 3 år et kalenderår som treåringer fra januar istedenfor den måneden de faktisk fyller tre år. Det er lovfestet lavere pedagogtetthet og areal pr barn når de er over tre år - derfor blir det da plass til flere barn fra januar. Mange barnehager tar derfor inn flere barn i januar også.

Dersom du bor i en kommune der det er ventelister for å få bhgplass så må man som regel betale bhgplass fra august eller januar selv om man ikke skal begynne før noen måneder senere. Bhg går i tap økonomisk å holde en plass ledig i et par måneder enn å gi det til noen som kan begynne og betale fra de har en ledig plass. Så det kan hende du må betale fra januar 2014 for å sikre en plass. Innimellom kan man være heldig om noen bytter bhg og slutter så det plutselig blir en plass ledig midt i "semesteret".

Økonomi vil ikke si så mye for vår del om det blir likt som sist. Da var jeg sykmeldt til snuppa var 18 mnd for å komme meg etter svangerskap og fødsel. Men man vet jo aldri! Tror vi skal greie oss uansett, men det blir å bruke feriepenger og skattepenger fornuftig!

Nr. 2 er på vei ♡ 20. Februar 2014

Etter det jeg har hørt er det vanskelig å få barnehageplass i Stavanger utenom hovedopptaket (hvis man ikke har prioritering) så jeg antar at jeg må være hjemme til august. Jeg har hatt jobb frem til nå og kommer til å ha litt midlertidig jobb frem til termin. Jeg kommer mest sannsynlig til å være arbeidsledig etter termin, og derfor syns jeg dette blir litt vanskelig. Skal jeg søke om dagpenger da? Kontantstøtte? Hvis det dukker opp noen passende jobber vil jeg jo søke på de, men vil ikke hive babyen inn i barnehage og bruke masse penger på det bare i tilfellet jeg får noe. Hvis jeg ikke har fått noe til ferien 2015 har jo det vært penger rett ut av vinduet, og vil jo helst ha henne hjemme så lenge jeg ikke har jobb.

Etter det jeg har hørt er det vanskelig å få barnehageplass i Stavanger utenom hovedopptaket (hvis man ikke har prioritering) så jeg antar at jeg må være hjemme til august. Jeg har hatt jobb frem til nå og kommer til å ha litt midlertidig jobb frem til termin. Jeg kommer mest sannsynlig til å være arbeidsledig etter termin, og derfor syns jeg dette blir litt vanskelig. Skal jeg søke om dagpenger da? Kontantstøtte? Hvis det dukker opp noen passende jobber vil jeg jo søke på de, men vil ikke hive babyen inn i barnehage og bruke masse penger på det bare i tilfellet jeg får noe. Hvis jeg ikke har fått noe til ferien 2015 har jo det vært penger rett ut av vinduet, og vil jo helst ha henne hjemme så lenge jeg ikke har jobb.
Er du alenemor kan du få overgangsstønad, om du er gift eller samboer kan du få dagpenger etter permisjonen er over. Fra barnet fyller 1 år får du kontantstøtte. Er mer støtte til alenemødre som f.eks utvidet barnetrygd og småbarnstillegg.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Problemet med å få dagpenger er vel at om nav plutselig har en ledig jobb til deg må du ta den, og det er jo vanskelig om man ikke har barnehageplass? Huff, mye man skal tenke på!
Blir vel å prøve å søke på halv plass fra januar 15, så får vi ta det litt som det kommer. Kommer heldigvis til å bo på en liten plass med relativt billige husleier, så er mulig å klare seg på en inntekt hvis vi må det.

16.02.14 <3

Har du mulighet til å jobbe litt ettermiddag/kveld og helg når samboer er hjemme? Besteforeldre som kan passe. Trenger jo ikke jobbe fullt. Noen må bruke dagmamma fordi de må ut i jobb...eller så kan du kanskje være dagmamma?

Tror ikke de yrkene jeg er innenfor har noe kvelds- eller helgejobbing, så jeg er litt låst der. Foreldrene mine blir pensjonister neste år, så i et krisetilfelle kan nok de hjelpe litt til.

Mannen min jobber foreløpig 2 uker på og en uke av, så hvis han ennå gjør det når den tid kommer, så går det kanskje fram til barnehagestart. Men det å kanskje være dagmamma for andre kan også være et godt tips... Har ikke noe formell erfaring med å passe barn, men det kan jo være at jeg får skikkelig dreisen på dette ;)

Det med dagpenger er akkurat det at jeg kanskje plutselig må ut, så det virker litt feigt å gjøre det sånn. Men så vet jeg om andre som har måtte gjøre det samme siden de ikke har råd til barnehage/dagmamma uten å ha jobb, og ikke har fått jobb før til etter hovedopptaket for å vær sikker på at det ikke krasjer.

Med fire partier som alle støtter kontantstøtten i partiprogrammet, så tviler jeg på at de legger slaget der. De har andre saker de skal hale og dra om. Jeg skal uansett være hjemme i minst fire måneder ulønnet, og det løser vi med å bruke feriepengene våre som lønn. Blir ingen dyr ferie på oss i 2014 uansett med lillebaby, kommer bare til å bruke hytta, så da har vi 100k vi kan benytte som lønn de månedene jeg må gå hjemme ekstra.

Hvordan vil man slite økonomisk da`? får man ikke støtte hvis barnet ikke har fått bhg plass før den tid? jeg er bare glad til, for jeg ville helst vente til hun er 2år, før hun skulle i bhg.. men i følge nav, så får vi ikke støtte ved mindre vi er arbeidssøkende eller under utdanning?

Kjente æ fikk litt svett av det du skreiv som æ har uthæva. Men sånn som æ forstår d av d som nav skriv så får man kontantstøtte vest man vil ta større del av omsorgen for egene barn. Står ingen ting om at man må være arbeidsøkende eller under utdanning.
https://www.nav.no/Familie/Kontantstøtte

Kjente æ fikk litt svett av det du skreiv som æ har uthæva. Men sånn som æ forstår d av d som nav skriv så får man kontantstøtte vest man vil ta større del av omsorgen for egene barn. Står ingen ting om at man må være arbeidsøkende eller under utdanning.
https://www.nav.no/Familie/Kontantstøtte
Kontantstøtte får du hvis du er hjemme med barnet, har ingenting med å være arbeidssøker å gjøre :)

Venter et lite gull i februar 2014!

Uten kontantstøtte (hvis det skjer) så bør man være garantert barnehageplass (året rundt) iallefall. Hvis ikke, skjønner ikke jeg hvordan det skal gå rundt. Men jeg tar ikke sorgene på forskudd.

Back
Topp