Andregangsfødende....

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
.. til dere som har født før; hvordan var kroppen deres etter fødsel?

Jeg ser sååå fram til å kunne dra på meg de vanlige klærna igjen, selvom det kanskje tar litt tid :p Hva hadde dere på dere når dere dro hjem fra sykehuset? Blødde dere mye og måtte ha store bind lenge osv? Kom med erfaringer :D

Vil du høre sannheten?? :p Joggebukser, pysjbukser og haremsbukser var outfiten første ukene. Helst med sykehus-skjorta som jeg tok med hjem - superenkelt å lufte brysta etter amming med den på..i tillegg til at den var vid og god over mammamage + deilig at den var luftig ifht all kroppssvette som kommer i tiden etterpå...! Brukte vel nattbind noen dager etter sykehuset.. Og måtte gå til innkjøp av Duphalac for å få til å gå på do.. Og en luft-ring å sitte på... halebenet og rumpa var mørbanket - på grunn av tangforløsning. Ellers fikk jeg et gavekort på favorittbutikken min av mannen som fødselsgave - og det kom godt med når jeg var ferdig med joggebukse-perioden! :-)

Er ikke andegangsfødende, men fødte i august.:) Reiste hjem i en dongeri mammabukse som jeg gikk i de siste 10 ukene av graviditeten. hadde på meg en vanlig genser.Var ikke øm eller noe, så var ikke ubehagelig å gå med trange klær.. var hoven i kroppen første uken etter fødsel hadde svangeskapsforgitning så hadde en del vann i kroppen..:) Etterhver så passet mammabuksene jeg hadde i begynnelsen av graviditeten. kjøpte meg nye bukser etter 1 mnd, men de passet ikke lenge, så det var bortkastet.. Nå passer jeg i det fleste av de gamle buksene mine. er blitt litt breiere over hoftene virker det som, selv om jeg er tilbake til startvekten min:) passet inn i de gamle buksene mine etter 2,5 til 3 mnd. Kiloene bare forsvant av seg selv.:) Jeg la på meg ca 16 kilo.. veide meg ikke siste uken. tror jeg la på meg en del vann da.. Turte ikke gå på vekten.. hehe..
Blødde mye de første 3 dagene som en ganske kraftig menstruasjon, men da var jeg på sykehuset så brukte de store bindene de hadde der.. og etter det brukte jeg vel goodnight bindene i en uke eller to før jeg gikk over til vanlige bind. Blødde i 6 uker totalt. Var veldig svak blødning de siste 2 ukene, men for kraftig til at jeg kunne bruke bare truseinnlegg. Var ikke noe ubehagelig blødning..
Lykke til med fødsel og barseltid.. det er fantastisk overveldene og herlig.:)

Antrekket er somregel joggebukse og ammegenser. Jeg brukte nattbind ca en uke sist, og det samme denne gangen. Nå som det har gått 10 dager siden fødsel bruker jeg truseinlegg på dagen og vanlig bind om natta. Det kommer ikke noe hele tiden, men plutselig kan det komme en god "skvett"
Det går nok en stund før mine vanlige bukser passer, har 4 kg igjen til startvekt. Regner ikke med at de bare renner av til tross for amming, for de gjorde ikke det sist.
Formen min føltes fin dagen etter fødsel, og sydde kun noen pyntesting
Det eneste jeg fikk kjenne pådenne gangen som jeg ikke gjorde første gang, er etterrier. Det er ikke noe behagelig

Gikk med behagelig tøy første tida,men kom faktisk inn i vanlige bukser etter 4dager etter fødsel! Likte uansett mest å gå i pysjen. Den var behagelig og god,lett å amme i, og jeg sov mye mens den lille sov (og slapp å måtte bytte fra vanlig tøy til pysj siden jeg allerede gikk i pysjen).
Følte magen trakk seg fort tilbake og jeg mistet de ekstra kiloene fort. Jeg hadde mye vonde etterrier,så kanskje derfor magen trakk seg så fort inn igjen??
Følte renselsen varte lenge. Den varte i flere uker,men var kun de første dagene man blødde masse,så ble det mer som "en vanlig mens" og så dabbet det ytterligere av..
Duphalac/laktulose er greit å bruke første tiden etter fødsel. Å få forstoppelse den første tiden må være et mareritt (man er mørbanket nedentil og har ikke lyst tilå presse noe mer :-p). Den værste ømheten gir seg veldig fort. Allerede etter en dag er man ofte myyyye bedre. Husker det likevel føltes litt rart ut en stund etterpå,men ikke vondt. Var ubehagelig å gå lange turer,da kjente jeg det godt i underlivet..knipeøvelser er viktig å gjøre i tiden etterpå ;-)

Jeg gikk en del med tunikaer og tights den første tiden, mest pga de store bindene, og at jeg var øm i underlivet. Hadde en ukomplisert fødsel, sydde bare 2 pyntesting. Jeg blødde ca 6 uker, men klarte meg med vanlige bind etter ca en uke. (Før det brukte jeg nattbind). Jeg var tilbake til startvekta mi -2kg en uke etter fødsel. Var veldig overrasket over dette, ettersom jeg hadde gått opp ca 15-17 kg. Jeg prøvde absolutt ikke å slanke meg, spiste mer enn jeg ellers gjør, og var heller ikke tilbakeholden med godteri. (Det var rett før jul, så da er det mye både av god og fet mat og ikke minst desserter og søtsaker!) helt utrolig hvor mye energi amminga tok! Følger jeg i fotsporene til søstrene mine kommer jeg nok til å slite litt mer med kiloene denne gangen. Jeg anbefaler å spise 5 svisker + en spiseskje linfrø to ganger daglig, for meg ga dette bedre effekt enn lakserende midler fra apoteket, og jeg slapp å få så mye luft i magen. Jeg fikk tipset av en kollega.

Ett råd jeg vil gi; IKKE UNDERVURDER VIKTIGHETEN AV KNIPEØVELSER! Jeg opplevde ingen problemer med urinlekkasje i det daglige, så jeg tok lett på det i begynnelsen. Da jeg begynte å trene igjen (etter 2 mnd) merket jeg at det allerede ved lett jogging var vanskelig å holde tilbake, selv om jeg ikke måtte tisse... Dette slet jeg med i flere mnd.

Last edited:
Hadde med meg søte, små truser og bind/nattbind. Fikk absolutt ikke bruk for det :D Dro hjem i joggebukse, nettingtruse og bleiebind fra sykehuset. Måtte tilogmed ta med meg et par ekstra hjem. Brukte mye løse klær, selvom kroppen fort kom til seg selv igjen og kom inn i bukser jeg ikke kom inn i før fødsel. Figuren forandret seg jo en del, men jeg har aldri vært så fornøyd med kroppen min som etter fødsel og trening! Jeg er ikke redd for "stygg" kropp etter dette svangerskapet heller, og nå føler jeg meg enda bedre enn sist, da det bare er magen og pupper som har vokst.

Reiste hjem i joggebukse. Hadde KS så tok 3 uker før jeg brukte jeans. Ja, måtte ha store bind spesielt den første uken. Blødde i ca 3 uker. Var ikke noen fashionista de første ukene nei.

Edit: kroppen ble helt fin igjen etter 3 uker. Magen og fødefjeset var borte. Var 22 da jeg fødte da. Er 2 år siden nå :)

Blødde i 6-7 uker. Hadde noen sting som var feil/for stramme, og det å gå på do var et helvete. Måtte ha en spruteflaske og skylle med vann samtidig, ellers var sviingen uutholdelig. Måtte sitte på den ene skinka, for rett ned var for vondt. Magen hang, og det ble joggebukser ogde samme klærne som før fødsel, basically.. Bortsett fra at nå måtte toppene tilpasses amming. AmmeBHene var ga tilnærmet nyll støtte, og fryktelig stygg fasong. Følte meg som en flykrasj eller noe langt verre. I tillegg tålte ikke huden min hormonendringen som kom med ammingen, og jeg fikk så mye kviser og byller i ansikt, på hals, bryst og rygg at jeg så brannskadet ut -folk snudde seg. Og rørte jeg på hodet sprakk det overalt og rant verk og blod. Flekkete pute hver natt.. Måtte ha antibiotikabehandling og slutte med ammingen etter 6 mnd.

.. Så alt i alt er jeg mer fornøyd med kroppen slik den er nå, enn slik jeg kan forvente at deb snart blir..

var 12 dager på syke huset,(tulla va på nyfødt int) så dro hjem i vanlige klær, da hadde kroppen blitt normal og blødde mindre en mensen...
men den første uka på sykehuset var netting truse store bind og løse klær...hadde vonde sting så var deilig med dusj av underlive ved do besøk..lå på magen fra første dag da det hjelper livmora til å trekke seg sammen(halvtime a gangen f,eks) hjalp meg masse..ellers så er hoftene større en de var før første barn og ca en halv sko str større en før første barn, så kroppen endrer seg jo når man får smått..puppene øka også i str;)

var 12 dager på syke huset,(tulla va på nyfødt int) så dro hjem i vanlige klær, da hadde kroppen blitt normal og blødde mindre en mensen...
men den første uka på sykehuset var netting truse store bind og løse klær...hadde vonde sting så var deilig med dusj av underlive ved do besøk..lå på magen fra første dag da det hjelper livmora til å trekke seg sammen(halvtime a gangen f,eks) hjalp meg masse..ellers så er hoftene større en de var før første barn og ca en halv sko str større en før første barn, så kroppen endrer seg jo når man får smått..puppene øka også i str;)
Ja, det med hofter og skostørrelse overrasket meg. Jeg trodde jeg var "ferdigvokst" som 25- åring!

Back
Topp