Andregangsfødende, lang reisevei - når ringer man føden/jordmorvakt?

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
L

Luna30

Guest
Andregangsfødende med lang reisevei, når skal man ringe føden/jordmorvakt?

Tenker mest på rier, hvor mange og tette skal det være før fødselen er igang?

Er andregangsfødende, 38+0 og har 2 timer å kjøre til sykehus, pluss tiden det tar barnevakten og komme hit. Første fødselen startet med at vannet gikk, vi dro til jordmorvakten på sjekk før vi reiste til sykehuset, fødte ikke før over et døgn etter at vi kom på sykehuset.

Er desverre sånn at jeg utsetter og utsetter om jeg blir usikker, derfor spør jeg.

Jeg ringte da jeg fikk sterke sammentrekninger og blodblandet slim. Reiste ned på den lokale føden for sjekk. Hadde bare 2cm, men fikk beskjed av jordmor om å reise til føden (også 2 timer). Heller det enn å styre med ambulanse og masse rier senere.

Var fortsatt ikke i aktiv fødsel da jeg kom til føden, men lå på sykehushotellet til morgenen etter. Da hadde jeg 5cm og fikk fødestue. Hun kom noen timer etterpå :happy:

Ville ringt ganske tidlig for å høre hva de tenker. Ville i hvert fall ikke ventet til det er få min mellom riene, da kan det gå raskt.

Jeg skal snart føde nr 2, og kommer også til å ta kontakt tidligere enn sist, da forrige gikk ganske raskt på slutten. Har bare 10 min å kjøre..

Jeg hadde ikke økende tette rier da vi reiste til sykehuset, og kom inn med 7-8 cm åpning. Det samme skjedde med eldste, så jeg var forberedt, og fødselen tok fortsatt noen timer, så vi kunne reist senere, men jeg rakk ikke få antibiotika under fødselen, så egentlig burde vi nok vært der før. Det går vel ofte litt raskere med nr to enn nr en, så jeg ville reist kanskje litt tidligere enn du gjorde sist, hvis det passet godt. Første startet med vannavgang her også, men jeg hadde ikke rier, så vi reiste til sykehuset for sjekk og tilbake etter noen timer med rier hjemme dagen etter. Det er lurt å ringe underveis når du merker tegn på fødsel, så får du veiledning av jordmor (det gjorde i hvert fall jeg :) )

Hvis du får rier, så synes jeg du bare skal ringe jordmor med en gang du er sikker på fødsel er i gang. Med to timer reisevei, så er det da bedre at du blir innlagt litt tidlig i forløpet, enn at du risikerer transport-fødsel. Jordmor kan også komme med innspill til når hun tror det er greit å begynne kjøre; men jeg ville heller selv kommet tidlig enn litt for sent. :)

Jeg har barnevakt med tre timers reisevei. Jeg bor heldigvis nært sykehuset. For to dager siden fikk jeg regelmessige vonde kynnere, og da fikk jeg komme inn for en sjekk. Veldig greit slik at min mor slapp å kjøre bomtur. Dette blir min fødsel nr tre. Hvis fødselen blir lik de to første så kommer det til å gå bra, men føler dette svangerskapet er litt annerledes, og det er fem år siden forrige fødsel

Hadde ca samme reisevei, og ringte jordmorvakt da det startet med modningsrier. Skjedde ikke noe mer den dagen, men startet igjen dagen etter og da ble det fødsel. Synes det var veldig greit å litt kontakt med jordmor hele veien. Første dagen mente jeg selv at det ikke var ekte, men ville bare vite at jordmor var enig ut fra det jeg fortalte :p

Om jeg var i din situasjon så ville jeg nok ringt ganske tidlig. Skaffet barnevakt og reist mot sykehuset. Kanskje ikke inn på sykehuset, men i området. Gått litt. Finne et sted du kan være og slappe av litt før du drar inn. Fks en kafe eller bekjent. Det pleier jo å gå fortere med nr 2. Kjedelig med transportfødsel.

Ikke lås deg fast på at du må ha tette rier i hvert fall. Selvom det kan være lang tid mellom riene så kan en fødsel skje når som helst. Det lærte jeg meg litt for sent. Jeg hadde 5 rier på 1 time. Plutselig gikk vannet og det sa pang. Haglet rier non stop. Har 45 minutters reisevei til sykehuset. Endte med ambulansetur. Vannet gikk kl 19.30. Ankom sykehuset kl 20.20. Kl 20.28 ble hun født.

Ville bare ringt med èn gang jeg lurte på om noe var på gang jeg. Betyr jo ikke at du skal dra inn asap nødvendigvis, men best å la en jordmor vurdere situasjonen der og da :)

Vurdert muligheten for å dra nærmere sykehuset tidlig, noen du kjenner, leie et hotellrom eller lignende?
Det er jo umulig å vite hvor lang ting tar, men jeg ville ha følt meg tryggere da. To timer er lenge, kjenner jeg. (Jeg er selvfølgelig preget av min eget styrtfødsel, da – men første fødsel ga ikke noe forvarsel om at vi skulle ende der denne gang selv om den også var relativt kjapp.)

Har jo like lang reisevei som deg og fikk beskjed om å heller ringe en gang for mye enn for lite. Får du sjekk i nærheten, eller blir det bomtur på 2 timer om du reiser og det ikke er i gang?

Kommer nok til å ta kontakt med jordmorvakten så snart noe skjer, de er ikke langt unna meg så de er klar over avstanden. Hadde en lang fødsel første gang, så tviler på at dette blir en styrtfødsel, men man vet jo aldri. Syns det er utrolig vanskelig å stressende når jeg ikke har kontroll på ting.
Skulle gjerne sjekket inn på hotellet som er 5 min unna sykehuset, men man vet jo ikke når evt fødselen starter...:sorry: det hadde vert godt for angsten min.

Back
Topp