Andre trimester - når da?

Avocado

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Den ene appen min sier at andre trimester starter i morgen 13+0, den andre appen sier 14+0...
Å google det gjør meg ikke klokere :confused004

Noen som vet eller mener noe?
 
Jeg tenker at et svangerskap regnes som 40 uker og to dager, deler man det på 3 så er det jo 13 uker og 3 dager sånn i hvert trimester
 
Jeg tenkte å høre med jordmor når jeg skal dit litt senere denne måneden. Og da forholde meg til hennes beregninger [emoji5]
 
Jeg sjekket appen min og er i dag 13+3 og der står det fortsatt 1 trimester! Egentlig rart, for om du legger alle trimesterene sammen med 13+3 ganger tre, så blir det 40+2 ;)
 
Fant dette. Eg Har alltid reknet 2. Trimester fra uke 13. Da en skal ta folat i det første trimesteret. Som er di 12 første ukene i svangerskapet.

Trimestrene

Trimestrene går fra 0-12 uke, første trimester, andre trimester går fra 13-28 uke og tredje trimester går fra 29 uke og frem til fødsel.
 
Veldig sikker på at 14+0 er andre trimester. Var på ul hos fostermed. 13+2 og da brukte hun innstillingen for første trimester ;)

Edit: Ser ut til at jeg tok feil :p

Her på helsenorge sine sider sier de faktisk at 2. trimester begynner i uke 12. Forvirrende det her, for ved ul måler de ofte som at det er i 1. trimester frem til uke 14. Merket hvertfall ikke bedring i formen før slutten av uke 13 :p

https://helsenorge.no/gravid/gravid-uke-for-uke
 
I appen min står det 14+ er 2. Trimester, men i mitt hode har andre trimester begynt når man er rundet 12 uker
 
Haha, ikke rart man blir forvirret :p
Men takk dere :)
 
0e5f4d0bc54bd8b6c179105724aae3d9.png

Ifølge Preglife sin app..
 
a1771abde76fe1467463ef5ae9cd4390.jpg

Ifølge denne så er jeg i 2.trimester fra i dag, uke 14, selv om jeg også har tenkt at nytt trimester er hver 12.uke
 
i følge min gyn ved fertilitetsklinikken vi har gådd til er jeg i 2.trimester (var der på klinikken i går for UL 13+2).
 
Back
Topp