Andre svangerskapskontroll

Jozo

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
❤ Juliskattene 2018 ❤
Sommerfuglene
JuniJubel2021
✨️Julestjernene2023✨️
Når har dere bestilt andre svangerskapskontroll? Lurer litt på når jeg skal bestille time til jordmor. Har vært hos legen på første kontroll i uke 8 og føler det er litt lenge å vente til uke 24 med neste kontroll? :hilarious: (tror det var uke 24 det stod på arket jeg fikk hos legen)
 
Jeg var hos legen på første kontroll i uke 6, og har time hos jordmor i uke 16☺️
 
Jeg var på første "kontroll" 4+4. Hadde ikke tenkt å dra så tidlig, men ringte i tilfelle det var ventetid... Så nå har jeg time hos legen til uka, er da 12+2, og neste hos jordmor 16+3, med OTUL 13+4 i tillegg.
 
Var på min første kontroll hos jordmor i uke 6/7. Skal neste nå til uka hos lege i uke 11. OTUL på fødepoliklinikk (tror jeg) når jeg er i uke 14 og til jordmor igjen i uke 16, siden ultralyden handler mest om selve baby og ikke meg. Har du behov for flere så bestiller du bare :love017
 
Jeg hadde første kontroll hos legen 7+2, neste er hos jordmor 12+4. Ringte rett etter første kontroll for å bestille time i tilfelle ventetid. Har også vært en gang ekstra hos legen for å følge opp ting fra første timen. Også blir det tidlig ultralyd 13+6.
 
Jeg hadde første time hos jordmor da jeg var 7+2, skal ikke igjen før i uke 24. Tenker jeg bestiller en mellom der hvis jeg føler behov for det før den tid, men hvis det ikke er noe spesielt tenker jeg bare å vente. Har OTUL 12+6. Tenker å hovedsaklig gå til jordmor, da jeg har fastlege i en annen kommune.
 
Sniker!

Dette kommer nok veldig an på kapasiteten i din kommune. I kommuner med sprengt kapasitet, blir du nok helst bare satt opp på helsenorge sitt "minimum". Her hos oss har man første kontroll før uke 12, hos både lege og jm; også følges man opp av jm omtrent hver 4. uke, uavhengig av ultralydene i svangerskapet. Hver andre uke mot slutten. Her var jeg f.eks inne uke 13 hos jm, lege og ul (det var rett i jula, så da falt det seg slik pga sykdom og ferie). Deretter har jeg vært inne hos jm uke 17, 21, 26, 29, neste i uke 33.. (noe sånt).
 
Idag er jeg 11+4 og har ikke hatt første kontroll enda da legen sendte meg hjem igjen da jeg var 10, og så helst jeg kom tilbake i uke 12 :laughing002
 
Idag er jeg 11+4 og har ikke hatt første kontroll enda da legen sendte meg hjem igjen da jeg var 10, og så helst jeg kom tilbake i uke 12 :laughing002
Sniker
Håper det er sendt henvisning til tul?
 
Kanskje litt dumt spørsmål, men siden jeg ikke har fått info av fastlegen min, tenkte å spørre her:

Hvor mange kontroller skal man ha og når er disse kontrollene? Og dersom jeg har kunn gått hos fastlegen min, kan jeg i tillegg kontakte helsestasjonen for å bestille time hos jordmor? Føler at det er litt lite informasjon tilgjengelig for oss som ikke kjenner systemet fra før.

Jeg har en sykdom som krever oppfølging med regelmessige blodprøver så jeg må nok følges opp av fastlegen uansett, men jordmor blir nok nyttig jo nærmere termin man kommer.
 
Kanskje litt dumt spørsmål, men siden jeg ikke har fått info av fastlegen min, tenkte å spørre her:

Hvor mange kontroller skal man ha og når er disse kontrollene? Og dersom jeg har kunn gått hos fastlegen min, kan jeg i tillegg kontakte helsestasjonen for å bestille time hos jordmor? Føler at det er litt lite informasjon tilgjengelig for oss som ikke kjenner systemet fra før.

Jeg har en sykdom som krever oppfølging med regelmessige blodprøver så jeg må nok følges opp av fastlegen uansett, men jordmor blir nok nyttig jo nærmere termin man kommer.
Du bestemmer selv hvor ofte du vil gå til legen vs jordmor. Noen går kun til legen for blodprøver og lignende, men resten hos jordmor. Noen tar alt hos lege osv. Sist gang gikk jeg annenhver. Du må kontakte helsestasjonen/jordmor der selv. Jeg kommer nok til å dra mest til jordmor denne gang, men blodprøver osv hos legen. Jordmor kan nok svare litt mer angående foster, vekst/måle symfysen (ser jeg for meg). Hvordan fosteret ligger osv. Det ligger sikkert på kommunen din sine sider angående svangerskapsoppfølging vil jeg tro. Jeg spurte bare jordmor om dette. Så satt hun meg opp på neste time der ut ifra nårtid jeg hadde bestilt tid hos Lege. :)
 
Når har dere bestilt andre svangerskapskontroll? Lurer litt på når jeg skal bestille time til jordmor. Har vært hos legen på første kontroll i uke 8 og føler det er litt lenge å vente til uke 24 med neste kontroll? :hilarious: (tror det var uke 24 det stod på arket jeg fikk hos legen)
Har også fått beskjed om uke 24, synes også det virker litt lenge, men har kanskje noe med at vi er andre gangs? Føler at jeg var mye oftere sist gang. Jeg har fått beskjed om at jeg kan ta kontakt for å lytte på hjertelyden da, hvis jeg vil. Men har hjemme doppler så tror ikke jeg kommer til å gjøre det. :)
 
Kanskje litt dumt spørsmål, men siden jeg ikke har fått info av fastlegen min, tenkte å spørre her:

Hvor mange kontroller skal man ha og når er disse kontrollene? Og dersom jeg har kunn gått hos fastlegen min, kan jeg i tillegg kontakte helsestasjonen for å bestille time hos jordmor? Føler at det er litt lite informasjon tilgjengelig for oss som ikke kjenner systemet fra før.

Jeg har en sykdom som krever oppfølging med regelmessige blodprøver så jeg må nok følges opp av fastlegen uansett, men jordmor blir nok nyttig jo nærmere termin man kommer.
Her finner du oversikt over svangerskapskontrollene + hva man kan forvente på hver av dem: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/
Man kan fint avtale flere enn disse hvis man har behov for det, enten hos lege eller jordmor, eller en kombinasjon. :)
 
Jeg er førstegangs og syns det var vært ganske overveldende og forvirrende å sette seg inn i hele systemet føler jeg. Syns ikke legen har nok tid til mer enn det aller mest nødvendige etter boka, og må egentlig sette seg inn i ting selv. Legen min fortalte blant annet ikke om dette med tidlig ultralyd, og jeg måtte selv finne ut av det og be om ny legetime for å be om henvisninga dit, og har dermed fått unødvendig sein time til det.

For info om svangerskapskontroller har jeg brukt helsenorge sine nettsider ofte, der står det blant annet hva du minst skal ha og i hvilket tidsrom i svangerskapet det skal foregå:

For info om jordmor, har jeg måtte benytte min kommunes nettsider for å finne ut hvilken ordning vi har her, for det er ikke likt overalt.
 
Jeg er førstegangs og syns det var vært ganske overveldende og forvirrende å sette seg inn i hele systemet føler jeg. Syns ikke legen har nok tid til mer enn det aller mest nødvendige etter boka, og må egentlig sette seg inn i ting selv. Legen min fortalte blant annet ikke om dette med tidlig ultralyd, og jeg måtte selv finne ut av det og be om ny legetime for å be om henvisninga dit, og har dermed fått unødvendig sein time til det.

For info om svangerskapskontroller har jeg brukt helsenorge sine nettsider ofte, der står det blant annet hva du minst skal ha og i hvilket tidsrom i svangerskapet det skal foregå:

For info om jordmor, har jeg måtte benytte min kommunes nettsider for å finne ut hvilken ordning vi har her, for det er ikke likt overalt.
Legen min mente at de under 35 ikke har krav på tidlig ultralyd, så her var det jordmor som henviste meg. Rart at det skal være sånn. Forholder meg mest til jordmor fremover.
 
Legen min mente at de under 35 ikke har krav på tidlig ultralyd, så her var det jordmor som henviste meg. Rart at det skal være sånn. Forholder meg mest til jordmor fremover.
Det er veldig merkelig. Det her med tidlig ultralyd er visst relativt "nytt" (2021?) at de har åpnet for alle. På helsenorge sine står det om tidlig ultralyd sammen med delen om fosterdiagnostikk, og det er denne NIPT testen som er fra 35 og opp, også står det at tidlig ultralyd er for alle, men det er opplyst på en rotete måte der inne. Legen har nok ikke vært 100% oppdatert
 
Legen min mente at de under 35 ikke har krav på tidlig ultralyd, så her var det jordmor som henviste meg. Rart at det skal være sånn. Forholder meg mest til jordmor fremover.
Det er veldig merkelig. Det her med tidlig ultralyd er visst relativt "nytt" (2021?) at de har åpnet for alle. På helsenorge sine står det om tidlig ultralyd sammen med delen om fosterdiagnostikk, og det er denne NIPT testen som er fra 35 og opp, også står det at tidlig ultralyd er for alle, men det er opplyst på en rotete måte der inne. Legen har nok ikke vært 100% oppdatert
Det er fortsatt mange steder i landet de ikke har kapasitet til å gi alle tidlig ultralyd, selv om alle egentlig skal få. På flere sykehus i Oslo og på Bærum må du være over 30. 20-åringene får altså ikke. Da jeg var gravid i 2021 skulle man også få, men da fikk ingen under 35. Det tar altså veldig lang tid å bygge opp tilbudet og å utdanne nok i tidlig ultralyd. Så det kan nok være litt hvorfor legene ikke har helt oversikt
 
Det er fortsatt mange steder i landet de ikke har kapasitet til å gi alle tidlig ultralyd, selv om alle egentlig skal få. På flere sykehus i Oslo og på Bærum må du være over 30. 20-åringene får altså ikke. Da jeg var gravid i 2021 skulle man også få, men da fikk ingen under 35. Det tar altså veldig lang tid å bygge opp tilbudet og å utdanne nok i tidlig ultralyd. Så det kan nok være litt hvorfor legene ikke har helt oversikt
Såpass! Det er i alle fall ikke enkelt å sette seg inn i alt, når det ikke er noen plass som vil si noe om hvordan ting er og det er så store forskjeller utifra hvor man bor. Som om ikke det er nok usikkerhet rundt graviditeten og de tingene, så kommer usikkerhet og uklarhet over systemet i tillegg når man ikke har noen erfaringer med det fra før. o_O I en idéell verden burde alle få samme tilbud uansett hvor man bor, men det er ikke slik på mange områder dessverre, ikke bare når det kommer svangerskap :meh:
 
Såpass! Det er i alle fall ikke enkelt å sette seg inn i alt, når det ikke er noen plass som vil si noe om hvordan ting er og det er så store forskjeller utifra hvor man bor. Som om ikke det er nok usikkerhet rundt graviditeten og de tingene, så kommer usikkerhet og uklarhet over systemet i tillegg når man ikke har noen erfaringer med det fra før. o_O I en idéell verden burde alle få samme tilbud uansett hvor man bor, men det er ikke slik på mange områder dessverre, ikke bare når det kommer svangerskap :meh:
Helt enig! Skjønner at det er vanskelig og uoversiktlig. Heldigvis mange erfarne her som du kan spørre om du lurer på noe utover det du finner på helsenorge :happy:
 
Back
Topp