Andre som sliter med angst og bekymring?

Gunnrid

Betatt av forumet
er det flere enn meg som sliter veldig med angst? Jeg er nå kommet til uke 15+2, og har to SA bak meg- en kjemisk og en SA i uke 11/12. Vi skulle egentlig ha vært inne til prøverørsbehandling, men ble spontant gravide i sommer etter 3 år uten napp. Jeg er selvfølgelig kjempeglad, men jeg klarer ikke å slappe av for jeg går hele tiden «å venter» på at det skal gå galt. Dette til tross for at jeg har hatt 2 UL og sett at alt er fint, senest i uke 10. Noen uker/dager er verre enn andre, men er nå inne i en sånn dårlig uke. Jeg har doppler, men bruker den ikke mer enn max 5 minutter én gang i uken, da jeg har lest så mye fryktelig om slike hjemmedopplere. Brukte den sist på mandag der jeg fant hjertelyd på 160 slag i minuttet, men jeg klarer likevel ikke å slappe av og tenke at alt er bra.... Og det er fremdeles 4 uker til ordinær UL. Mannen min blir litt oppgitt av «negativiteten» min og vet ikke helt hva han kan si eller gjøre.

Så nå lurer jeg egentlig på om dere har noen tips til meg, som kanskje kan gjøre at jeg kan slappe av litt pg kose meg med graviditeten???

Skjønner at det er tungt å glede seg til noe som har blitt tatt bort fra før.
Har hatt tre MA, og har syntes det har vært forferdelig selv om alle har vært oppdaget før uke 12.

Jeg prøver å bare ta en dag om gangen, og det er desverre ikke noe vi kan gjøre til eller fra..
Klarer ikke å tro jeg skal ha barn før jeg har en baby i armene!
Men syns du skal slappe av, prøv å ikke overdrive bruken av doppler, hvis du er veldig urolig hadde jeg tatt en UL nå privat.. jeg hadde en i uke 15 og var så sikker på at det var en død baby... men det var en sprellende og fin gutt!

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Valgte å ta to private ultralyder, det hjalp masse. Og har snakket med jordmor, og fått lov til å komme innom for å høre hjertelyden når jeg har behov for det. Skal på ordinær ultralyd i morgen, er da 18+4. Håper jeg klarer å slappe av litt mer etter det. Men prat med jordmor, det hjelper meg.

Jeg er også veldig redd for alt som kan skje og kjenner meg godt igjen i det du skriver. Vi går jevnlig til privat ul. Skal på 5. ul nå på torsdag. Da er vi 14+1. Det roer meg ned. Samt en veldig sympatisk jordmor.

Har det på samme måten, etter "bare" en MA... TUL har hjulpet meg til å roe ned, har hatt to. Er nå i uke 16,og veldig engstelig igjen, men skal til jordmor om en uke, og håper det kan hjelpe. Prøver å roe hodet med fakta, nå er det veldig liten risiko for at noe skal gå galt, og det hjelper noe...

Enig med alle over her. Jeg er også mye bekymret og jeg har bare mistet en gang, så jeg forstår deg veldig godt! Har du en jordmor du kan prate med? I tillegg vil jeg nevne det samboeren min pleier å si til meg når bekymringene er på det verste, og det er at han velger å stole på statistikken og statistikken er på vår side. Det skal utrolig mye til for å miste nå <3

Takk for mange gode råd og tanker ❤️ Jeg skal til jordmor for første gang imorgen og håper jeg får høre hjertelyd hos henne, og skal snakke med henne om alle bekymringene mine. Ellers har jeg en veldig god fastlege. Har vært på tanken på privat UL, men vil liksom prøve å unngå å «mate» angsten min. Såg en videosnutt på YouTube fra en jordmor som jobber for altformamma.no, og hun sa at man må prøve å stole på at kroppen gjør det den skal/var ment til å gjøre, og stole på at i de aller aller fleste svangerskap (ihvertfall etter uke 12) så går det bra, og de fleste føder friske barn. Men må bare innrømme at dagene frem mot OUL går treigt altså...

Back
Topp