Blir 38 til sommeren, og skjønner at man da er i «risiko» kategorien grunnet alder. Noen andre i samme båt, og gjerne med erfaring? Hva kan man forvente seg hos lege/jordmor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Så hærlig daEg nærmar meg ikkje, eg fjernar meg frå 40
Er fylt 46 år og fann i går ut at eg er gravid. 4+6 seier kalkulatoren. Heilt naturleg og heilt uventa.
Har det økt risiko for det? Da skal ikke jeg heller altså...Jeg er 40 år ved fødsel.
Har kropp og energi som en 30-åring (tør ikke lyve å si 20-åring ), så uroer meg ikke over noe
Skal ikke ta fostervannsprøve eller morkakeprøve, da dette har en økt risiko for abort
Holder meg til blodprøver og ultralyd
Men er det ikke slik at de ikke tar forstervannsprøve/morkakeprøve unødig - altså hvis der ikke er noe på ultralyd og blodprøver som tilsier det, så gjør de ikke mer utfyllende enn det?Jeg er 40 år ved fødsel.
Har kropp og energi som en 30-åring (tør ikke lyve å si 20-åring ), så uroer meg ikke over noe
Skal ikke ta fostervannsprøve eller morkakeprøve, da dette har en økt risiko for abort
Holder meg til blodprøver og ultralyd
Men er det ikke slik at de ikke tar forstervannsprøve/morkakeprøve unødig - altså hvis der ikke er noe på ultralyd og blodprøver som tilsier det, så gjør de ikke mer utfyllende enn det?
Du har rett til fosterdiagnostikk så hvis du ikke allerede har tatt kontakt med lege/jordmor så gjør det så de kan henvise deg videre. Dette er hvis du vil ta testen. Jeg gjorde det med mini som var fødd ifjor og testen er ikke på noen som helst måte farlig for fosteret. Det er en blodprøve og en ultralydundersøkelse av eksperter som vet hva de leter etter. Er kun hvis det er risiko for kromosomfeil de gir deg tilbud om videre tester som f.eks fostervannsprøve. Prøvene må tas før du bikker 14+1 tror jeg det var. Jeg rakk det akkurat ifjor, var der på 14+0Blir 38 til sommeren, og skjønner at man da er i «risiko» kategorien grunnet alder. Noen andre i samme båt, og gjerne med erfaring? Hva kan man forvente seg hos lege/jordmor?
Nei egentlig er det ikke så mye å tenke på...vi er bare i kategori der man følges litt mer opp grunnet alder. Gyn fortalte meg at i Norge er grensa 38, men i Danmark feks er den 35...så det er tydeligvis ikke noe fasitJeg er 38 når baby kommer i januar. Har ikke tenkt så mye på det jeg... kanskje jeg må det.