Andre som nærmer seg 40?

MaybeBaby2021

Glad i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Gresskarfrøene2023
Blir 38 til sommeren, og skjønner at man da er i «risiko» kategorien grunnet alder. Noen andre i samme båt, og gjerne med erfaring? Hva kan man forvente seg hos lege/jordmor? o_O

Eg nærmar meg ikkje, eg fjernar meg frå 40 :rolleyes:
Er fylt 46 år og fann i går ut at eg er gravid. 4+6 seier kalkulatoren. Heilt naturleg og heilt uventa.

Jeg fyller 37 før babyen blir født.. Har ikke tenkt så mye på det. Det som skjer det skjer, og vi får den babyen vi får. B1 og har noen runder med IVF bak meg, så bare glad for at jeg I det hele tatt er gravid. Eneste jeg har tenkt på, er at jeg har en mamma som mener man ikke bør bli gravid etter fylte 35 pga risikoen.. Så lurer på hvordan hun kommer til å reagere.

Blir 38 i oktober:) Blir barn nr 6. Så vet ikke foreløpigt, hva som vil skje. Først vil jeg vente å se, om dette vil gå fint noen uker til:)

Dere som blir 38 året dere føder får rett til fosterdiagnostikk i uke 11-14. Tidlig ultralyd med blodprøve for å sjekke om avik hos fosteret. Jordmor/ lege sender henvisning. Da er det lurt å sette opp time noen uker i forveien.☺️

Jeg er 40 år ved fødsel.
Har kropp og energi som en 30-åring (tør ikke lyve å si 20-åring :rolleyes:), så uroer meg ikke over noe :yuck::p;)
Skal ikke ta fostervannsprøve eller morkakeprøve, da dette har en økt risiko for abort
Holder meg til blodprøver og ultralyd :)

Jeg er 40 år ved fødsel.
Har kropp og energi som en 30-åring (tør ikke lyve å si 20-åring :rolleyes:), så uroer meg ikke over noe :yuck::p;)
Skal ikke ta fostervannsprøve eller morkakeprøve, da dette har en økt risiko for abort
Har det økt risiko for det? Da skal ikke jeg heller altså...:wideyed:

Jeg er 40 år ved fødsel.
Men er det ikke slik at de ikke tar forstervannsprøve/morkakeprøve unødig - altså hvis der ikke er noe på ultralyd og blodprøver som tilsier det, så gjør de ikke mer utfyllende enn det?

Men er det ikke slik at de ikke tar forstervannsprøve/morkakeprøve unødig - altså hvis der ikke er noe på ultralyd og blodprøver som tilsier det, så gjør de ikke mer utfyllende enn det?

Det er valgfritt i Bergen. Selv om blodprøver og ultralyd er fint, kan man selv velge å ta fostervannsprøve om man er over 38 år .

Blir 38 til sommeren, og skjønner at man da er i «risiko» kategorien grunnet alder. Noen andre i samme båt, og gjerne med erfaring? Hva kan man forvente seg hos lege/jordmor? o_O
Du har rett til fosterdiagnostikk så hvis du ikke allerede har tatt kontakt med lege/jordmor så gjør det så de kan henvise deg videre. Dette er hvis du vil ta testen. Jeg gjorde det med mini som var fødd ifjor og testen er ikke på noen som helst måte farlig for fosteret. Det er en blodprøve og en ultralydundersøkelse av eksperter som vet hva de leter etter. Er kun hvis det er risiko for kromosomfeil de gir deg tilbud om videre tester som f.eks fostervannsprøve. Prøvene må tas før du bikker 14+1 tror jeg det var. Jeg rakk det akkurat ifjor, var der på 14+0

Er 38 før fødsel ja..
Virket ikke som lege brydde seg så veldig om akkurat det.. men han skulle sende inn forespørsel om tidlig ul etter ønske fra meg..

Jeg er 37 år og blir 38 år før fødsel . Mitt første barn . Har i tillegg høy bmi .
Men har en flott fastlege som så meg i øya å sa:
Det går stort sett veldig bra
Det gav meg masse mot !
Tror ikke man skal gruble for mye men heller glede seg over babyen så ta ting litt som de kommer

Jeg er 38 når baby kommer i januar. Har ikke tenkt så mye på det jeg... kanskje jeg må det.

Jeg er 38 når baby kommer i januar. Har ikke tenkt så mye på det jeg... kanskje jeg må det.
Nei egentlig er det ikke så mye å tenke på...vi er bare i kategori der man følges litt mer opp:happy: grunnet alder. Gyn fortalte meg at i Norge er grensa 38, men i Danmark feks er den 35...så det er tydeligvis ikke noe fasit:hilarious::hilarious:
Jordmor og lege tar dette opp, veldig greit synes jeg:happy::happy:

Back
Topp