Andre som har sett dette sitatet på facebook?

• Trådstarter Trådstarter LilleS
  • Opprettet Opprettet
L

LilleS

Guest
Ser at flere av mine venner har dette på facbookstatusen sin:

"Ang. det med voldtektsbølgen, hvor enkelte afrikanere sier at jentene kan skylde seg selv... Blir det som å si det er greit å kline til en afrikaner i hodet med balltre, bare fordi han gikk rundt uten hjelm?"

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134

Vel.. Hva mener dere? Kjør debatt!

Hvorfor skal han gå med hjelm?

huffa, tok ikke den jeg, for sammenligningen ble helt idiotisk.

menneh... uttalelsen "de kan skylde segselv" hører ikke hjemme.
Kvinner skal ha rett til å føle seg trygge i Norge, og nå som dette skjer her i landet så må man bare huske på, uansett hvor full og sliten man er og bare vil til senga som varmer; IKKE GÅ ALENE!

min appell!

Tøsa skrev:
Enig i det.

oh hvite lakenrumpe skrev:

Kvinner skal ha rett til å føle seg trygge i Norge, og nå som dette skjer her i landet så må man bare huske på, uansett hvor full og sliten man er og bare vil til senga som varmer; IKKE GÅ ALENE!

min appell!

Leste du artikkelen da? De blir sagt at det er jentenes skyld pga måten de kler seg på og oppfører seg, derav sammenlikningen med hjelm. Jenter skal kunne gå kledd som de vil, uten å måtte føle seg utrygge og frykte voldtekt, akkuratt som at man skal kunne gå rundt uten hjelm og ikke bekymre oss for et slag i hodet.

Med andre ord, det er ikke jenters skyld at voldtekt skjer. Hadde denne verden vært rettferdig og trygg hadde det ikke vært noe farlig å gå hjem alene gjennom parken på kveldene.

LilleS skrev:

oh hvite lakenrumpe skrev:

min appell!

Leste du artikkelen da? De blir sagt at det er jentenes skyld pga måten de kler seg på og oppfører seg, derav sammenlikningen med hjelm. Jenter skal kunne gå kledd som de vil, uten å måtte føle seg utrygge og frykte voldtekt, akkuratt som at man skal kunne gå rundt uten hjelm og ikke bekymre oss for et slag i hodet.

Med andre ord, det er ikke jenters skyld at voldtekt skjer. Hadde denne verden vært rettferdig og trygg hadde det ikke vært noe farlig å gå hjem alene gjennom parken på kveldene.

Denne artikkelen er fra 2008.

Det er ikke bare enkelte afrikanere som mener det, men også folk med annen etnisk bakgrunn (også nordmenn).

Hadde verden vært rettferdig og trygg hadde alle hadde gode oppvekstkår, muligheter for jobb og utdanning osv i det landet de er født i.

Og til spørsmålet ditt, synes den statusen er helt idiotisk.

det er bedre å erstatte afrikaner med "voldtektsforbryter"... Og ellers så syns jeg igrunnen at det er en passelig sammenligning.
Det er like dumt å argumentere for at jenter må kle seg tekkelig for å unngå voldtekt, som å argumentere for at folk må gå med hjelm på byen for å unngå å få et balltre i hodet... Det bør være en selvfølgelighet at man kan gå rundt uten å måtte bekymre seg for hverken voldtekt eller balltrær...

"Ang. det med voldtektsbølgen, hvor enkelte mennesker sier at jentene kan skylde seg selv... Blir det som å si det er greit å kline til en mann i hodet med balltre, bare fordi han gikk rundt uten hjelm?"

Sånn burde det sett ut, da hadde jeg vært enig :)

Begge setningene er nøyaktig like dumme.

Artikkelen er fra 2008, og jeg oppfatter denne "statusen" VELDIG negativt og fornærmende. Snakk om å skjære alle under samma kam..

Som noen sa; hadde de nå enda skrevet "voldtektsforbryter" istedet. Holdningene som EN afrikaner, eller EN nordmann har ( eller ti, for den saks skyld ), er ikke representerende for alle de andre. Basta bom.

Dollface skrev:
det er bedre å erstatte afrikaner med "voldtektsforbryter"... Og ellers så syns jeg igrunnen at det er en passelig sammenligning.
Det er like dumt å argumentere for at jenter må kle seg tekkelig for å unngå voldtekt, som å argumentere for at folk må gå med hjelm på byen for å unngå å få et balltre i hodet... Det bør være en selvfølgelighet at man kan gå rundt uten å måtte bekymre seg for hverken voldtekt eller balltrær...

Enig i dette!

Back
Topp