Andre som har fullammet lenge?

*englefjes*

Forumet er livet
Gutten min vil ikke ha mat-han vil ikke ha grøt,ikke brød,ikke middagsglass,ikke fruktmos eller velling.
Han vil ha pupp og helst bare det [;)]

Det er jo koselig å amme,men nå som han har passert syv måneder hadde det jo vært greit om han spiste noe annet også.

Dere andre som fullammet lenge:

Når snudde det?
Prøvde dere med mat hver eneste dag eller tok dere et tak i ny og ne?

Ja, mellomste ble fullammet til 9 måneder- han var KRESEN.. husker ikke hvordan vi snudde det- han bare begynte å spise litt en dag tror jeg.. så litt mer og litt mer..
Lillemor ble vel fullammet til 8 måneder, men prøvde med annet fra 6 måneder..

Kanskje han bare trenger litt mer tid da?
Vi tester ut litt hver dag-både grøt,frukt og middagsmat-men foreløpig uten hell.

Velg ut EN ting å prøve med, eks grøt.. De trenger tid å venne seg til smak, og det er nok med en smak i gangen.. Når han har begynt å spise grøt kan du introdusere en-og-en ting...

Jeg fullammet til han var åtte måneder, men det var selvvalgt. Ville ha en sakte tilvenning til fast føde. Han fikk smake litt fruktmos fra han var syv måneder, og tok det litt etter litt derfra. Han elsker mat.

Jeg omtrent fullammet til han var 8 mnd. Prøvde å begynne med smaksprøver da han var 6,5 mnd, men han ville ikke ha, brakk seg da vi prøvde. Fikk råd fra helsesøster om å ta noen ukers pause, og se om han var mer klar for det da. Prøvde på nytt da han var litt over 7 mnd. Da sluttet han å brekke seg, tok 1-2-3 teskjeer av og til, men det kunne gå dagesvis mellom hver gang, som oftest bare lukket han munnen og snudde seg vekk når han så en skje.

Her løsnet det da han var 8 mnd, og vi oppdaget at han heller ville spise selv. Ga ham biter av brød, kjøtt, grønnsaker og frukt, så kunne han plukke det opp og putte i munnen selv. Da tygde han plutselig fint, og spiste en del. Han er fremdeles ganske småspist, men nå spiser han 4 måltider hver dag. Han vil fremdels ikke mates, men spiser selv alt det forskjellige vi legger foran ham. Det går framover hele tiden, og han spiser større og større måltider.

Vi var veldig nøye med aldri å presse ham. Har aldri mast om det, og aldri prøvd å mate ham mens han var opptatt med noe annet. For meg var det veldig viktig å ikke komme inn i en negativ sirkel der han følte måltidene som press eller tvang. Han har hele tiden sittet sammen med oss ved bordet, og så har han valgt selv om han ville spise eller bare sitte og snakke og leke.

Fullamma mer eller mindre eldste til hun var 11-12 mnd.
Hun ville absolutt ikke ha noe mat[8|]
Men la godt på seg, og var fornøyd, så[;)]

Nå er hun 2 år, og er fortsatt ingen storspiser, men får nok i seg det hun trenger[:)]

Snuppa her var også mest glad for puppen ja... Og banan!

Forsøkte  gi henne noe annet hver dag. Prøvde både mye forskjellig hjemmelaget mat, fruktmos, grøt... Grøt likte hun ganske greit etterhvert da.

Et godt tips er jo å sørge for at barnet har fått litt pupp før du prøver annen mat, så han ikke er skrubbsulten når du prøver å gi noe annet. Og han bør være sånn forholdsvis våken og opplagt.

Dessuten et godt tips å prøve å gi en ting om gangen; f.eks begynn med litt most potet, eller most søtpotet, eller lignende, slik at han blir vant til en smak om gangen.

Back
Topp